YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ'NDE BOLOGNA SÜRECİ
Bologna Süreci, Avrupa Yükseköğretim Alanı yaratmayı
hedefleyen bir yeniden yapılanma sürecidir. Pek çok uluslararası kuruluşun
işbirliği ile 48 üye ülke tarafından oluşturulan ve sürdürülen bir süreçtir.
Bologna Sürecinin oluşturmayı amaçladığı Avrupa
Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşları, yükseköğretim görmek
ya da çalışmak için yine bu alan içerisinde kolayca dolaşabileceklerdir. Bu süreçle birlikte Türkiye de dahil olmak
üzere, Avrupa gerek yükseköğretim gerekse iş imkanları açısından dünyanın diğer
bölgelerine göre daha tercih edilir bir hale getirilmek istenmektedir.
Bologna Süreciyle hedeflenen, çeşitlilik ile birlik arasında
denge kurulmasıdır. Amaç, yükseköğretim sistemlerinin kendine özgü
farklılıkları korunarak birbirleriyle karşılaştırılabilir olması ve uyumlu hale
getirilmesinden ibarettir. Bu şekilde, bir ülkeden ya da yükseköğretim
sisteminden bir diğerine geçişim kolaylaştırılması ve böylece öğrenciler ve
öğretim elemanlarının hareketliliği ve istihdamının arttırılması
planlanmaktadır.
Bologna Süreci’nin temel hedefleri aşağıdaki şekilde ifade
edilebilir:
1. Kolay anlaşılır ve birbirleriyle karşılaştırılabilir
yükseköğretim diploma ve/veya dereceleri oluşturmak. Bu amaç doğrultusunda Diploma
Eki uygulaması yapılmaktadır.
2. Yükseköğretimde
Lisans ve Yüksek Lisans olmak üzere iki aşamalı sisteme geçmek. (2003 Berlin Bildirgesi'nde yüksek öğretimin mevcut iki
aşamasının yanı sıra, üçüncü asama olan doktora düzeyini de içermesinin gerekliliği
üzerinde fikir birliğine varılmış, dolayısıyla bu tarihten itibaren iki aşamalı
derece sistemi yerine üç aşamalı derece sistemine geçiş Bologna Süreci'nin ana
hedefleri arasında yerini almıştır.)
3. Avrupa
Kredi Transfer Sistemini - AKTS (ECTS: European Credit Transfer System)
uygulamak.
4. Öğrencilerin
ve öğretim elemanlarının hareketliliğini sağlamak ve yaygınlaştırmak.
5. Yükseköğretimde
kalite güvencesi sistemleri ağını uygulamak ve yaygınlaştırmak.
6. Yükseköğretimde
Avrupa boyutunu geliştirmek.
Yıldız
Teknik Üniversitesi bu amaçlar doğrultusunda tüm programlarını ve derslerini
Avrupa Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi
ve Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi uyarınca yeniden
düzenlemiştir. Bu durumun göstergesi olan ECTS Label (AKTS Etiketi) ve DS Label
(Diploma Eki Etiketi) 2013 yılının Haziran ayında AB’nin ilgili komisyonları
tarafından Üniversitemize verilmiştir. Bologna Süreci bu tarihten itibaren sürekli
iyileştirme prensibi doğrultusunda kendini yenilenerek ve güncellenerek Üniversitemizde
başarı ile uygulanmaktadır.
Avrupa Kredi Transfer ve Toplama Sistemi (AKTS)
AKTS öğretme ve daha şeffaf öğrenme yapar ve çalışmaların tanınması (örgün, yaygın ve informal) kolaylaştırır.Kredi transfer sistemi (öğrenci hareketliliği) ve kredi birikimi (bir derece doğru öğrenim yolları) için Avrupa'da kullanılır. Ayrıca, müfredat tasarımı ve kalite güvencesi bilgilendirir.AKTS uygulamak Kurumlar çalışma programları ayrıntılı açıklamaları, öğrenme, üniversite düzenlemeleri ve öğrenci hizmetleri birimleri de dahil olmak üzere, web üzerinde ders katalogları yayınlarlar. Ders içerikleri kredi cinsinden ifade öğrenme çıktılarını (ne öğrenciler, bilmek anlamak ve yapmak mümkün olması beklenmektedir) ve iş yükü (zamanlı öğrenciler genellikle öğrenim çıktılarını elde etmek için gerekir) içerir. Çoğu durumda, öğrenci iş yükünü bir akademik yıl için 1.500 1.800 saat arasında değişir, ve bir kredi çalışma 25-30 saate karşılık gelmektedir. Kredi transferi ve birikimi ECTS kilit belgelerin kullanımı (tabii katalog, öğrenme anlaşması ve kayıtların transkript) yanı sıra Diploma Eki tarafından yardım edilir.
Kaynak ve daha fazla bilgi: http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc48_en.htm