| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilim ve Teknoloji Tarihi | GDM3181 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Not set |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Gıda Mühendisliği Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Genel Kültür Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Gıda Mühendisliği Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Muhammet Arıcı |
| Dersi Veren(ler) | Muhammet Arıcı |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Tarih boyunca bilimin ve teknolojinin evrimini, gelişimini ve paradigma dönüşümlerini incelemek ve bilginin felsefi içeriğini toplumsal dinamik içinde analiz etmektir. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Bilim ve teknoloji tarihinin dönemler içinde geçirdiği evrimin ve bilgikuramsal dönüşümlerin çözümlemesini içerir. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci bilimsel bilginin tanınması ve değerlendirilmesini bilir.
- Öğrenci bilimsel bilginin tarihsel süreçte geçirdiği değişimin algılanmasını bilir.
- Öğrenci bilim ve teknoloji ayırımının çözümlenebilmesini bilir.
- Öğrenci bilimsel evrimde matematiksel düşüncenin etkisinin araştırılabilmesi bilgisine sahip olur.
- Öğrenci farklı bilimsel ve araştırma etkinliklerin ortak ve farklı yönlerinin ayırdedilebilmesini bilir.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilmek nedir? Neden bilim tarihi? Neden bilim felsefesi? Bilim tarihiyle bilim felsefesinin ayrılmaz bütünlüğünün incelenmesi. | İlgili Kaynaklar |
| 2 | Bilgi ve bilim arasındaki farkların araştırılması. Bilgikuramının temelleri. Bilgikuramsal çözümlemenin öncülleri. | İlgili Kaynaklar |
| 3 | Paradigma kavramı. Bilim tarihinde kavramsal dönüşümler. Tarihsel örneklerle paradigma dönüşümlerinin incelenmesi. | İlgili Kaynaklar |
| 4 | Paradigma dönüşümlerinin günümüz bilim düzeyine etkileri ve örneklerle araştırılması. Güneş sistemi, klasik fizik, kunatum fiziği, oksijenin keşfi gibi belirleyici örneklerin tartışılması. | İlgili Kaynaklar |
| 5 | Yasalar ve açıklama: Bilimsel kuramların doğasının incelenmesi. | İlgili Kaynaklar |
| 6 | Thomas Kuhn: Bilimsel devrimlerin yapısı ve eleştirel çözümlemesinin ele alınması. Güncel örneklerle tartışılması. | İlgili Kaynaklar |
| 7 | Doğa bilimleri ve toplumsal bilimlerin yöntem ve bilgikuramsal açılardan çözümlenmeleri ve değerlendirilmeleri. | İlgili Kaynaklar |
| 8 | Arasınav | İlgili Kaynaklar |
| 9 | Bilimin ve matematiğin bilgikuramsal veçhelerinin açıklanması. Doğa bilimlerinde matematiğin rolünün incelenmesi. | İlgili Kaynaklar |
| 10 | Matematik nedir? Matematiksel bilgiye nasıl ulaşılır? Matematiksel bilginin tarihsel evrimi nasıl gerçekleşmiştir? | İlgili Kaynaklar |
| 11 | Matematik bir keşif midir yoksa bir icat mıdır? Matematiksel bilginin felsefi boyutları ve farklı felsefe okullarında nasıl ele alındığının incelenmesi. | İlgili Kaynaklar |
| 12 | Matematik tarihinden örneklerle teknolojinin evriminin incelenmesi. Buluşların toplumsal yaşama etkilerinin incelenmesi. | İlgili Kaynaklar |
| 13 | Evrim kuramının farklı yaklaşımlarla ele alınması. Biyolojik evrimle bilimsel bilgi üretimindeki evrimin karşılaştırılması. | İlgili Kaynaklar |
| 14 | Bir kültür olarak bilim: Toplumsal bilimler/doğa bilimleri tartışması ve psikanaliz. | İlgili Kaynaklar |
| 15 | Bilimde toplumsal ve psikolojik bileşenler, sorunlar ve uygulamalar. Çağdaş bilimden örneklerle desteklenmesi. | İlgili Kaynaklar |
| 16 | Final Sınavı. | İlgili Kaynaklar |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 30 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 2 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 25 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|