| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilimsel Düşünme ve İstatistik | IST1171 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ İstatistik Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Genel Kültür Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | İstatistik Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Atıf Evren |
| Dersi Veren(ler) | Ali Hakan Büyüklü |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Bilimsel düşünme ve metodoloji , bilim felsefesi, matematiğin ve istatistiğin yapısı, kısa bilim tarihi hakkında öğrenciye bilgi vermektir. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Bilimsel düşünme, bilim felsefesi, matematiksel ve istatistiksel düşünme . |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler Bilimsel araştırmanın ve çalışmanın yapısını öğrenirler.
- Öğrenciler Matematiksel düşünmenin yapısını öğrenirler.
- Öğrenciler İstatistiğin matematiksel bilimler içindeki yerini öğrenirler.
- Öğrenciler Kısa bilim tarihini öğrenirler.
- Öğrenciler Kısa matematik ve istatistik tarihini öğrenirler.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilimsel yöntem .Temel kavram ve yaklaşımlar. | Karasar, Birinci kesim |
| 2 | Bilimsel araştırma süreç ve teknikleri. | Karasar, İkinci kesim |
| 3 | Bilim dallarının sınıflandırılması. Matematiğin kökeni ve gelişimi. | Cemal Yıldırım, Bilimsel Düşünme Yöntemi, 9-51 sayfalar |
| 4 | Matematiksel düşünme yöntemi . Matematik ve mantık.Tümevarım. Tümdengelim. | Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, 1-4 bölümler |
| 5 | Matematiksel kesinlik. Matematikte bunalımlar. | Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, 5-8 bölümler |
| 6 | Matematiksel yöntemin aksiyomatik yapısı . | Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, 9 bölüm |
| 7 | Kuramsal ve uygulamalı bilimler ayrımı. | Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, 10 bölüm |
| 8 | Vize sınavı . | Genel tekrar |
| 9 | Bilim felsefesinin bazı sorunları. | Cemal Yıldırım, Bilimsel Düşünme Yöntemi, 51-215 |
| 10 | Matematiğin bilimdeki rolü. | Cemal Yıldırım, Bilimsel Düşünme Yöntemi, 51-215 |
| 11 | İstatistiğin matematiksel bilimler arasındaki rolü. | Notlar |
| 12 | Bilim tarihine giriş. İlkçağlarda bilim. Ortaçağ ve İslam Dünyası’nda bilim. | Tekeli vd, Bilim Tarihine Giriş, 1-204 |
| 13 | Yeni ve modern çağlarda bilim. / Bilimsel çalışmanın yapısı üzerine çağdaş tartışmalar. | Tekeli vd, Bilim Tarihine Giriş, 205-257, 310-356 |
| 14 | Kısa İstatistik Tarihi. | Notlar |
| 15 | Genel tekrar. | Genel tekrar |
| 16 | Final sınavı. | Genel tekrar |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 20 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 40 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 10 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|