Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Özel Öğretim Yöntemleri IIFBO307234220
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimFen Bilgisi Eğitimi
Dersin KoordinatörüBayram COŞTU
Dersi Veren(ler)Mustafa Arslan
Asistan(lar)ıHasan Özgür Kapıcı, Gülbin Özkan
Dersin AmacıÖğretmen adaylarına fen öğretim yöntemleri hakkında yeterli bilgi, beceri, tutum ve davranışların kazandırılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriğiFen ve teknoloji eğitiminde yeni yaklaşımların tartışılması, fen öğretiminde fen öğretmeninin rolü ve öneminin vurgulanması, proje tabanlı fen öğretimi, araştırma tabanlı fen öğretimi ve bilimsel süreç becerilerinin kazandırılması, probleme dayalı fen öğretimi, fen öğretiminde çoklu gösterimlerin, analoji ve modellerin kullanılması ve önemi, bilgisayar destekli fen öğretimi, fen öğretiminde drama ve rol yapma teknikleri, çoklu zekâ yaklaşımının fen öğretimine yansımaları, fen öğretiminde proje değerlendirme, portfolyo değerlendirme, proje günlüğü ölçekleri geliştirme gibi alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin tartışılması ve uygulanması
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Çepni, S. 2009. (Ed). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi, Pegema Yayıncılık, 7. Baskı, Ankara
  • Kesercioğlu, T. ve Aydoğdu, M. 2005. (Ed). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi, Anı Yayıncılık, Ankara
  • Soylu,H. 2004. Fen Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, Nobel Yayıncılık, Ankara
  • Bahar, M. 2006. (Ed). Fen ve Teknoloji Öğretimi, Pegema yayıncılık, Ankara.
Opsiyonel Program BileşenleriBu ders, aşağıdaki MEB Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri ile ilişkilidir: •A1. Alan Bilgisi: Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. •A2.Alan Eğitimi Bilgisi: Alanın öğretim programına ve pedagojik alan bilgisine hâkimdir. •B1. Eğitim Öğretimi Planlama: Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar. •B2. Öğrenme Ortamları Oluşturma: Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleştirilebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ile uygun öğretim materyalleri hazırlar. •B3. Öğretme ve Öğrenme Sürecini Yönetme: Öğretme ve öğrenme sürecini etkili bir biçimde yürütür. •B4. Ölçme ve Değerlendirme: Ölçme ve değerlendirme yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanır. •C3. İletişim ve İşbirliği: Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve işbirliği kurar. •C4. Kişisel ve Mesleki Gelişim: Öz değerlendirme yaparak, kişisel ve mesleki gelişimine yönelik çalışmalara katılır Bu ders, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)'ne göre aşağıdaki yeterlilikler ile ilişkilidir: •Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. •Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. •Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır. •Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. •Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. •Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. •Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. •Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir. Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Bu derste, düz anlatım, beyin fırtınası, bireysel ve grup tartışma yöntemi, mikroöğretim, araştırma tabanlı öğretim yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav, araştırma ve uygulama ödevleri ile final sınavı uygulanmaktadır

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler iyi bir fen öğretmeninin sahip olması gereken özellikler hakkında bilgi sahibi olur
  2. İyi bir araştırma sorusunun özelliklerini bilir
  3. Araştırma tabanlı fen öğretimi planlayabilir
  4. Araştırma tabanlı fen öğretimini uygular
  5. Bilimsel süreç becerilerini tanımlar
  6. Bilimsel süreç becerilerinin kazandırılma yollarını açıklar
  7. Proje tabanlı bir fen dersi planlar
  8. Probleme dayalı fen öğretiminde problemi tanımlar

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Fen ve teknoloji öğretiminde yeni yaklaşımların tartışılması, iyi bir fen öğretmeninin rolünün tanımlanmasıİlgili Kaynaklar
2Düşünme ve soru sorma yeteneğinin gelişimi, İyi bir sorunun özellikleri nelerdir, soru türleri, Bloom taksonomisine göre soru çeşitleri, iyi bir tartışma ortamı nasıl sağlanır? Bekleme süresi, Tartışma ve düşünme becerilerinin kazandırılmasıSoru sorma teknikleri hakkında ön hazırlık
3Proje tabanlı fen öğretimi nedir? Proje nedir? Nasıl tanımlanır? Hangi özelliklere sahiptir?Proje ve proje hazırlama ile ilgili ön hazırlık
4Proje tabanlı fen öğretiminin tarihi gelişiminin, özelliklerinin, öğretmenin ve öğrencinin rolünün, projelerin değerlendirilmesinin tartışılması /Örnek Araştırmaların SunumuProje tabanlı fen öğretimi hakkında ön hazırlık
5Araştırma tabanlı fen öğretimi ve bilimsel süreç becerilerinin kazandırılmasıİlgili Kaynaklar
6Araştırma tabanlı fen öğretiminin tarihi gelişimi, özellikleri, öğretmen ve öğrencilerin rolü, hazırlanması ve değerlendirilmesinin tartışılması /Örnek Araştırmaların SunumuAraştırma tabanlı fen öğretimi hakkında ön hazırlık
7Probleme dayalı fen öğretiminin tarihi gelişimi, özellikleri, öğrencinin ve öğretmenin rolleri, değerlendirilmesiProbleme dayalı fen öğretimi hakkında ön hazırlık
8Ara sınavSınav Hazırlığı
9Probleme dayalı, proje ve araştırma tabanlı öğretiminin karşılaştırılmasıİlgili Kaynaklar
10Bilgisayar destekli fen öğretimi, fen öğretiminde kullanılabilecek web sayfalarının araştırılması, değerlendirilmesi ve tartışılması /Örnek Araştırmaların SunumuBilgisayar destekli fen öğretimi ile ilgili ön hazırlık
11Fen öğretiminde modeller ve çoklu gösterimlerin tanımlanması, rollerinin tartışılması, öneminin ve nasıl kullanılacağının tartışılması /Örnek Araştırmaların Sunumuİlgili Kaynaklar
12Fen ve teknoloji eğitiminde çoklu zeka yaklaşımının tarihi gelişimi, tanımlanması, öğretmen ve öğrencinin rollerinin açıklanması ve örnek etkinliklerin tartışılmasıÇoklu zeka yaklaşımı ile ilgili ön hazırlık
13Fen öğretiminde drama ve rol oynama tekniklerinin tarihi gelişimi, drama ve rol yapmanın tanımlanması, farklı ve benzer yönlerinin tartışılması, avantajları ve dezavantajlarının tartışılması ve değerlendirilmesi / Örnek Araştırmaların Sunumuİlgili Kaynaklar
14Alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin fen ve teknoloji derslerinde kullanımı / Örnek Araştırmaların SunumuAlternatif ölçme ve değerlendirme ile ilgili ön hazırlık
15Alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinde ölçek hazırlama ve puanlamaİlgili Kaynaklar
16Final sınavı Sınav Hazırlığı

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri630
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati162
Laboratuar
Uygulama162
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması82
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer64
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)18
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)112
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok