Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Özel Öğretim Yöntemleri II | FBO3072 | 3 | 4 | 2 | 2 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Fen Bilgisi Eğitimi |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Bayram COŞTU |
Dersi Veren(ler) | Mustafa Arslan |
Asistan(lar)ı | Hasan Özgür Kapıcı, Gülbin Özkan |
Dersin Amacı | Öğretmen adaylarına fen öğretim yöntemleri hakkında yeterli bilgi, beceri, tutum ve davranışların kazandırılması amaçlanmıştır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Fen ve teknoloji eğitiminde yeni yaklaşımların tartışılması, fen öğretiminde fen öğretmeninin rolü ve öneminin vurgulanması, proje tabanlı fen öğretimi, araştırma tabanlı fen öğretimi ve bilimsel süreç becerilerinin kazandırılması, probleme dayalı fen öğretimi, fen öğretiminde çoklu gösterimlerin, analoji ve modellerin kullanılması ve önemi, bilgisayar destekli fen öğretimi, fen öğretiminde drama ve rol yapma teknikleri, çoklu zekâ yaklaşımının fen öğretimine yansımaları, fen öğretiminde proje değerlendirme, portfolyo değerlendirme, proje günlüğü ölçekleri geliştirme gibi alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin tartışılması ve uygulanması |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Bu ders, aşağıdaki MEB Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri ile ilişkilidir: •A1. Alan Bilgisi: Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. •A2.Alan Eğitimi Bilgisi: Alanın öğretim programına ve pedagojik alan bilgisine hâkimdir. •B1. Eğitim Öğretimi Planlama: Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar. •B2. Öğrenme Ortamları Oluşturma: Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleştirilebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ile uygun öğretim materyalleri hazırlar. •B3. Öğretme ve Öğrenme Sürecini Yönetme: Öğretme ve öğrenme sürecini etkili bir biçimde yürütür. •B4. Ölçme ve Değerlendirme: Ölçme ve değerlendirme yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanır. •C3. İletişim ve İşbirliği: Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve işbirliği kurar. •C4. Kişisel ve Mesleki Gelişim: Öz değerlendirme yaparak, kişisel ve mesleki gelişimine yönelik çalışmalara katılır Bu ders, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)'ne göre aşağıdaki yeterlilikler ile ilişkilidir: •Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. •Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. •Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır. •Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. •Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. •Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. •Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. •Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir. Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Bu derste, düz anlatım, beyin fırtınası, bireysel ve grup tartışma yöntemi, mikroöğretim, araştırma tabanlı öğretim yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav, araştırma ve uygulama ödevleri ile final sınavı uygulanmaktadır |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler iyi bir fen öğretmeninin sahip olması gereken özellikler hakkında bilgi sahibi olur
- İyi bir araştırma sorusunun özelliklerini bilir
- Araştırma tabanlı fen öğretimi planlayabilir
- Araştırma tabanlı fen öğretimini uygular
- Bilimsel süreç becerilerini tanımlar
- Bilimsel süreç becerilerinin kazandırılma yollarını açıklar
- Proje tabanlı bir fen dersi planlar
- Probleme dayalı fen öğretiminde problemi tanımlar
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fen ve teknoloji öğretiminde yeni yaklaşımların tartışılması, iyi bir fen öğretmeninin rolünün tanımlanması | İlgili Kaynaklar |
2 | Düşünme ve soru sorma yeteneğinin gelişimi, İyi bir sorunun özellikleri nelerdir, soru türleri, Bloom taksonomisine göre soru çeşitleri, iyi bir tartışma ortamı nasıl sağlanır? Bekleme süresi, Tartışma ve düşünme becerilerinin kazandırılması | Soru sorma teknikleri hakkında ön hazırlık |
3 | Proje tabanlı fen öğretimi nedir? Proje nedir? Nasıl tanımlanır? Hangi özelliklere sahiptir? | Proje ve proje hazırlama ile ilgili ön hazırlık |
4 | Proje tabanlı fen öğretiminin tarihi gelişiminin, özelliklerinin, öğretmenin ve öğrencinin rolünün, projelerin değerlendirilmesinin tartışılması /Örnek Araştırmaların Sunumu | Proje tabanlı fen öğretimi hakkında ön hazırlık |
5 | Araştırma tabanlı fen öğretimi ve bilimsel süreç becerilerinin kazandırılması | İlgili Kaynaklar |
6 | Araştırma tabanlı fen öğretiminin tarihi gelişimi, özellikleri, öğretmen ve öğrencilerin rolü, hazırlanması ve değerlendirilmesinin tartışılması /Örnek Araştırmaların Sunumu | Araştırma tabanlı fen öğretimi hakkında ön hazırlık |
7 | Probleme dayalı fen öğretiminin tarihi gelişimi, özellikleri, öğrencinin ve öğretmenin rolleri, değerlendirilmesi | Probleme dayalı fen öğretimi hakkında ön hazırlık |
8 | Ara sınav | Sınav Hazırlığı |
9 | Probleme dayalı, proje ve araştırma tabanlı öğretiminin karşılaştırılması | İlgili Kaynaklar |
10 | Bilgisayar destekli fen öğretimi, fen öğretiminde kullanılabilecek web sayfalarının araştırılması, değerlendirilmesi ve tartışılması /Örnek Araştırmaların Sunumu | Bilgisayar destekli fen öğretimi ile ilgili ön hazırlık |
11 | Fen öğretiminde modeller ve çoklu gösterimlerin tanımlanması, rollerinin tartışılması, öneminin ve nasıl kullanılacağının tartışılması /Örnek Araştırmaların Sunumu | İlgili Kaynaklar |
12 | Fen ve teknoloji eğitiminde çoklu zeka yaklaşımının tarihi gelişimi, tanımlanması, öğretmen ve öğrencinin rollerinin açıklanması ve örnek etkinliklerin tartışılması | Çoklu zeka yaklaşımı ile ilgili ön hazırlık |
13 | Fen öğretiminde drama ve rol oynama tekniklerinin tarihi gelişimi, drama ve rol yapmanın tanımlanması, farklı ve benzer yönlerinin tartışılması, avantajları ve dezavantajlarının tartışılması ve değerlendirilmesi / Örnek Araştırmaların Sunumu | İlgili Kaynaklar |
14 | Alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin fen ve teknoloji derslerinde kullanımı / Örnek Araştırmaların Sunumu | Alternatif ölçme ve değerlendirme ile ilgili ön hazırlık |
15 | Alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinde ölçek hazırlama ve puanlama | İlgili Kaynaklar |
16 | Final sınavı | Sınav Hazırlığı |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 6 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | 16 | 2 | |
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 8 | 2 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 6 | 4 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 12 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|