Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Fen Eğitiminde Bilimsel Araştırmalar | FBO4512 | 2 | 5 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Fen Bilgisi Eğitimi |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Ünsal UMDU TOPSAKAL |
Dersi Veren(ler) | Mustafa Arslan |
Asistan(lar)ı | Hasan Özgür Kapıcı, Gülbin Özkan |
Dersin Amacı | Fen bilgisi eğitiminde araştırma kavramını algılamaları, araştırılabilir bir problem ortaya koymaları ve fen eğitimi araştırmalarında kullanılan yöntemleri ve bu yöntemler ile araştırma problemleri arasında ilişki kurmaları konusunda deneyim kazanmaları amaçlanmıştır |
---|---|
Dersin İçeriği | Bilim ve bilimsel araştırma süreçleri, Bilimsel araştırma yöntemlerinin fen eğitiminde uygulanması,Problem durumunun değişkenlerle analizi, Bilimsel araştırmalarda kullanılan basamaklar, Araştırma yöntemlerinin sınıflandırılması ve yöntemlerin tanıtımı |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Bu ders, aşağıdaki MEB Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri ile ilişkilidir: •A1. Alan Bilgisi: Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. •A2.Alan Eğitimi Bilgisi Alanın öğretim programına ve pedagojik alan bilgisine hâkimdir. •A3. Mevzuat Bilgisi Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuata uygun davranır. •B2. Eğitim Öğretimi Planlama: Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar. • C3. İletişim ve İşbirliği: Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve işbirliği kurar. Bu ders, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)'ne göre aşağıdaki yeterlilikler ile ilişkilidir: • Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. • Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. Bilişsel ve Uygulamalı Beceriler aşağıdaki yeterliklerle ilişkilidir. •Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Bu derste, düz anlatım, beyin fırtınası, proje tabanlı öğretim yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ödev, ara sınav ve final sınavı uygulanmaktadır |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler fen eğitimi alanında yapılmış bilimsel araştırmaları inceler
- Bilimsel bilgi türlerini ve araştırma kavramını bilir
- Bilimsel araştırmaların yürütülmesinde takip edilen basamakları bilir
- Bilimsel araştırmalarda kullanılan temel kavramları (evren, örneklem, ölçek, vb.) tanımlar
- Araştırmalarda kullanılan yöntemlerin kökenlerini bilir
- Fen eğitiminde bir araştırma problemi ortaya koyar
- Problemin doğasına uygun yöntem seçer
- Değişkenlere uygun veri toplama aracı seçer
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fen Eğitimi alanında yapılmış bilimsel araştırmaları inceleme | İlgili Kaynaklar |
2 | Bilim ve bilimin doğası | İlgili Kaynaklar |
3 | Bilim ve bilimsel araştırma süreçleri | İlgili Kaynaklar |
4 | Bilimsel araştırma yöntemlerinin fen eğitiminde uygulanması | İlgili Kaynaklar |
5 | Problem durumunun değişkenlerle analizi-I | İlgili Kaynaklar |
6 | Problem durumunun değişkenlerle analizi-II | İlgili Kaynaklar |
7 | Bilimsel araştırmalarda kullanılan basamaklar | İlgili Kaynaklar |
8 | Ara sınav | Sınav Hazırlığı |
9 | Araştırma yöntemlerinin sınıflandırılması ve yöntemlerin tanıtımı | İlgili Kaynaklar |
10 | Yöntemlerin tanıtımı I | İlgili Kaynaklar |
11 | Yöntemlerin tanıtımı II | İlgili Kaynaklar |
12 | Veri toplama kaynakları | İlgili Kaynaklar |
13 | Makale kritiği | İlgili Kaynaklar |
14 | Proje tasarımı | İlgili Kaynaklar |
15 | Proje: Afiş ve poster tasarımı sunumu ve ödev teslimi | İlgili Kaynaklar |
16 | Final sınavı | Sınav Hazırlığı |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 4 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 16 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|