Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları IFBO315137220
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimFen Bilgisi Eğitimi
Dersin KoordinatörüGülhan BAKIRDERE
Dersi Veren(ler)Mustafa Arslan
Asistan(lar)ıHasan Özgür Kapıcı
Dersin AmacıDersin amacı laboratuvar yöntemini kullanarak ders anlatma, deney tasarlama ve uygulama becerisi kazandırmaktır
Dersin İçeriğiFen Laboratuvarının Önemi ve Programdaki Yeri,Fen Laboratuvar Araçlarının Tanıtımı, Güvenlik Önlemleri, Fen Laboratuvarında Ölçme ve Hata Kaynakları, Geçerlik, Güvenilirlik ve Hata Hesaplamaları, Bilimsel Yöntem ve Süreç Becerileri,İletişim Kurma-Ölçme-Tahmin-Çıkarım Yapma Becerileri, Verileri yorumlama, deney yapma, hipotez belirleme, Çalışma yapraklarının hazırlanması, deney tasarlama ve geliştirme, Deney çeşitleri, açık uçlu deneyler, Tümdengelim yaklaşımı, Laboratuvarda kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • MEB (2007), İlköğretim 6-7-8 Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı, MEB, Ankara. Fen ve Teknoloji Laboratuvar Uygulamaları I (2011) Salih Çepni, Pegem Yayıncılık, Trabzon. Fen ve Teknoloji Laboratuvar Uygulamaları II (2011), Salih Çepni, Pegem Yayıncılık, Trabzon.
  • Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları (2015).Yrd. Doç. Dr. Fethiye Karslı & Yrd. Doç. Dr. Çiğdem Şahin. Ankara: Pegem Yayıncılık
Opsiyonel Program BileşenleriBu ders, aşağıdaki MEB Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri ile ilişkilidir: •A1. Alan Bilgisi: Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. •A2.Alan Eğitimi Bilgisi Alanın öğretim programına ve pedagojik alan bilgisine hâkimdir. •A3. Mevzuat Bilgisi Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuata uygun davranır. •B2. Eğitim Öğretimi Planlama: Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar. •C3. İletişim ve İşbirliği: Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve işbirliği kurar. Bu ders, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)'ne göre aşağıdaki yeterlilikler ile ilişkilidir: • Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. • Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. Bilişsel ve Uygulamalı Beceriler aşağıdaki yeterliklerle ilişkilidir. •Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Bu derste, düz anlatım, beyin fırtınası, proje tabanlı öğretim yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, laboratuvar uygulamaları, ara sınav ve final sınavı uygulanmaktadır

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler fen laboratuvarının önemi ve programdaki yerini bilir
  2. Bilimsel yöntem ve süreç becerilerini bilir
  3. Deney çeşitlerini, açık uçlu ve kapalı uçlu deneyleri bilir
  4. Laboratuvarda kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Fen Laboratuvarının Önemi ve Programdaki Yeriİlgili Kaynaklar
2Fen Laboratuvar Araçlarının Tanıtımı, Güvenlik Önlemleriİlgili Kaynaklar
3Fen Laboratuvarında Ölçme ve Hata Kaynakları, Geçerlik, Güvenilirlik ve Hata Hesaplamalarıİlgili Kaynaklar
4Bilimsel Yöntem ve Süreç Becerileri İlgili Kaynaklar
5İletişim Kurma-Ölçme-Tahmin-Çıkarım Yapma Becerileriİlgili Kaynaklar
6Çalışma yapraklarının hazırlanması, deney tasarlama ve geliştirmeİlgili Kaynaklar
7Verileri yorumlama, deney yapma, hipotez belirlemeİlgili Kaynaklar
8I. Ara SınavSınav Hazırlığı
9Deney çeşitleri, açık uçlu deneylerİlgili Kaynaklar
10Kapalı Uçlu Deneylerİlgili Kaynaklar
11Tümdengelim yaklaşımıİlgili Kaynaklar
12Tümdengelim yaklaşımıSınav Hazırlığı
13II.Ara sınav/Tümevarım yaklaşımıİlgili Kaynaklar
14Laboratuvarda kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri İlgili Kaynaklar
15Laboratuvarda kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri İlgili Kaynaklar
16Final sınavıSınav Hazırlığı

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar1030
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati162
Laboratuar162
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması163
Derse Özgü Staj
Ödev230
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)210
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok