Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Davranış ve Öğrenme Sorunu Olan Çocukların EğitimiOKL400226200
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Okulöncesi Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimOkulöncesi Eğitimi Lisans Programı
Dersin KoordinatörüÜmmühan Yeşil Dağlı
Dersi Veren(ler)Ümmühan Yeşil Dağlı
Asistan(lar)ıFeride Gök
Dersin AmacıOkul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının uygulamalı davranış analizi kavramlarını, özelliklerini ve ilkelerini dikkate alarak örnek bir davranış değiştirme planı hazırlamaları, uygulamaları ve değerlendirmeleridir.
Dersin İçeriğiUygulamalı davranış analizinin temel kavramları, özellikleri ve ilkeleri; davranışsal amaçlar ve ölçme yöntemlerini belirleme; davranışı ölçme veya davranışa ilişkin veri toplama yöntemleri, uygun davranışı kazandırma, uygun davranışların artırılması ve pekiştirilmesi, uygun olmayan davranışların önlenmesi ve azaltılması, davranış değiştirme planı, Anektod ve ABC kaydı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Erbaş, D.,Kırcaali-İftar, G. ve Tekin-İftar, E. (2007) İşlevsel Değerlendirme. Kök Yayıncılık, Ankara.
  • Kırcaali-İftar, G.(Ed) (2003) Davranış ve Öğrenme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Özyürek, M. (2004) Sınıfta Davranış Değiştirme. Uygulamalı Davranış Analizi. Kök Yayıncılık, Ankara.
  • Tekin-İftar, E. & Kırcaali-İftar (2004) Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler uygulamalı davranış analizinin temel kavramlarını, özelliklerini ve ilkelerini açıklar
  2. Öğrenciler davranışsal amaçları ve ölçme yöntemlerini belirler
  3. Öğrenciler davranışı ölçme veya davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini belirler, okur ve kullanır
  4. Öğrenciler uygun davranışı kazandırma ve uygun davranışların artırılmasına ve pekiştirilmesine ilişkin yöntemleri anlatır
  5. Öğrenciler uygun olmayan davranışların önlenmesinde ve azaltılmasında kullanılan teknikleri anlatır ve uygular
  6. Öğrenciler davranış değiştirme planı hazırlar, uygular ve değerlendirir
  7. Öğrenciler anektod ve ABC kaydı yapar

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Ders içeriğinin, kaynakların, ve değerlendirme sisteminin tanıtımıKaynaklar
2Uygulamalı davranış analizinin temel kavramları, özellikleri ve ilkeleriKaynaklar
3Davranışsal amaçlar ve ölçme yöntemlerini belirlemeKaynaklar
4Davranışı ölçme veya davranışa ilişkin veri toplama yöntemleriKaynaklar
5Davranışı ölçme veya davranışa ilişkin veri toplama yöntemleriKaynaklar
6Davranış değiştirme planıKaynaklar
7Problem davranışların işlevinin belirlenmesi Kaynaklar
8Arasınavsınav
9Hedef davranışı belirlemesi Kaynaklar
10Hedef davranışın dolaylı değerlendirilmesi-anektod kaydı Kaynaklar
11Kazandırılacak uygun davranışın belirlenmesi ve davranış değiştirme planı yapılmasısınav
12Uygun davranışları arttırma teknikleri Kaynaklar
13Uygun davranışları arttırma teknikleri Kaynaklar
14Uygun olmayan davranışları azaltma teknikleri Kaynaklar
15Proje SunumlarıKaynaklar
16Finalsınav

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım510
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler330
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati162
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması162
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler320
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok