Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
İlk Okuma ve Yazma ÖğretimiSNF302134300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimSınıf Eğitimi
Dersin KoordinatörüMuhammet Fatih Doğan
Dersi Veren(ler)Mustafa Yeşilyurt
Asistan(lar)ıMuhammet Fatih Doğan
Dersin AmacıFen okuryazarı yapmak. Zihin ve el becerilerini geliştirmek. Fen eğitimindeki güncel eğilimler ve uygulamalardan haberdar etmek. İlköğretim fen programının özelliklerini kavratmak. Fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkisini anlamalarını sağlamak. Teknoloji okur-yazarı yapmak.
Dersin İçeriğiDinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma-yazma öğrenme alanları tanım ve süreçleri ile öğrenme alanları arasındaki ilişki, Türkçenin özellikleri, bu özelliklerin ilkokuma ve yazma öğretimine etkisi; ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, birinci sınıf öğretmeninin ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilkokuma ve yazma öğretiminde verimsizlik-başarısızlık nedenleri, ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler (özellik ve etkileri, bu araçların seçimi, oluşturulması ve kullanımı) ; ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları) ; ses temelli cümle yöntemi ( tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması) , ses temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamaları.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Türkçe ilk okuma yazma öğretimi AKYOL, Hayati. 2005 ; Pegem Yayıncılık Yenişehir Ankara İlk okuma ve yazma öğretimi AKYILDIZ, Salih. 2007
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler, dinlemeye hazırlık yapar. Dinlediğine dikkatini yoğunlaştırır. Görgü kurallarına uygun dinler. Sunulan görsellerden yararlanır. Duyduğu sesleri ayırt eder. Dinlediklerinin konusunu belirler.(dinleme boyutu)
  2. Öğrenciler, konuşmaya hazırlık yapar. Dinleyicilerle göz teması kurar. Görgü kurallarına ve değerlere uygun konuşur. Kendine güvenerek konuşur. Konuşmasında olayları oluş sırasına göre anlatır.(konuşma boyutu)
  3. Öğrenciler, okuduğu kelimeleri doğru telaffuz eder. Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur. Önbilgilerini kullanarak okuduğunu anlamlandırır. Okuduklarında sebep sonuç ilişkisi kurar. Metin içi anlam kurar (okuma boyutu)
  4. Öğrenciler, kelimeler, cümleler, satırlar arasında uygun boşluk bırakır. Bitişik eğik yazı kurallarına uygun yazar. Olayları oluş sırasına göre yazar (yazma boyutu)
  5. Öğrenciler, kelime dağarcığını geliştirme yöntemlerini edinir

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Türkçe (ilk okuma-yazma) Öğretim programının tanıtılmasıİlgili kaynak
2İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin tanınması ve gelişim özellikleri İlgili kaynak
3Öğretmenin öğretim hazırlıkları İlgili kaynak
4İlk okuma-yazma öğretimi yöntemleriİlgili kaynak
5Ses temelli cümle öğretimi yöntemi ve aşamalarıİlgili kaynak
6İlk okuma-yazmaya hazırlıkİlgili kaynak
7İlk okuma-yazmaya başlama ve ilerlemeİlgili kaynak
8Arasınavİlgili kaynak
9Cümle ve metin oluşturma İlgili kaynak
10Okuryazarlığa ulaşma / Serbest okuma-yazmaİlgili kaynak
11Türkçenin doğru ve düzgün konuşulmadığı yerlerde okuma-yazma çalışmalarıİlgili kaynak
12Ara sınav 2İlgili kaynak
13Kelime dağarcığını geliştirme yollarıİlgili kaynak
14Ölçme değerlendirmeİlgili kaynak
15Öğrenebilir çocuklarla ilk okuma-yazma çalışmaları, Üstün zekalı çocukların tespiti ve okuma yazma çalışmalarıİlgili kaynak
16Dönem sonu sınavıİlgili kaynak

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev420
Sunum/Jüri210
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar230
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati163
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Derse Özgü Staj
Ödev47
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer27
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)28
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)19
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok