| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| İlk Okuma ve Yazma Öğretimi | SNF3021 | 3 | 4 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu @ Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Sınıf Eğitimi |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Muhammet Fatih Doğan |
| Dersi Veren(ler) | Mustafa Yeşilyurt |
| Asistan(lar)ı | Muhammet Fatih Doğan |
| Dersin Amacı | Fen okuryazarı yapmak. Zihin ve el becerilerini geliştirmek. Fen eğitimindeki güncel eğilimler ve uygulamalardan haberdar etmek. İlköğretim fen programının özelliklerini kavratmak. Fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkisini anlamalarını sağlamak. Teknoloji okur-yazarı yapmak. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma-yazma öğrenme alanları tanım ve süreçleri ile öğrenme alanları arasındaki ilişki, Türkçenin özellikleri, bu özelliklerin ilkokuma ve yazma öğretimine etkisi; ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, birinci sınıf öğretmeninin ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilkokuma ve yazma öğretiminde verimsizlik-başarısızlık nedenleri, ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler (özellik ve etkileri, bu araçların seçimi, oluşturulması ve kullanımı) ; ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları) ; ses temelli cümle yöntemi ( tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması) , ses temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamaları. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, dinlemeye hazırlık yapar. Dinlediğine dikkatini yoğunlaştırır. Görgü kurallarına uygun dinler. Sunulan görsellerden yararlanır. Duyduğu sesleri ayırt eder. Dinlediklerinin konusunu belirler.(dinleme boyutu)
- Öğrenciler, konuşmaya hazırlık yapar. Dinleyicilerle göz teması kurar. Görgü kurallarına ve değerlere uygun konuşur. Kendine güvenerek konuşur. Konuşmasında olayları oluş sırasına göre anlatır.(konuşma boyutu)
- Öğrenciler, okuduğu kelimeleri doğru telaffuz eder. Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur. Önbilgilerini kullanarak okuduğunu anlamlandırır. Okuduklarında sebep sonuç ilişkisi kurar. Metin içi anlam kurar (okuma boyutu)
- Öğrenciler, kelimeler, cümleler, satırlar arasında uygun boşluk bırakır. Bitişik eğik yazı kurallarına uygun yazar. Olayları oluş sırasına göre yazar (yazma boyutu)
- Öğrenciler, kelime dağarcığını geliştirme yöntemlerini edinir
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türkçe (ilk okuma-yazma) Öğretim programının tanıtılması | İlgili kaynak |
| 2 | İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin tanınması ve gelişim özellikleri | İlgili kaynak |
| 3 | Öğretmenin öğretim hazırlıkları | İlgili kaynak |
| 4 | İlk okuma-yazma öğretimi yöntemleri | İlgili kaynak |
| 5 | Ses temelli cümle öğretimi yöntemi ve aşamaları | İlgili kaynak |
| 6 | İlk okuma-yazmaya hazırlık | İlgili kaynak |
| 7 | İlk okuma-yazmaya başlama ve ilerleme | İlgili kaynak |
| 8 | Arasınav | İlgili kaynak |
| 9 | Cümle ve metin oluşturma | İlgili kaynak |
| 10 | Okuryazarlığa ulaşma / Serbest okuma-yazma | İlgili kaynak |
| 11 | Türkçenin doğru ve düzgün konuşulmadığı yerlerde okuma-yazma çalışmaları | İlgili kaynak |
| 12 | Ara sınav 2 | İlgili kaynak |
| 13 | Kelime dağarcığını geliştirme yolları | İlgili kaynak |
| 14 | Ölçme değerlendirme | İlgili kaynak |
| 15 | Öğrenebilir çocuklarla ilk okuma-yazma çalışmaları, Üstün zekalı çocukların tespiti ve okuma yazma çalışmaları | İlgili kaynak |
| 16 | Dönem sonu sınavı | İlgili kaynak |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 4 | 20 |
| Sunum/Jüri | 2 | 10 |
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 2 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 4 | 7 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | 2 | 7 | |
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 8 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 9 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|