Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
İlköğretimde Dil ve Okur-Yazarlık Eğitimi | SNF5147 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ İlköğretim ABD Sınıf Öğretmenliği Yüksek Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Sınıf Eğitimi |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Mehmet Faik Yılmaz |
Dersi Veren(ler) | Mustafa Yeşilyurt |
Asistan(lar)ı | Zeynep Doğan |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı çocuğun dil gelişimini sağlayan etmenlerin öğrenilmesi, dil, kültür ve sosyalleşme ilişkisinin öğrenilmesi, Türkçenin kullanım becerilerinin okuma ve yazma seviyesinde gelişimi çerçevesinde ilkokul bağlamında okur-yazarlık kapsamının öğrenilmesi ve öğretilmesidir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Çocuğun dil gelişimi, çocuğun dilsel gelişimini etkileyen etmenler, dil-kültür, sosyalleşme ilişkisi, Türkçenin kullanımında temel beceriler, ilk okuma yazma öğretiminde yöntemler, Türkiye’de okur-yazarlık eğitiminin gelişimi, ilk okuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, nasıl okur yazar olunacağını hakkında bilgi edineceklerdir
- Öğrenciler, Türkçenin tarihi süreci çerçevesinde dilin ne olduğu hakkında bilgi edineceklerdir
- Öğrenciler, okur yazarlık seviyelerinin ancak okuyarak ve yazarak gelişeceği ile ilgili bilgi edineceklerdir
- Öğrenciler, yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme hakkında bilgi edineceklerdir
- Öğrenciler, bir metnin özetini ve planını çıkarma hakkında bilgi edineceklerdir
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri | İlgili kaynak |
2 | Yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar | İlgili kaynak |
3 | Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım | İlgili kaynak |
4 | Paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları) | İlgili kaynak |
5 | Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler) | İlgili kaynak |
6 | Metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinler arası ilişkiler) | İlgili kaynak |
7 | Vize | İlgili kaynak |
8 | Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma) | İlgili kaynak |
9 | Planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; | İlgili kaynak |
10 | Yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler | İlgili kaynak |
11 | Örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları | İlgili kaynak |
12 | Bir metnin özetini ve planını çıkarma | İlgili kaynak |
13 | Yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme. | İlgili kaynak |
14 | Okur-yazarlık ile ilgili uygulamalar | İlgili kaynak |
15 | Okur-yazarlık ile ilgili uygulamalar | İlgili kaynak |
16 | Final Sınavı | İlgili kaynak |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 8 | 10 |
Ödev | 8 | 10 |
Sunum/Jüri | 8 | 10 |
Projeler | 8 | 10 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 8 | 3 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 8 | 3 | |
Projeler | 8 | 3 | |
Sunum / Seminer | 8 | 3 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|