Dersin Amacı | Bir sistem olarak okulu tanımak
b. Okul iklimi ve kültürü incelemek
c. Okula dayalı yönetimi incelemek
d. Okul yönetimini etkileyen değişim, güdülenme, iletişim vb. etkenleri incelemek
e. Okul yöneticilerinin yöneteceği alanları (çatışma yönetimi, stres yönetimi, zaman yönetimi, etik
yönetimi, toplantı yönetimi vb.) incelemek.
|
Dersin İçeriği | Eğitimde yeniden yapılanma çalışmalarında üzerinde önemle durulan bir konu, eğitimin yerinden yönetimiyle ilgilidir. Bu da okul yönetimini ön plana çıkarmaktadır. Okul yönetiminin temel hareket noktası, öğretimin geliştirilmesi ve öğrencinin başarısını yükseltmektedir. Bu derste okulun örgütsel yapısı, okulun kültürü, ve okul yönetiminde önemli olan bazı değişkenler incelenerek, okul yöneticilerinin görevleri ve yeterlikleri yeni anlayışlar çerçevesinde tartışmak. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Açıkalın, A. (1998).Okul Yöneticiliği. (4. basım), Ankara: Pegem.
- Çelik, V. (1997). Okul Kültürü ve Yönetimi. Ankara: Pegem.
- Erdoğan, İ. Okul Yönetimi ve Öğretim Liderliği. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
- Güçlü, N. (1999). "Öğrenen Örgütler," G.Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 7(2), 117-126.
- Güçlü, N. (2000). "Okula Dayalı Yönetim," G.Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 8(1), 65-78.
- Güçlü, N. ve S. Özden. (2000). "Etkili Okullar ve Öğretim Liderliği," G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,.20(1), 67-78.
- Herman, J.J. ve Herman, J. L. (1992). "Educational Administration: School Based Management", The Clearing House, 65(5), 261-263.
- James, J. (1997). Gelecek Zamanda Düşünmek.(Çev.Zülfü Dicleli). İstanbul: Boyner Yayınları.
- Lane, J. ve Walberg, H. J. (1989). "Site-Managed School". Organizing for Learning:Toward the 21
- Century, Edited by John J. lane ve Herbert J. Walberg Virginia: NAASP Curriculum Council.
- Lezotte, W. L. (1992). Creating the Total Quality Effective School. Michigan: Effective SchoolsProducts, Ltd.
- McPike. (1987). "Shared Decision making at the School Site: Moving Tow ard a Professional Model". American Educator, 46, 10-17.
- Özden, Y. (2000). Eğitimde Dönüşüm. Ankara: Pegem Yayınları.
- Özdemir, S. (2000). Örgütsel Yenileşme. Ankara: Pegem Yayınları.
- Preedy, M., Glatter, R. & Levacic, R. (Eds.). (1997). Educational Management: Strategy, Quality and Resources. Philadephia: Open University Press.
- Tesconi, C. A. (1995). Good Schools. The Policy Environment Perspective. Hamton Press, Inc. New Jersey.
- Collins, James C. Ve Porray, Jerry İ. (1999). Kalıcı Olmak:Geleceğin Güçlü Kurumlarını Yaratmak. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
- Drucker, Peter F. (1995). Yönetim Uygulaması. (Çev.: E. Sabri Yarmalı). İstanbul: İnkilap Kitabevi.
- Drucker, Peter F. (1998). Fırtınalı Dönemlerde Yönetim. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
- Handy, C. (1997). Ruhun Arayışı. İstanbul: Boyner Yayınları.
- James, J. (1997). Gelecek Zamanda Düşünmek.(Çev.: Zülfü Dicleli). İstanbul: Boyner Yayınları
|