Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Kültür ve Medeniyeti-I | SBO2211 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Sosyal Bilgiler Eğitimi Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Genel Kültür Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Sosyal Bilgiler Eğitimi Lisans Programı |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Şahin Oruç |
Dersi Veren(ler) | Selim Hilmi Özkan |
Asistan(lar)ı | Genç Osman İlhan |
Dersin Amacı | Osmanlı müesseselerinin ve medeniyetinin temel niteliklerinin kavranması |
---|---|
Dersin İçeriği | Osmanlı medeniyetinin unsurları ve devlet kurumları |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Osmanlı'dan önceki Türk-İslam devletleri ile Bizans kurumlarını ve bunların Osmanlı’ya etkilerini tanımlar
- Osmanlı Devleti’nin nasıl yönetildiğini anlar
- Yönetim merkezi olarak saray teşkilatı ve divan-ı hümayunu öğrenir
- Osmanlı bürokrasisini tanımlar
- Osmanlı kayıt sistemini öğrenme ve bunun önemini anlar
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşlenecek konu ve ders bibliyografyasının verilmesi | İlgili Kaynak |
2 | Osmanlı müesseselerinin kaynağı, Osmanlı öncesi Türk-İslam devletleri ile Bizans’ın etkileri sorunu | İlgili Kaynak |
3 | Osmanlı yönetim tarzı, hâkimiyetin kaynağı meselesi, saltanat veraseti usulü ve kardeş katli ile adem-i merkeziyet eğilimleri | İlgili Kaynak |
4 | Osmanlı saray teşkilatı, saray-ı âmirenin fizikî yapısı, Topkapı sarayında hizmet eden ve edilenler (padişah, valide sultan, padişah hanımları, kızları ve şehzadeler), Enderun ve Bîrun | İlgili Kaynak |
5 | Divan-ı hümayunun görevleri ve işleyişi ile divan-ı hümayun üyelerinden sadrazam | İlgili Kaynak |
6 | Divan-ı hümayun üyelerinden kazaskerler, defterdarlar ve nişancı, | İlgili Kaynak |
7 | Defterhane ve çalışma sistemi; reisülküttap, tezkireciler, kâtipler ve diğer divan bürokrasisi | İlgili Kaynak |
8 | Divan kalemleri, Tanzimat ve Tanzimat sonrası Osmanlı bürokrasisi ve değişimi | İlgili Kaynak |
9 | Osmanlı ilmiye teşkilatı ve kaynakları; ilmiye mesleği ve geçirdiği aşamalar, tanınan imtiyazlar | İlgili Kaynak |
10 | ilmiye mesleğinde bozulma ve alınan önlemler | İlgili Kaynak |
11 | Osmanlı’da eğitim kurumları, görevliler ve işleyişi | İlgili Kaynak |
12 | Osmanlı kaza teşkilatı, kadıların tayin, azil ve görevleri ile diğer görevliler | İlgili Kaynak |
13 | Osmanlı kaza teşkilatı, kadıların tayin, azil ve görevleri ile diğer görevliler | İlgili Kaynak |
14 | Osmanlı bürokrasisinde ulema: şeyhülislam ve nakibüleşraf | İlgili Kaynak |
15 | Osmanlı bürokrasisinde ulema: padişah hocaları, hekimbaşı ve müneccimbaşı | İlgili Kaynak |
16 | Osmanlı bürokrasisinde ulema: padişah hocaları, hekimbaşı ve müneccimbaşı | İlgili Kaynak |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 8 | 2 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 10 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|