Dersin Amacı | Gelişim Psikolojisi 1 dersinin genel amacı, yaşam boyu gelişim bakış açısıyla, doğum öncesi, bebeklik, erken çocukluk, orta ve geç çocukluk dönemlerini ilgili kuramlar kapsamında incelemektir. Bu kapsamda doğum öncesi gelişim, bebeklik, erken çocukluk, orta ve geç çocukluk dönemleri ve kuramlara göre gelişim incelenecektir. |
Dersin İçeriği | 1. Giriş: Ders içeriğinin ve ödevlerin açıklanması. Gelişime Giriş: Gelişim Psikolojisi Perspektifinden Yaşam ve Eğitim: Eğitim hakkı, insanın, çocuğun ihtiyaçları ve eğitim hakkı, gelişim için eğitimin gereği ve önemi
2. Gelişim psikolojisinde araştırma yöntemleri: Bilimsel çalışmanın amacı, bilimsel yöntem, gelişim psikolojinin yöntem ve hedefleri.
3. Yaşam boyu bakış açısı ve gelişim anlayışı, gelişimin doğası, gelişimle ilgili temel kavramlar ve gelişim dönemleri, gelişim ilkeleri-yasaları, gelişim kuramları
4. Yaşamın Başlangıcı ve doğum öncesi gelişim; bebeklik ve bebeklikte fiziksel ve psiko-motor gelişim.
5. Bilişsel gelişime giriş ve kavramların incelenmesi (biliş, bilişsel gelişim, örgütleme, şema, bilişsel yapı, uyum (adaptasyon), uyma (akkodomation), özümseme (asimilasyon), denge-dengesizlik, yaşantı)
6. Bilişsel gelişim dönemleri: Duyu-motor dönemi(Jean Piaget, Lem Semyonoviç Vgotsyk)
7. Bilişsel gelişim dönemleri: işlem öncesi dönemi
8. Arasınav
9. Bilişsel gelişim dönemleri: Somut işlemler dönemi; Soyut işlemler dönemi
10. Kişilik gelişimi dönemleri: Oral dönem
11. Kişilik gelişimi dönemleri: Anal dönem
12. Kişilik Gelişimi: Fallik dönem
13. Kişilik gelişimi: Latent dönem (Sigmund Freud; Erik Erikson)
14. Ahlak gelişimi (Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, Nancy Gilligan) (2 hafta)
15. Dil gelişimi, oyun gelişimi, mizah gelişimi (Naom Chomsky, Lem SemyonoviçVgotsyk) 16. Sosyo-duygusal gelişim ve çocukluk döneminde gözlenen ruhsal problemler
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Santrock, J.W. (2012).Yaşam Boyu Gelişim. Çev. Ed. Galip Yüksel. Ankara: Nobel Yay.
- Berk, L.E. (2013). Bebekler ve Çocuklar. Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa. Çeviri Editörü: Nesrin Işıkoğlu Erdoğan. Yedinci Basımdan Çeviri. Ankara: Nobel Yay
- Trawick-Swith, J. (2013). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim. Çev. Ed. Berrin Akman. Ankara: Nobel Y.
- Horward, V.F. & Williams, B. & Lepper, C.E. (2001). Özel Gereksinimi Olan Küçük Çocuklar. Çev. Ed. Gönül Akçamete. Ankara: Nobel Y.
- Kaya, A. (Ed.). (2011). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Pegem
- Piaget, J. (2005). Çocuğun Gözüyle Dünya. Çev. İsmail Yerguz. Ankara: Dost
- Piaget, J. (2007). Çocukta Karar Verme ve Akıl Yürütme. Çev. Yusuf Turan Günaydın. Ankara: Palme
- Piaget, J. (2007). Çocukta Dil ve Düşünme. Çev. Yusuf Turan Günaydın. Ankara: Palme
- Evans, R.I. (1999). Piaget, J. (1973). İnsan ve Fikirleri. Çev. Şebnem Çiftçioğlu. Ankara: Doruk Yay.
- Gerrig, J.G. ve Zimbardo, P. (2012). Psikolojiye Giriş. 19. Basımdan Çeviri. Gamze Sart. Ankara: Nobel
- Cansever, G. (1985). İçimdeki Ben: Freud Görüşünün Açıklaması. İstanbul: Beta Y.
Chomsky, Noam (2001). Dil ve Zihin. 5. Baskı. Ankara: Ayraç Y.
- Fancher, R.E. (1990). Ruhbilimin Öncüleri. Çev. Aziz Yardımlı. İstanbul: İdea Y
- Salk, Lee (2006). Çocuğun Duygusal Sorunları. İstanbul: Remzi K.
- Schultz, D. P. & Schultz, S.E. (2001). Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Psikoloji Y.
- İnanç, B.Y. ve dğ. (2005). Gelişim Psikolojisi. Çocuk ve Ergen Gelişimi. Adana: Nobel Y.
- Yazgan-İnanç, B. (2011). Kişilik Kuramları. Ankara: Pegem
- Illich, Ivan (1985). Okulsuz Toplum. Bilim ve Sanat Yay.
- Goleman, D. (2007): Duygusal Zeka. Çev. Banu Seçkin Yılmaz. 31. Baskı. İstanbul: Varlık Y.
- Trautner, H.M. (1991). Lehrbuch der Enwicklungspsyhologie 1-2; Zürih: Hogrefe.
- Lewotin, Richard (2007). Üçlü Sarmal: Gen, Organizma ve Çevre. 2. basım. Çev. Ergi Deniz Özsoy. Tübitak Populer Bilim Kitapları. Ankara: Aydoğdu Ofset Matbaacılık
|