| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Tarih-Felsefe İlişkisinin Temel Metinleri | FEL5107 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Felsefe ABD Felsefe Yüksek Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | İnsan ve Toplum Bilimleri Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | Mehmet Sait Özervarlı |
| Asistan(lar)ı | Muhammed Fazıl Baş |
| Dersin Amacı | Felsefe disiplininde yetişmek ve çalışma yapmak isteyen öğrencilere tarihin ne olduğu ve onlara nasıl bir kullanım alanı sunduğunu ve ondan felsefe disiplini için faydalanma yollarını gösteren metinleri okutmak. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Felsefe-tarih-bilim üçgeninde tarih-felsefe ilişkisi hakkındaki geçmişten günümüze nazariyeler ve yaklaşımların yer aldığı metinler. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrencilerin tarih disiplininden ve tarihyazıcılığındaki gelişmelerden haberdar olmasını sağlanacaktır.
- Öğrencilerin uzmanlaşacakları felsefe disiplininde tarihsel yöntemin sağlayacağı katkıyı kazandırılacaktır.
- Öğrencilerin kendi disiplinlerine tarihsellik boyutunu ekleyerek bakış açısı elde etmelerine yardım edilecektir.
- Öğrenciler metod tartışmalarındaki terminolojiye vakıf olur.
- Öğrenciler kendi çalışmalarını mevcut akademi literatür içinde doğru konumlandırabilmeyi öğrenir.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş: Sokrat, Eflatun ve Aristo, Poetics./ Introduction: Socrates, Platon and Aristoteles, Poetics. | Ders kitabından ilgili bölüm |
| 2 | İbn Haldun, Mukaddime, 1377. | Ders kitabından ilgili bölüm |
| 3 | Jean Bodin, Methodvs ad facilem historiarum cognitionem, 1595. | Ders kitabından ilgili bölüm |
| 4 | Voltaire, Essai sur les mœurs et l'esprit des nations, 1756. | Ders kitabından ilgili bölüm |
| 5 | Voltaire, La Philosophie de l'histoire, 1765 | Ders kitabından ilgili bölüm |
| 6 | Johann Gottfried von Herder, Auch eine Philosophie der Geschichte zur Bildung der Menschheit, 1774. | Ders kitabından ilgili bölüm |
| 7 | Emmanuel Kant, Was ist Aufklaerung?, 1784. | Ders kitabından ilgili bölüm |
| 8 | Friedrich Wilhelm Joseph von Schelling, Ist eine Philosophie der Geschichte möglich?, 1798 & System des transcendentalen Idealismus, 1800. | Ders kitabından ilgili bölüm |
| 9 | I. Arasınav | |
| 10 | Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Die Vernunft in der Geschichte, 1837 & Vorlesungen über die Geschichte der Philosophie, 1840 | Ders kitabından ilgili bölüm |
| 11 | Benedetto Croce, Teoria e storia della storiografia, 1917. | Ders kitabından ilgili bölüm |
| 12 | Robin George Collingwood, The Idea of History, 1946 | Ders kitabından ilgili bölüm |
| 13 | Paul Ricoeur, Histoire et Vérité, 1955. | Ders kitabından ilgili bölüm |
| 14 | Robin George Collingwood, Essays in the Philosophy of History, 1965. | Ders kitabından ilgili bölüm |
| 15 | Ahmed Cevdet Paşa, Tezakir. | Ders kitabından ilgili bölüm |
| 16 | Genel Değerlendirme, Sonuç ve Dönem sonu sınavı |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 15 | 15 |
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 40 |
| Final | 1 | 45 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 15 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 11 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 5 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|