| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dili Tarihi (13. Yüzyıldan Sonra) | TDE1222 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu @ Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Mehmet Ölmez |
| Dersi Veren(ler) | Yakup Çelik |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Türk dilinin tarihsel gelişiminin orta Türkçe ve Yeni Türkçe dönemlerini kavratmak |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Orta dönem Türk dilleri, günümüz Türk dilleri |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | . |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, Türk dilinin tarihindeki orta ve sonraki dönemini öğrenir
- Harezm, Kıpçak ve Çağatay türkçelerinin dil özelliklerini ana hatlarıyla öğrenir
- Harezm, Kıpçak ve Çağatay türkçelerinin önemli şahıs ve eserlerini tanır
- Doğu ve Batı Türkçesi kavramlarını kavrar.
- Anadolu’da Türkçenin oluşumunu ve gelişimini tarihi eserler ve şahıslarla kavrar
- Türkçenin tarihi gelişimini coğrafi, tarihi ve fonetik tasnifle kavrar
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Orta Türkçenin doğuşu ve Harezm Türkçesinin önemli eserleri | Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi |
| 2 | Harezm Türkçesinin dil özellikleri | Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi |
| 3 | Kıpçak Türkçesinin önemli eserleri | Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi |
| 4 | Kıpçak Türkçesinin başlıca dil özellikleri | Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi |
| 5 | Çağataycanın önemli eserleri | Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi |
| 6 | Çağataycanın dil özellikleri | Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi |
| 7 | Çağatayca sözlükler | Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi |
| 8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık |
| 9 | Doğu Türkçesi – Batı Türkçesi Eski Anadolu Türkçesinin oluşumu (toplumsal, siyasal, dinsel etmenler) | Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi |
| 10 | Eski Anadolu Türkçesinin dönemleri, ilk dönem Anadolu Türkçesi eserlerinin tanıtılması, Yunus Emre Divanı, Sultan Veled’in Türkçe şiirleri | Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi |
| 11 | 14. – 15. yüzyıl Türkçesi (önemli şahıslar ve eserler) ve Dede Korkut Hikayeleri | Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi |
| 12 | Eski Anadolu Türkçesinden Osmanlıcaya geçiş, 16. Yüzyılda Osmanlı Türkçesi | Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi |
| 13 | Eski Anadolu Türkçesinden Osmanlıcaya geçiş, 16. Yüzyılda Osmanlı Türkçesi | Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi |
| 14 | Evliya Çelebi’nin Seyahatnamesi ve dili | Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi |
| 15 | Osmanlı Türkçesi ve modern Türkçenin Doğuşu | Konuyla ilgili kaynakların incelenmesi |
| 16 | Genel Değerlendirme | Sınava Hazırlık |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 20 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 40 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 2 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 3 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 12 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 4 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|