| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Klasik Osmanlı Nazmı | TDE6111 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Türk Dili ve Edebiyatı ABD Türk Dili ve Edebiyatı Doktora Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | Yakup Çelik |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Osmanlı dönemi Türk edebiyatının kuruluş ve klasik döneminin (15.-18.yy) belli başlı şairlerinin şiirlerinden seçmeleri okuma, anlama, dil ve uslûp özelliklerini tanıma ve çözümleme. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Dehhanî, Ahmed Fakîh, Ahmed-i Dâ‘î, Aşık Paşa, Şeyyad Hamza, Yunus Emre, Elvân Çelebi, Fuzûlî, Gelibolulu Âlî, Nev‘îzâde Atâyî, Nâbî, Nef‘î, Nedîm ve Şeyh Gâlib’in kaside, gazel ve mesnevi türlerinde yazılmış şiirleri okunacaktır. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Osmanlı dönemi Türkçesinin şiir dilini öğrenme ve tanıma
- Dönemin uslûp özelliklerini öğrenme ve tanıma
- Dönemin edebî zevk ve anlayışını öğrenme ve tanıma.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Klasik Osmanlı nazmı ve bu nazım içerisine giren türler (tevhid, na‘t, kaside, mersiye, mesnevi, gazel, şehrengiz) üzerinde durulacak. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 2 | İlk kaside örneklerinden Ahmed Fakîh’in Çarhnâmesi ve Dehhânî’nin şiirleri | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 3 | Yusûf u Züleyha hikâyeleri ve Şeyyâd Hamza’nın Yusuf u Züleyha’sı | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 4 | Aşık Paşa’nın Garîbnâme’si. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 5 | Mes‘ûd bin Ahmed’in Süheyl ü Nevbahar adlı mesnevisi | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 6 | Yunus Emre’nin Risâletüt’n-Nushiyye’si | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 7 | Ahmed-i Dâ‘î’nin Çengnâme’si | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 8 | Ara sınav | Sınava Hazırlık |
| 9 | Elvan Çelebi’nin Menâkıbu’l-kudsiyye’si | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 10 | Fuzûlî’nin Leylâ ve Mecnûn’u ve Dîvân’ından | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 11 | Âlî’nin Mihr ü Mâh’ı | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 12 | Nev‘îzâde Atâyî’nin Hamse’si. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 13 | Nâbî’nin Hayriyye’si ve Nef‘î’nin kasideleri. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 14 | Nedîm’in Dîvân’ından | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 15 | Şeyh Gâlib’in Hüsn ü Aşk ve Dîvân’ından | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 16 | Genel Değerlendirme | Sınava Hazırlık |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 20 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 40 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 9 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 20 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|