| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dili Gramerciliği | TDE3302 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Mehmet Ölmez |
| Dersi Veren(ler) | Yakup Çelik |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Tarihsel olarak Türk dili gramer çalışmalarını, içeriklerini tanıtmak; artzamanlı ve eşzamanlı çalışmaları karşılaştırmak; dilbilimsel açıdan gramer yazımını değerlendirmek |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Türk Dili hakkında yazılan gramerlerin incelenmesi, gramer kitaplarında nelerin nasıl verilmesi gerektiğinin tartışılması |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | . |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, Türk Dili hakkındaki gramer çalışmalarını öğrenir
- Bu gramer kitaplarını günümüzdeki gramer çalışlarıyla karşılaştırır
- Gramer yazımında varsa eksik noktaları tartışır.
- Geleneksel ve çağdaş dilbilimin yaklaşımlarını değerlendirir
- Gramer yazımı konusunda yorumlar yapar
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin genel tanıtımı, yöntem, kaynaklar | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 2 | Divanü Lugati’t-türk’teki dilbilgisi verileri | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 3 | Kıpçak Türkçesiyle yazılmış gramerlerin tantılıp değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 4 | Kıpçak Türkçesiyle yazılmış gramerlerin tantılıp değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 5 | Çağatay Türkçesiyle yazılmış gramerlerin tanıtılıp değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 6 | XV. ve XVI. Yüzyıl Anadolu sahasında yazılmış gramerlerin tanıtılıp değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 7 | XV. ve XVI. Yüzyıl Anadolu sahasında yazılmış gramerlerin tanıtılıp değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 8 | Ara sınav I | Sınavlara Hazırlık |
| 9 | XIX. ve XX. Yüzyılda yazılmış gramerlerin tanıtılıp değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 10 | Dil ve Dilbilgisi kavramlarının tartışılması | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 11 | Sözcük türlerini sınflandırma zorlukları | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 12 | Çağdaş Dillbilgisi Kitaplarında Görünüş Kılınış | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 13 | Ara sınav II | Sınava Hazırlık |
| 14 | Dilbilgisinin Varsayımsal Temelleri | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 15 | Tümce türlerine farklı yaklaşımlar | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 16 | Genel Değerlendirme | Sınava Hazırlık |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 20 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 40 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 2 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 6 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|