| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Dil Semineri Dilde Sadeleşme | TDE4306 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Mehmet Ölmez |
| Dersi Veren(ler) | Yakup Çelik |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Türkçede özleşme hareketlerinin başlangıcını ve bu harekette gelinen noktayı öğretmek; bu hareket çerçevesinde türetilen sözcükleri incelemek ve yorumlamak |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Türkçenin özleşmesinde izlenen yolun incelenmesi, tartışılması; geçmişte ve bugün türetilen Türkçe sözcüklerin biçimsel ve anlamsal açıdan değerlendirilmesi, yorumlanması |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | . |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Türkçenin özleşmesinde yaşananları öğrenir
- Türkçeyi özleştirme hareketini değerlendirip yorumlar
- Bu hareket içinde oluşturulan sözcükleri yapısı ve anlamı açısından değerlendirir
- Bu konuda yapılmış çalışmaları öğrenir
- Özleşme hareketiyle ilgili konularda tartışabilir duruma gelir
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin genel tanıtımı, yöntem, kaynaklar | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 2 | Türkçeye Arapça ve Farsçadan sözcüklerin alınması ve bu yolla yaratılan Türkçe | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 3 | Dil devrimi nedir? Dilde devrim olabilir mi? Başka dillerdeki özleşme hareketleri | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 4 | Türk dilinde sadeleşme hareketinin başlangıcı | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 5 | XV. ve XVI. Yüzyıllarda Türkçenin durumu | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 6 | XVII. ve XVIII. yüzyıllarda Türkçenin durumu | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 7 | XIX. ve XX. yüzyıllarda Türkçenin durumu | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 8 | Ara sınav | Sınava hazırlık |
| 9 | Türk Dil Kurumunun kuruluşu ve Güneş Dil Teorisi | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 10 | Türkçe sözcüklerin türetilmesinde izlenen yol | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 11 | Türetilen sözcüklerin kullanım alanları, kullanılan ve kullanılmayan sözcüklerin tartışılması | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 12 | Türetilen sözcüklerin kullanım alanları, kullanılan ve kullanılmayan sözcüklerin tartışılması | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 13 | Türetilen sözcüklerin kullanım alanları, kullanılan ve kullanılmayan sözcüklerin tartışılması | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 14 | Günümüzde Türkçeye batıdan giren sözcüklerin incelenmesi ve bu sözcükler için türetilen sözcüklerin tartışılması | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 15 | Günümüzde Türkçeye batıdan giren sözcüklerin incelenmesi ve bu sözcükler için türetilen sözcüklerin tartışılması | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
| 16 | Final Sınavı | Sınava hazırlık |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 20 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 40 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 10 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|