Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
İnsan İlişkileri ve İletişim | FBO2112 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı Seçmeli @ Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Genel Kültür Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Fen Bilgisi Eğitimi |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Ünsal UMDU TOPSAKAL |
Dersi Veren(ler) | Mustafa Arslan |
Asistan(lar)ı | Hasan Özgür Kapıcı, Gülbin Özkan |
Dersin Amacı | Etkili iletişim becerilerini tanıyabilme ve bunları beceri olarak edinebilme, iletişimi engelleyen durumları ve iletileri kavrayabilme, iletişimde duyguların rolünü fark edebilme, farklı gruplara yönelik iletişim beceri programları hazırlayabilme |
---|---|
Dersin İçeriği | Kişilerarası iletişimin tanımı; iletişim modeli, iletişim unsurları ve özellikleri, etkili dinleme ve geri bildirim, kişilerarası iletişimi engelleyen etkenler (kaynak, kanal, alıcı, vb.), iletişimi kolaylaştıran etkenler, duyguların iletişimde rolü ve kullanılması, iletişimde çatışma ve önlenmesi, öğrenci, öğretmen, veli iletişiminde dikkat edilmesi gereken önemli hususlar, iletişim uygulamaları |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler kişilerarası iletişimin tanımını söyler
- İletişim modelini çizerek her bir unsurun özelliklerini açıklar
- Kabul dilinin öğrenci davranışları üzerindeki önemini açıklar
- Kabulsüzlük dilinin öğrenci davranışları üzerindeki etkisini açıklar
- İletişim engelleri ile ilgili verilen örnekleri analiz ederek hangi örneğin hangi iletişim engeline girdiğini gösterir
- İletişim engelleri ile ilgili özgün örnek durumlar oluşturur.
- Etkili iletişim becerilerini (Saygı, kabul, ben dili, aktif dinleme, sözsüz iletişim) açıklar
- Ben dili ile sen dilini karşılaştırarak niçin ben dili kullanılması gerektiğini gerekçeleri ile savunur
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kişilerarası iletişimin tanımı; iletişim modeli, iletişim unsurları ve özellikleri | İlgili Kaynaklar |
2 | Kabul dilinin önemi ve kabulsüzlük dili olan iletişim engelleri | İlgili Kaynaklar |
3 | Etkili iletişim becerileri (Saygı, kabul, ben dili, aktif dinleme, sözsüz iletişim) | İlgili Kaynaklar |
4 | Ben dili | İlgili Kaynaklar |
5 | Etkili dinleme ve geri bildirim verme | İlgili Kaynaklar |
6 | Duyguların iletişimde rolü ve kullanılması | İlgili Kaynaklar |
7 | İletişimde çatışma ve önlenmesi | İlgili Kaynaklar |
8 | Ara sınav | Sınav Hazırlığı |
9 | Öğrenci, öğretmen, veli iletişiminde dikkat edilmesi gereken önemli hususlar | İlgili Kaynaklar |
10 | İletişim Becerileri programının nasıl hazırlanacağı | İlgili Kaynaklar |
11 | İletişim engelleri uygulama çalışmaları | İlgili Kaynaklar |
12 | Ben dili uygulamaları | İlgili Kaynaklar |
13 | Aktif dinleme uygulamaları | İlgili Kaynaklar |
14 | Empati uygulamaları | İlgili Kaynaklar |
15 | Öğrenci, öğretmen, veli iletişiminde dikkat edilmesi gereken önemli hususlara yönelik uygulamaları ve ödev teslimi | İlgili Kaynaklar |
16 | Final sınavı | Sınav Hazırlığı |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 2 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 2 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Bu ders, aşağıdaki MEB Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri ile ilişkilidir: •A1. Alan Bilgisi: Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. •A2.Alan Eğitimi Bilgisi Alanın öğretim programına ve pedagojik alan bilgisine hâkimdir. •A3. Mevzuat Bilgisi Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuata uygun davranır. •B2. Eğitim Öğretimi Planlama: Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar. • C3. İletişim ve İşbirliği: Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve işbirliği kurar. Bu ders, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)'ne göre aşağıdaki yeterlilikler ile ilişkilidir: • Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. • Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. Bilişsel ve Uygulamalı Beceriler aşağıdaki yeterliklerle ilişkilidir. •Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Bu derste, düz anlatım, beyin fırtınası, proje tabanlı öğretim yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ödev, ara sınav ve final sınavı uygulanmaktadır |
---|