| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Dilbilim I | ING2131 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu @ İngilizce Öğretmenliği Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Yabancı Diller Eğitimi Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Ferda İlerten |
| Dersi Veren(ler) | Hatice Gülru Yüksel |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, dilbilim ve temel kavramlarından olan sesbilgisi, sesbilim, dil ve beyin gelişimi, yapay diller ve anlambilimin bileşenlerini tanıtmaktır. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Dilbilimsel analizin temel kavramları; farkındalık yaratma, dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı anadil ve yabancı dil analizlerinin yardımı ile dilin doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; bir sistem olarak dilin bileşenleri; dilbilimsel edinç ve edim, dilbilimin alt dalları, dilbilgisi türleri, dil evrenselleri, dilsel yaratıcılık, dilbilimsel nedensizlik, işaret dilleri, yapay diller ve canlılar arası iletişim; beyin ve dil, yanallaşma ve ellilik, dilin evrimi, insan dili işleyiş modelleri, dil kullanımı ve dil bozuklukları ile ilgili araştırmalar (örn.: eş zamanlı dinleme testi, bölünmüş beyin, WADA testi); sesbilgisi, akustik, duyuşsal ve söyleyiş sesbilgisi, konuşma organları, sesbirim, ünlü ve ünsüz harfler, uluslararası sesbilim alfabesi, çift ünlü, üçlü ünlü, söyleyiş şekli ve yeri; sesbilim, ses örnekleri, benzeşim, benzeşmezlik, bağlama, ünsüz harf kümeleri, sessiz harfler, parçalarüstü, vurgu ve ezgi; anlambilimi, anlam bileşenleri çözümlemesi, anlamsal ilişkiler, anlamsal ilinti, anlam ve gönderme, eşdizimlilik. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Dilbilimin temel alanlarını tanımlamak ve açıklamak
- Dil ve beyin arasındaki ilişkiyi gözlemlemek
- İnsan dilini, diğer canlı dillerini ve yapay dilleri karşılaştırabilmek
- İnsan dili işleyiş modellerini sınıflandırabilmek
- Sesletim kurallarının ve bileşenlerinin farkına varmak
- Kelime-söz öbeği ve cümle düzeyinde anlam oluşturmanın farkına varabilmek
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dil nedir? Dilbilgisi nedir? Dil Evrenselleri | Okuma |
| 2 | Canlılararası İletişim. Dil ve Düşünce | Okuma |
| 3 | Sesbilgisi: Akustik, Duyuşsal ve Söyleyiş Sesbilgisi | Okuma |
| 4 | Sesletim Organları, Sesbirim, Söyleyiş Yeri ve Şekli, Uluslararası Sesbilim Alfabesi | Okuma |
| 5 | Sesbilim: ses örnekleri | Okuma |
| 6 | Sesbilimsel Kurallar | |
| 7 | Sesbilimsel Çözümlemeler | Okuma |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Dil ve Beyin gelişimi | Okuma |
| 10 | İnsan Dili İşleyişi. Yapay Diller | Okuma |
| 11 | Arasınav 2 (9 ve 10. hafta değerlendirmesi) | |
| 12 | Dil Bozuklukları | Okuma |
| 13 | Anlambilim: Bileşen Çözümlemesi | Okuma |
| 14 | Anlamsal İlişkiler. İlinti | Okuma |
| 15 | Anlam ve Gönderme. Eşdizimlilik | Okuma |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 10 | 20 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | 1 | 10 |
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 2 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 10 | 3 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | 1 | 4 | |
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 3 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|