| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Dilbilim II | ING2202 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu @ İngilizce Öğretmenliği Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Yabancı Diller Eğitimi Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Ferda İlerten |
| Dersi Veren(ler) | Hatice Gülru Yüksel |
| Asistan(lar)ı | Gülümser Efeoğlu |
| Dersin Amacı | Bu dersin amaci, dilbilimin başlıca öğelerinden olan biçimbilgisi, sözdizimi, edimbilim ve toplumdilbilimin temel kavramlarını ve işleyişini tanıtmaktır |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı anadil ve yabancı dil analizleri ve dilin doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; biçimbilgisi: bağımlı ve bağımsız biçimbirim, karmalar, çekim ve türetim biçimbirimleri, biçimbirimsel analiz, biçimbilgisel dil tiplendirmesi, sözcüklerin hiyerarşik iç yapılarının incelemesi, biçimbilimsel sesbilim değişkenliği; sözdizimi: sözcük ulamları, öbek, tümcecik, tümce yapıları, dönüşümlü üretimsel dilbilgisi, yönetim ve bağlama, minimalist program, üye yapısı, rol; edimbilim: gösterim, sezdirim, konuşma ilkeleri, sözeylem ve incelik; toplumdilbilim; ağız, kesit, biçem; söylem: metinsellik ölçütleri, bağlaşıklık öğeleri, söylem bağlantıları, işlevler, söylem durumu, kurumsal söylem, ve bunlar gibi konular. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Temel dilbilim teorilerini ve ilkelerini tanımlayabilmek
- Biçimbilimsel ve sözdizimsel öğeleri analiz edebilmek
- Dillerin zaman içinde uğradığı değişiklikleri açıklayabilmek
- Toplumdilbilimin esaslarını ifade edebilmek
- Edimbilim, sözeylem ve incelik esaslarını tanımlayabilmek
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Biçimbilgisi, Bağımlı ve Bağımsız Biçimbirimler | Okuma |
| 2 | Çekim ve Türetim Biçimbirimleri, Biçimbirimsel Çözümleme, Biçimbilimsel Sesbilim Değişkenliği | Okuma |
| 3 | Sözdizimi, Dönüşümlü Üretimsel Dilbilgisi | Okuma |
| 4 | Tümce Yapısı, Bileşenler ve Bileşen Testleri | Okuma |
| 5 | Minimalist Program, Evrensel Dilbilgisi Prensipleri ve Parametreleri | Okuma |
| 6 | Öbek Ağaçları ve Kuralları, X-Bar Teorisi | Okuma |
| 7 | Üye Yapısı, Rol | Okuma |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Edimbilim: Gösterim, Sezdirim, Konuşma İlkeleri | Okuma |
| 10 | Sözeylem ve İncelik | Okuma |
| 11 | Arasınav 2 (9 ve 10. hafta değerlendirmesi) | |
| 12 | Toplumdilbilim: Kesit ve Biçem | Okuma |
| 13 | Ağız/Aksan, Standart, Dilde Cinsiyet, Etkileşim Halindeki Diller, Söylem Bağlantıları | Okuma |
| 14 | Dil Değişimleri, Kaybolan Diller | Okuma |
| 15 | Dünya Dillerinin Sınıflandırılması | Okuma |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 10 | 20 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | 1 | 10 |
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 2 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 10 | 3 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | 1 | 4 | |
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 3 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|