| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Hesaplama Kuramı | BLM2502 | 3 | 4 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu @ Bilgisayar Mühendisliği Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Bilgisayar Mühendisliği Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Ömer Özgür Bozkurt |
| Dersi Veren(ler) | Banu Diri |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Tüm bilgisayar bilimleri dilleri tasarımında temel teşkil eden Otomatlar Teorisi'nin tamamıyla anlaşılmasının ve problemlerin sınıflandırılmasının öğrenilmesinin sağlanması. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Hesaplanabilirlik Teorisi, Karmaşıklık Teorisi, Otomatlar Teorisi, Kümeler Teorisi, İlişkiler, İspatlar, Sonlu Otomatlar, Yığıtlı Otomatlar, Turing Makineleri, Zaman Karmaşıklığı, Yer Karmaşıklığı. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler sonlu Otomatları ve Yığıtlı Otomatları bilir.
- Öğrenciler Düzgün ve Bağlamdan Bağımsız Dilbilgileri bilir
- Öğrenciler Düzgün Dilbilgisi, Bağlamdan Bağımsız Dilbilgisi ve tanıyıcıları arasındaki ilişkileri bilir
- Öğrenciler Turing Makineleri ve Problem Sınıflarına aşinadır.
- Öğrenciler problem kurma ve çözme becerisini geliştirir.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel Kavram ve Tanımlar | |
| 2 | Hesaplanabilirlik, Karmaşıklık ve Otomatlar Teoremleri | |
| 3 | Küme Teorisi, İlişkiler | |
| 4 | İspat Yöntemleri | |
| 5 | Düzgün Deyimler | |
| 6 | Sonlu Otomatlar | |
| 7 | Gerekirci ve Gerekirci olmayan Sonlu Otomatlar | |
| 8 | Epsilon Geçişi, Otomatların Denkliği, Güvercin Yuvası Prensibi | |
| 9 | Yıl içi sınavı | |
| 10 | Yığıtlı Otomatlar | |
| 11 | Bağlamdan Bağımsız Dilbilgisi, Ayrıştırma Ağacı, Belirsizlik, Pompalama Teoremi | |
| 12 | Turing Makineleri, Tanıma ve Hesaplama, Church-Turing Hipotezi | |
| 13 | Zaman Karmaşıklığı, P-Sınıfı ve NP-Sınıfı | |
| 14 | NP-Complete Problemler | |
| 15 | Yer karmaşıklığı, PSPACE Sınıfı, L ve NL Sınıfı | |
| 16 | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 5 | 25 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 25 |
| Final | 1 | 50 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 3 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 5 | 4 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 6 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 12 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|