| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) | 
|---|---|---|---|---|---|---|
| Yöneylem Araştırması 1 | END3101 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 | 
| Önkoşullar | MAT1320 LİNEER CEBİR MAT1072 MATEMATİK-2 | 
|---|
| Yarıyıl | Güz | 
|---|
| Dersin Dili | Türkçe | 
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu @ Endüstri Mühendisliği Lisans Programı | 
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri | 
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze | 
| Dersi Sunan Akademik Birim | Endüstri Mühendisliği Bölümü | 
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Tufan Demirel | 
| Dersi Veren(ler) | Coşkun ÖZKAN | 
| Asistan(lar)ı | 
| Dersin Amacı | Yöneylem Araştırmasındaki modelleme ve karar verme kavramının, genel metodolojilerin ve çözüm prosedürlerinin öğretilmesi ve bu bilgiler kullanılarak yönetimin politika ve faaliyetlerinin bilimsel olarak tespit edilmesinin sağlanmasıdır. | 
|---|---|
| Dersin İçeriği | Karar Vermede Sayısal Yöntemlere Giriş;Doğrusal Progralamada Formülasyon ve Grafik Çözüm Yöntemi;Doğrusal Programlama uygulamaları; Grafik Çözümde Duyarlılık Analizi; Doğrusal Programlamada Cebirsel Çözüm (Simpleks Yöntemi);Simpleks Yöntemindeki Özel Durumlar;Doğrusal Programlamada Dualite ve Duyarlılık Analizi;Doğrusal Programlamada Ulaştırma (transport) Modeli, Atama Modeli ve Taşıma Modeli | 
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | |
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok | 
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci model formülasyonu ve karar verme yaklaşımı yeteneklerini kazanır.
- Öğrenci optimizasyon kavramını bilir.
- Öğrenci doğrusal modeller ve doğrusal programlama hakkında bilgi kazanır.
- Öğrenci gerçek yaşam problemlerinin doğrusal modelleri ve bu modellerin eniyi çözümlerini bulma yeteneklerini kazanır.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Karar Vermede Sayısal Yöntemlere Giriş;Yöneylem Araştırmasının Bilimsel ve Sanatsal Yönünün Ortaya Konulması;Karar Verme ve Model Kavramının İncelenmesi; Yöneylem Araştırması Etüdündeki Adımlar | Ders Notları Bölüm 1 | 
| 2 | Doğrusal Programlamada Formülasyon ve Grafik Çözüm Yöntemi; Matematiksel Bir Modelin Kurulma Sürecinin İncelenmesi; Basit Bir vakıanın Doğrusal Programlama Modelinin Kurulması ve modelin grafik çözümünün yapılması ve grafik çözüm prosedürünün açıklanması | Ders Notları Bölüm 2 | 
| 3 | Grafik Çözüm prosedüründe karşılaşılan bazı özel durumların incelenmesi | Ders Notları Bölüm 2 | 
| 4 | Doğrusal Programlama Uygulamaları ve problemlerin formüle edilmesi; Üretim Planlaması; ürün karışımı;personel atama, portföy seçimi gibi farklı konularda doğrusal programala modellerinin kurulması | Ders Notları Bölüm 2 | 
| 5 | Grafik Çözümde Duyarlılık Analizi;Sağ taraf değerleri için duyarlılık analizi;Sağ taraf değişimi için çözüm;Amaç fonksiyonu katsayılarındaki değişimler | Ders Notları Bölüm 2 | 
| 6 | Doğrusal Programlamada Cebirsel Çözüm (Simpleks Yöntemi);Bir DP Modelinin Standart Formu ve Temel Çözümü; Standart DP modelinin özelliklerinin açıklanması; Temel Çözümün Belirlenmesi | Ders Notları Bölüm 2 | 
| 7 | Doğrusal Programlamada Cebirsel Çözüm (Simpleks Yöntemi); Simpleks Yöntemine giriş ve simpleks algoritmasının hesaplama detaylarının Açıklanması; | Ders Notları Bölüm 2 | 
| 8 | 1.ARA SINAV | Ders Notları Bölüm 1-2 | 
| 9 | Suni Başlangıç Çözüm; M Tekniğinin (Ceza Yöntemi) Açıklanması; İki Aşamalı Yöntem | Ders Notları Bölüm 2 | 
| 10 | Simpleks Metodu Uygulamalarındaki Özel Durumlar;Yozlaşma (dejenerasyon); Alternatif optimum çözüm; Sınırlandırılmamış çözüm ve Fizibil olmayan çözüm | Ders Notları Bölüm 2 | 
| 11 | Doğrusal Programlamada Dualite ve Duyarlılık Analizi;Dual Problemin Tanımı; Optimum primal ve dual çözümler arasındaki ilişki; Dualitenin Ekonomik Yorumu | Ders Notları Bölüm 3 | 
| 12 | Dual Simpleks Yöntemi; Primal-Dual Hesaplamaları; Duyarlılık Analizi; Fizibiliteyi etkileyen değişiklikler; Optimumluğu etkileyen değişiklikler | Ders Notları Bölüm 3 | 
| 13 | Doğrusal Programlamada Ulaştırma(transport) Modeli; Ulaştırma Modelinin Tanımı; Ulaştırma Modelinin Bir Doğrusal Model Olarak Formüle Edilmesi;Ulaştırma Algoritmasının Açıklanması; Başlangıç Çözümü Belirleme Yöntemleri | Ders Notları Bölüm 4 | 
| 14 | 2.ARA SINAV | Ders Notları Bölüm 3-4 | 
| 15 | Ulaştırma Modelinin Optimum Çözümü ve Çarpanlar Yönteminin Simpleks Yöntemle Açıklanması; | Ders Notları Bölüm 5 | 
| 16 | Final | Ders Notları Bölüm 1-5 | 
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı | 
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 10 | 
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 2 | 50 | 
| Final | 1 | 40 | 
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü | 
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 25 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 8 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok | 
|---|
 
                 
                        
                         
                        
                         
                 
                