Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Optimizasyonda Sezgisel Yöntemler | END3882 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | END3101 Yöneylem Araştırması 1 |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Endüstri Mühendisliği Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Endüstri Mühendisliği Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Nezir AYDIN |
Dersi Veren(ler) | Coşkun ÖZKAN |
Asistan(lar)ı | Selman Karagöz |
Dersin Amacı | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerden, sezgisel yöntemlerin nasıl ve neden çalıştığını, ne zaman kullanılması gerektiğini, birbirlerine ve matematiksel programlama gibi geleneksel yaklaşımlara olan üstünlüklerini kavramaları beklenmektedir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Kombinatoryal problemlerin çözümü için önemli ve popüler olan, geleneksel ve modern çeşitli sezgisel tekniklere giriş. Sezgisel tekniklerin varoluş sebepleri, yetenekleri ve uygulanabilirlikleri |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci, benzetimli tavlama, genetik algoritmalar, evrimsel stratejiler ve TABU araması gibi yaygın olarak kullanılan çeşitli sezgisel metodlar hakkında bilgi edinecektir.
- Öğrenci, yaygın sezgisel yöntemleri kullanarak analiz yapıp model kurabilecektir
- Öğrenci, sinir ağları ve rastsal yöntemler gibi diğer bazı sezgisel yöntemleri öğrendiğini gösterecektir.
- Öğrenci, sezgisel yöntemeri kullanarak elde ettiği sonuçları kullanıp yorumlayabilecektir. Sonuclari diger dogrusal ve kesin cozum teknikleriyle karsilastirabilecektir.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: hesaplama büyüme hızı, algoritmik karmaşıklık ve kombinatoryal problem | Ders Notları 1 |
2 | Dal-sınır yöntemi: dallandırma, sınırlama, nod geliştirme | Ders Notları 2 |
3 | Baskınlık, sınır sağlamak için rahatlatma, tamsayılı programlama | Ders Notları 3 |
4 | Lagrange rahatlatma yöntemi | Ders Notları 4 |
5 | Lagrange rahatlatma yöntemi | Ders Notları 5 |
6 | 1. Ara sinav | Sınav Sorusu Hazırlama |
7 | Yerel araştırma: komşuluklar, yerel ve global en iyilik, yapıcı ve iyileştirici sezgisel teknikler | Ders Notları 6 |
8 | Benzetimli tavlama, genel yaklaşım, soğuma çizelgeleri ve değişimleri | Ders Notları 7 |
9 | Genetik algoritmalar: popülasyonlar, üreme, çaprazlama | Ders Notları 8 |
10 | Mutasyon, dokular, rekabet ve genetik programlama | Ders Notları 9 |
11 | TABU araması: kısa süreli bellek, TABU durumu, hedefleme, kuvvetlendirme ve çeşitlendirme | Ders Notları 10 |
12 | Diğer yöntem ve teknikler: sinir ağları, rastsal yöntemler, melez yöntemler | Ders Notları 11 |
13 | 2. Ara sinav | Sınav Sorusu Hazırlama |
14 | Deluge algoritması | Ders Notları 12 |
15 | Proje Teslim ve Sunumu | Proje Konuları Okuma |
16 | Final Sinavi | Sınav Sorusu Hazırlama |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 14 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 2 | 10 |
Ödev | 2 | 5 |
Sunum/Jüri | 1 | 5 |
Projeler | 1 | 5 |
Seminer/Workshop | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 2 | |
Laboratuar | 0 | 0 | |
Uygulama | 0 | 0 | |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 2 | |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | |
Ödev | 2 | 6 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 2 | 4 | |
Projeler | 1 | 6 | |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|