| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Taşıt Kontrol Sistemleri | MKT5125 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Mekatronik Mühendisliği ABD Mekatronik Mühendisliği Yüksek Lisans Programı (%30 İngilizce) Seçmeli @ Mekatronik Mühendisliği ABD Mekatronik Mühendisliği Doktora Programı (%30 İngilizce) |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Mekatronik Mühendisliği Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Mehmet Selçuk Arslan |
| Dersi Veren(ler) | Haydar Livatyalı |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Taşıt sistemlerinin matematiksel modellerinin simülasyonlarında kullanılan temel prensiplerin anlaşılması; Taşıtların dinamik sistem cevaplarının simüle edilebilmesi için bu prensiplerin kullanılması; Taşıtların otomatik kontrol tasarımları için modelleme ve analiz konularının tanıtılması |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Bu derste, araç sürüş dinamiği ve motorlu taşıtların kontrolü konuları giriş seviyesinde incelenir. Dersin içeriğini şu konular oluşturur: Lastik Mekaniği, Yanal Araç Dinamiği ve Kontrolü, Boylamsal Araç Dinamiği ve Kontrolü, Elektronik Kararlılık Kontrolü, Devrilme Önleyici Kontrol ve Otomobil Süspansiyonları ve Kontrolü. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Taşıt dinamiği davranışlarının matematiksel modellerini geliştirebilme, uygulayabilme ve sonuçları analiz edebilme.
- Lastik davranışını matematiksel olarak anlayabilme ve bu davranışın taşıt performansına etkisini belirleyebilme.
- Süspansiyon sisteminin taşıt ve kararlılık üzerindeki etkisini belirleyebilme.
- ABS, ESC, SBW ve aktif süspansiyon gibi elektronik kontrol sistemlerinin taşıt sürüş performansına etkisini tartışabilme.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Lastik Mekaniği | Abe, Bölüm-2 |
| 2 | Taşıt DinamiğininTemelleri | Abe, Bölüm-3 |
| 3 | Bozucu Etki Altındaki Araç Hareketi | Abe, Bölüm-4 |
| 4 | Direksiyon sistemi ve Araç Dinamiği | Abe, Bölüm-5 |
| 5 | Araç Gövde Yuvarlanması | Abe, Bölüm-6 |
| 6 | Çekişte ve Frenlemede Araç Hareketi | Abe, Bölüm-7 |
| 7 | Aktif Hareket Kontrollü Araç Dinamiği | Abe, Bölüm-8 |
| 8 | Ara sınav I | Rajamani, Bölüm-2 |
| 9 | Şeritte Tutan Direksiyon Kontrolü | Rajamani, Bölüm-3 |
| 10 | Boylamasına Araç Kontrolü | Rajamani, Bölüm-4-5 |
| 11 | Elektronik Kararlılık Kontrolü | Rajamani, Bölüm-8 |
| 12 | Devrilme Önleyici Kontrol | Rajamani, Bölüm-15 |
| 13 | Ara sınav II / Aktif Süspansiyonlar | Rajamani, Bölüm-11 |
| 14 | Yarı Aktif Süspansiyonlar | Rajamani, Bölüm-12 |
| 15 | Akıllı Ulaşım Sistemleri | |
| 16 | Final sınavı | Tüm notların gözden geçirilmesi |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 4 | 15 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | 1 | 30 |
| Ara Sınavlar | 1 | 20 |
| Final | 1 | 35 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 6 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 4 | 10 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | 1 | 40 | |
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|