| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| İklim ve tasarım etkenleri | MIM5815 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Mimarlık ABD Yapı Fiziği Yüksek Lisans Programı Seçmeli @ Mimarlık ABD Yapı Fiziği Yüksek Lisans Programı (Tezsiz) |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Gülay Zorer Gedik |
| Dersi Veren(ler) | Çiğdem Polatoğlu |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Öğrencinin değişik iklim bölgelerinde tasarım ölçütlerini doğru belirleyebilmesi için gerekli bilgileri aktarmak. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Yapı içi iklimi oluşturan etkenler / Doğal iklim sınıflandırması / Türkiye’de iklim bölgeleri, dış sıcaklıklar, bağıl nem, baskın rüzgarlar; hızları ve esiş doğrultuları / Türkiye’de nem bölgeleri / İç yüzey sıcaklıklarının belirlenmesi / Yapı kabuğu için sol – air sıcaklık değerlendirmesi / Rüzgar etkisinin sıcak ve soğuk hava koşullarında değerlendirilmesi/ Yapı kabuğunun optimum dizaynı |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- iklimle dengeli tasarım yapabilme becerisi kazanmak.
- mimari tasarımda yapı fiziği öğelerinin önemi ve etkisi konusunda bilinçlenmek
- yapı içi ve yapı dışı görsel, işitsel ve ısısal konfor koşulları ile ilgili sorunlar ve teknolojiler konusunda temel ilkeleri edinmek
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yapı içi iklimi oluşturan etkenler, iklim verileri (sıcaklık, bağıl nem, rüzgar, güneş ışınımları, yağış ) | İklim ve Tasarım Ders Notları 1 |
| 2 | İklim verilerinin sayılım özellikleri, meteorolojik ölçmeler, doğal iklim sınıflandırması. Türkiye’nin iklim bölgeleri. | İklim ve Tasarım Ders Notları 2 |
| 3 | İklim tiplerine bağlı olarak yerleşim dokusunun biçimlenişi, yapıların konumlandırılması. | İklim ve Tasarım Ders Notları 3 |
| 4 | Yapıların güneş ve rüzgar etkilerine bağlı yönlendirilmesi. | İklim ve Tasarım Ders Notları 4 |
| 5 | İklim – yapı biçimi etkileşimi. | İklim ve Tasarım Ders Notları 5 |
| 6 | Yerseçimi ve yönlendirme alıştırması. | |
| 7 | 1. Yıliçi sınavı. | İklim ve Tasarım Ders Notl. 1-5 |
| 8 | Rüzgar, havalandırma. | İklim ve Tasarım Ders Notları 6 |
| 9 | Yapı kabuğu tasarımı, yapı kabuğunda sol-air sıcaklık değerlendirmesi. | İklim ve Tasarım Ders Notları 7 |
| 10 | İklim bölgesine göre saydam alan tasarımı. | İklim ve Tasarım Ders Notları 8 |
| 11 | Isı Yalıtım Yönetmeliğinin tanıtımı ve uygulaması, Türkiye’nin farklı iklim bölgelerinde yapı tasarımı projesi. | NA |
| 12 | Proje ödevi kontrol çalışması | NA |
| 13 | Proje ödevi kontrol çalışması | NA |
| 14 | Proje ödevi kontrol çalışması | NA |
| 15 | 2 .yıl içi sınav | NA |
| 16 | Final/Final examination | NA |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 10 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | 3 | 20 |
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 2 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 10 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 11 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 40 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | 3 | 3 | |
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 3 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|