Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Mimarlık ve Kıyı Mekanı | MİM4162 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Mimarlık Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Funda Kerestecioğlu Öztürk |
Dersi Veren(ler) | Çiğdem Polatoğlu |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Dersin amacı; kıyı ve deniz kaynaklarını öğretmek / göstermek ve bu kaynaklara zarar vermeden kıyı alanlarında tasarım konusunda mimarlık öğrencilerini bilgilendirmektir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Dersin içeriği: Nüfusun ¾ ünün yaşadığı kıyı alanlarında yapılaşmadan ve kullanımdan doğan önemli sorunlar vardır. Bu sorunlar kıyıya uygun olmayan yanlış kullanımların hızla artması, yetersiz koruma (planlama –tasarım) ve bilgisiz müdehale sonucunda olmuştur. Bu hızlı gelişme kıyı kaynakları üzerinde olumsuz etkiler oluşturmuştur. Kıyı alanlarında oluşan sorunları çözmek üzere bir çok disiplin “Bütünleşik Kıyı alanları Yönetimi” disiplini altında bir araya gelmişlerdir. Mimarlarda bu disiplinlerarası çalışmanın parçasıdır ve aşağıdaki konular hakkında bilgi sahibi olmalıdırlar: Kıyı sisteminin fiziksel ve ekolojik tanımı / kıyı ve deniz kaynakları kullanımı ve kıyı alanlarında planlama ve tasarım / kıyı mühendisliği bilgilerinin kıyı ve deniz yapılarının tasarımında kullanılması – marina, liman, yüzer yapı.../ bütünleşik kıyı alanları yönetiminin teorik çerçevesi ve sürdürülebilir gelişme-tasarım / tarihi kıyı yerleşmeleri – binaları – tasarım ve planlama ilkeleri / kumsallarda ve özel çevre koruma alanlarında tasarım |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- "Bütünleşik kıyı alanları" disiplini konusunda bilgi sahibi olmak
- Sürdürülebilir gelişme ve bütünleşik kıyı yönetiminin teorik çerçevesini öğrenmek
- Kıyının bir kaynak olduğunu kabul edip kıyıdaki tasarımları gerçekleştirirken kaynak verilerini tanıma ve dikkate alarak tasarım yapabilme düşüncesini –becerisini - kazanmak.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kıyı alanları nedir? Kıyı mekanı nedir? Kıyı Yerleşmesi nedir? Kıyı sisteminin fiziksel ve ekolojik tanımı.Ev ödevi: Öğrenciye okunacak metinler ders yürütücüsü tarafından verilecektir. Her öğrenci okuduğu metnin anafikrini 4. hafta A4 bir panoda sunacaktır. | NA |
2 | Kıyı ve deniz kaynakları / kullanımı / kıyıdaki gelişme aktiviteleri (ulaşım, besin ve mineral kaynakları, tarım ve endüstriel gelişme, konut yerleşmeleri ve recreasyonel yerleşimler-turizm.) Kıyının dinamik doğal sistemi ile insan eylemlerinin çatışması | NA |
3 | Sürdürülebilir gelişme ve bütünleşik kıyı yönetiminin teorik çerçevesi / Kıyı mekanına disiplinlerarası yaklaşım/ Bütünleşik kıyı alanları yönetimi ve mimarlık. Belek Kıyı alanları Yönetim Planı (DHKD-WWF-Dünya Bankası) (ekipte mimar yok) Seminer: Filiz Demirayak (DHKDYönetim Kurulu Üyesi ve Belek Kıyı Alanları Yönetim Planını Üretti. “Belek Kıyı alanı Yönetim Planı | NA |
4 | Tartışma : Kıyı nedir? Türkiye de kıyı varmıdır? Biz kıyılarımızı nasıl kullanıyoruz? 1.Ara Sınav:1.hafta verilen ödevlerin 50/70 panolarda sunumu. | NA |
5 | Marina tasarımı ve yönetimi Seminer: Doğuş Holding marina tasarımı ve uygulaması bölüm yöneticisi | NA |
6 | İnceleme Gezisi Karaburun Kumsalı ve Mendireği Terkoz Gölü ve özel Çevre Ataköy Marina | NA |
7 | 2.Ara sınav | NA |
8 | Kıyı (deniz,göl,nehir)yerleşmelerii ve binaları (marina, limani mendirek, balıkçı barınağı, yüzer konstrüksiyonlar) / Kıyı Mühendisliği / Su kalitesi | NA |
9 | Kumsalların kullanımı / Kumul (Dune) ekolojilerinin korunması / Özel Koruma Alanları / Kumsal Erozyonları ve mimarlık Belek kumsalı, Çırali kumsalı, Karaburun kumsalı | NA |
10 | Şehirlerde eski liman yeni rekreasyon merkezleri Kentin kıyısı ve kıyıdaki mekanlar – Baltimore örneği | NA |
11 | Tarihi kıyı yerleşmeleri ve binalarının tasarım ve planlama ilkeleri Tarihi Yarımada – Cankurtaran Semti, Boğaz Köyleri, Yalı, Antalya kaleiçi yerleşmesi | NA |
12 | İnceleme Gezisi Cankurtaran yerleşmesi ve Arnavutköy-Boğaz Köyü | NA |
13 | 3.Ara Sınav Ev ödevi sunuşu: İstanbul’da yeni yapılan sahil yollarından sonra insanın deniz ile ilişkisinde neler değişti? Resimler ile 50/70 panolarda sunum | NA |
14 | 3.Ara Sınav Ev ödevi sunuşu: İstanbul’da yeni yapılan sahil yollarından sonra insanın deniz ile ilişkisinde neler değişti? Resimler ile 50/70 panolarda sunum | NA |
15 | Dersin değerlendirilmesi ve yeni önerilerin kayıtedilmesi. Tartışma: Alanya kentinin ve kumsalının görsel malzeme ile yürütücü tarfından sunulması Soru: Alanya kıyı mekannın akılcı kullanmışmıdır? Kıyı kullanımında problemler varmıdır? | NA |
16 | Final Sınavı | NA |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 16 | 20 |
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | 2 | 10 |
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 2 | 10 |
Sunum/Jüri | 2 | 10 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 3 | 30 |
Final | 1 | 20 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | 2 | 5 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 7 | 2 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 4 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 2 | 4 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 3 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|