Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Mimari Tasarım 4 | MİM3011 | 6 | 8 | 4 | 4 | 0 |
Önkoşullar | Mimari Tasarım 3 |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Mimarlık Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Ayşen Ciravoğlu DEMİRDİZEN |
Dersi Veren(ler) | Çiğdem Polatoğlu |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Kentsel ölçek ve kentsel ilişkiler aşamalarından başlayarak mimari ölçeğe kadar inilen süreç içinde, öğrencilerin gözlemlerine ve araştırmalarına dayanarak belirlediği konu ve programlara göre tasarımların geliştirilmesidir |
---|---|
Dersin İçeriği | Doku, işlev, tarih, doğal ve topoğrafik nitelikler açısından kentin özellik gösteren bölgeleri ve yakın çevresinde tasarım denemeleri yapmaktır. Çalışmalar belirtilen bölgelerden birinde sosyal, işlevsel ve mekânsal özelliklerin saptanmasıyla başlayacaktır. Bu araştırmalar sonucunda öğrencinin belirlediği işlevsel öneriler üzerinde tartışılacak; kentin değişen yapısı içinde yeni işlevler, tarihi özellikler, yapıların sağlıklaştırılması, kent boşluklarının ve açık alanların düzenlenmesi gibi konular gündeme gelecektir. Bu yaklaşımlar içinde öneri bina tasarımında, mekânsallık, farklı işlevlerin üst üste gelmesinden doğan tasarım sorunları, değerlendirilecek önemli aşamalardır. Konu edilen bölgede araştırmalar, bölgenin sosyal, kültürel, ekonomik, fiziksel yapılarına yönelik olacak ve analiz, gözlem, anket ve literatür araştırma teknikleri kullanılarak yapılacaktır. Proje sürecinde tasarımın gelişimini sağlayacak noktalarda farklı disiplinlerden destek alınarak seminer düzenlenecektir. Bu yöntemle proje içeriğinin daha gerçekçi ve uygulanabilir olması hedeflenmektedir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Yapıyı kentsel ölçek ve kentsel ilişkiler bağlamında başlayarak ele alarak tasarım yapabilme becerisi
- Bina tasarımında farklı işlevlerin üst üste gelmesinden doğan tasarım sorunlarına çözüm üretebilme
- Kentin değişen yapısı içinde yeni işlevlerin kazandırılmasına, mevcut yapıların sağlıklaştırılmasına, kent boşluklarının ve açık alanların düzenlenmesine yönelik becerilerin kazanılması
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel açıklama, Mimari Tasarım 4 konusunda bilgilendirme, konular ve çalışılacak bölgenin ilanı, proje gruplarının belirlenmesi. / Genel yaklaşım, tespit çalışmalarının, ifade ve araştırma tekniklerinin örneklerle anlatımı. Proje konusu ile ilgili daha önce yapılmış çeşitli örneklerin incelenmesi. | NA |
2 | Arazi gezisi / Fiziki tespit ve inceleme çalışması: Fiziki tespit ve incelemelerin değerlendirilmesi, araştırmaların seminer biçiminde aktarımı. Öğrencilerin çalıştıkları kent parçasını üç boyutlu ifade yöntemleri kullanarak yorumlaması. | NA |
3 | Seminer + Stüdyo Çalışması: Çalışma Alanı / Tespit çalışmalarının sonuçlandırılması. Sorunların ortaya konması. Önerilerin maket ve çizimler üzerinde tartışılması. | NA |
4 | Vaziyet planı kararlarının tartışılması (yaya, araç trafiği, kamusal alan, yeşil alan kararları) / Vaziyet Planı kararlarının farklı önerilerinin maket ve çizimler üzerinde denenerek tartışılması. | NA |
5 | Eskiz sınavı/ Jüri ve eskiz değerlendirmesi | NA |
6 | Seminer + Stüdyo Çalışması: Tasarım Kuram ve Yöntemleri / Proje konusunda esas olan işlev ve işlevlerin görüşülmesi. Konu önerisine ait literatür araştırmalarının seminer biçiminde aktarılması. | NA |
7 | 1/500 ölçekli yerleşim kararları paralelinde 1/200 ölçekli tasarım aşamasına geçiş. 1/200 ölçekli ifade tekniklerinin anlatımı ve denenmesi. (maket, renklendirme, gölgelendirme, 3 boyutlu çizimler) | NA |
8 | Tasarımların iç mekan, dış mekan ve kitle kararlarının tartışılması. Tasarımların 1/200 ölçekli maket ve çizimler üzerinde geliştirilmesi. | NA |
9 | Farklı türde işlevlerin yan yana ve üst üste gelmelerindeki tasarım problemlerinin görüşülmesi. Malzeme, taşıyıcı sistem, detay ve mekan ilişkisinin tartışılması. Genel jüri öncesinde çalışmaların, çevre verileri, mekân organizasyonu, kitlesel kompozisyon ve taşıyıcı sistem açısından değerlendirilmesi. | NA |
10 | Eskiz sınavı/ Jüri ve eskiz değerlendirmesi | NA |
11 | Jüri değerlendirilmesi sonucu belirlenen çözümsüz ve geliştirilmesi öngörülen noktaların ele alınarak bir bütün halinde tasarımın yeniden eleştirilmesi. | NA |
12 | Önerilerin kentsel ölçekten yapı detaylarına değin bir bütün olarak tartışılması. | NA |
13 | Seminer + Stüdyo Çalışması: Sunum Teknikleri / Projelerin içerik ve sunum olarak geliştirilmesi. | NA |
14 | Öğrenci çalışmalarında ifade ve farklı anlatım denemelerinin uygulanması. / Projelerin son durumlarının yerleşim maketine toplu olarak aktarılması. | NA |
15 | MT 4 dersi kapsamında yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. | NA |
16 | Final teslimi | NA |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | 2 | 10 |
Arazi Çalışması | 4 | 5 |
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 6 | 10 |
Ödev | 2 | 5 |
Sunum/Jüri | 2 | 5 |
Projeler | 1 | 5 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 2 | 20 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 8 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | 2 | 2 | |
Arazi Çalışması | 4 | 4 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 2 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 6 | 4 | |
Projeler | 1 | 4 | |
Sunum / Seminer | 2 | 2 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 4 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 4 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|