Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Koruma Restorasyon | MİM4051 | 3 | 4 | 2 | 2 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Mimarlık Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Cengiz Can |
Dersi Veren(ler) | Çiğdem Polatoğlu |
Asistan(lar)ı | Ebru Harman Aslan, Nur Umar, Elifnaz Durusoy, Aylin Akçabozan |
Dersin Amacı | Kültürel mirası -özellikle mimari mirası- koruma, anlama ve gelecek kuşaklara aktarma konusunda ulusal ve uluslararası düzeyde ilgili kavramlar, kararlar, tüzükler ve yasaların tanımlanması. Mimari miras öğelerinin bozulma nedenlerinin, koruma ve restorasyon yöntem ve tekniklerinin, geleneksel dokuda yeni yapılaşma ilkelerinin öğretilmesi. |
---|---|
Dersin İçeriği | Koruma düşüncesinin tarihsel gelişimi ve kuramsal temeli, koruma ölçütleri, korunacak mimari değerlerin sınıflandırılması, tarihi çevre ve yapıların bozulma nedenleri anlatılmaktadır. Tek yapı, yapı grupları, kent ve sit ölçeklerinde koruma yöntemleri, alan çalışmaları ve restorasyona hazırlık aşamasına (gerekli belgeler, hazırlanacak projeler ve izlenecek yasal prosedür) yönelik bilgiler verilerek, ülkemiz ve dünyadaki koruma uygulamalarından örnekler aktarılmaktadır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Sit ölçeğinde ya da tek yapı, yapı grupları koruma çalışmalarında bu konudaki yasalara uygun, doğru ve çevreye uyumlu mimari çözümler geliştirebilme.
- Ülkemizde yapılan koruma ve restorasyon çalışmalarını takip edebilme.
- Restorasyon ve koruma ile ilgili özgün bir araştırma yapabilme.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin içeriği, seminer ödevi açıklamaları | NA |
2 | Korumanın tanımı, amaçları, içerdiği eylemler | NA |
3 | Kültür varlığı ve özellikleri | NA |
4 | Tarihi çevreler ve özellikleri, tahrip nedenleri, koruma yöntemleri | NA |
5 | Koruma kriterleri: Tarihsel belge olma değeri, zaman kriteri, seminer | NA |
6 | Koruma kriterleri: Ekonomiki işlevsel değer ve bir tarihi yapının işlevlendirilmesi, seminer | NA |
7 | Koruma kriterleri: Duygusal, kültürel, estetik değerler, seminer | NA |
8 | 1. Vize, seminer | NA |
9 | Koruma anlayışının evrimi, koruma konusundaki uluslararası çalışmalar ve tüzükler, seminer | NA |
10 | Ülkemizdeki koruma yasaları, konu ile ilgili kurum ve kuruluşlar, çalışma prensipleri, seminer | NA |
11 | Korunacak mimari değerlerin sınıflandırılması, seminer | NA |
12 | Tarihi yapıların bozulma nedenleri ve restorasyona hazırlık çalışmaları (Rölöve, Restitüsyon, Restorasyon projesi hazırlama), seminer | NA |
13 | Tarihi çevre, sitler, tanım ve sınıflandırılmaları, koruma yaklaşımları, seminer | NA |
14 | 2. Vize, seminer | NA |
15 | Tespit çalışmaları, tescil çalışmaları (anıt fişi, sit fişi), seminer | NA |
16 | Final | NA |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 1 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 2 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 4 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 1 | 12 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 3 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 4 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|