| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| İnsan Yerleşmelerinin Evrimi | SBP1062 | 4 | 4 | 4 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu @ Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Şehir ve Bölge Planlama Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Zekiye Yenen |
| Dersi Veren(ler) | İclal Dinçer |
| Asistan(lar)ı | Töre Secilmisler |
| Dersin Amacı | Mekanı planlamaya aday olan bireylerin fiziksel çevrenin evrimi ve kültürel çevre konusunda bilinçlenmeleri. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Ders, Antropoloji ve Yerleşmelerin Evrimi olmak üzere, iki bilim alanının kesişme noktası şeklinde ele alınmaktadır. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrencilerin kavramlar aracılığıyla bireyin sosyo-kültürel evrimi hakkında bilgilemesi sağlanacaktır.
- Öğrencilerin Antropoloji, Yerleşmeler Tarihi, Arkeoloji bilimler aracılığıyla gerçekleştirerek bu bilim alanları hakkında planlama kültürü edinilmesini sağlanacaktır.
- Öğrenciler bu bilgilenmeye koşut olarak yerleşme sürecinin coğrafi, ekonomik, politik, demografik, teknolojik boyutları hakkında öğreti geliştirme becerisi kazanacaklardır.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı. Antropolojiye giriş; Antropolojinin tarihçesi, dalları, sosyal bilimler içindeki yeri. | NA |
| 2 | Yerleşmelerin evriminin öğrenilmesinden amaç; bu öğretinin planlama ile ilişkisi. Fiziki Antropoloji, Jeolojik evreler, Dünyada yaşam. | Dersten beklentiler |
| 3 | İnsanoğlunun varlığı ve evrimi. Paleolitik, Mezolitik, Neolitik çağlar; Neandertal İnsandan Modern İnsana gelişme. | Ders Notu İlgili yayınlar |
| 4 | Neolitik (Tarım) Devrimi, Tarım Devriminin Dünyada yayılması, tarım merkezleri. İlk yerleşmelerin ortaya çıkışı, özellikleri; fiziksel biçimin gelişmesi. | ‘Yerleşme’ tanımı araştırma ödevi |
| 5 | Neolitik topluluklar, Neolitik yerleşmeler, yerleşme ve tarımın bağlantısı. İlk yerleşme fizyonomilerinin tipolojisi / Yerleşmeler Bilimi. | Ders Notu İlgili yayınlar |
| 6 | Kuru ve sulu tarım, yerleşmeler bazında karşılaştırma. Yerleşmelerin evrimi ile ilgili kuramlar. | ‘kuram’ kavramı üzerine araştırma |
| 7 | Yıliçi Sınavı | NA |
| 8 | Anadolu’da Neolitik yerleşmeler, Neolitik topluluk yaşamının kentsel toplumlardan farkı. Sulu tarımla beraber kentleşmenin gelişmesi, Çatalhöyük örneği. | Dönem ödevi açıklaması |
| 9 | Kentleşmenin getirdiği sosyal olgular. | Ders Notu İlgili yayınlar |
| 10 | İlkçağ uygarlığı, Antik Devir kentleri; Mezopotamya, Nil Vadisi, İndus Vadisi… uygarlıklarında yerleşmeler ve özellikleri. | Bir Antik kentin çizim araştırması ve 10 hafta boyunca öğrenilenler doğrultusunda yorumlanması |
| 11 | Kültür, kültür farklılaşmaları, kültürleri evrimi; Kültür ve aile yapısı. | İlgili yayınlar |
| 12 | Karşılaştırmalı Kültür Kavramları, Kültürel ve Toplumsal Değişim Kuramları | Ders Notu İlgili yayınlar |
| 13 | Yunan ve Ege uygarlıklarında yerleşmeler ve özellikleri. Klasik Antik Devir kentleri: Yunan, Helen, Roma uygarlıklarında yerleşmeler. | İlgili yayınlar |
| 14 | Ortaçağ kenti, Ortaçağ yerleşmelerinde evreler; Ortaçağ kentinin özellikleri, işlevsel açıdan farklılaşmalar. | İlgili yayınlar |
| 15 | Neo-Klasik kent, koloni gelişmeler; Rönesans ve Barok akımlarının kentlerdeki yansımaları. | İlgili yayınlar |
| 16 | Sanayi Devrimi Öncesi Yerleşmelerinin genel değerlendirmesi. Ödev değerlendirme ve tartışma; dersin değerlendirilmesi. | NA |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | 1 | 10 |
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 20 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 4 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | 1 | 24 | |
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 2 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 10 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 1 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 1 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|