Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
İnsan Yerleşmelerinin Evrimi | SBP1062 | 4 | 4 | 4 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Şehir ve Bölge Planlama Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Zekiye Yenen |
Dersi Veren(ler) | İclal Dinçer |
Asistan(lar)ı | Töre Secilmisler |
Dersin Amacı | Mekanı planlamaya aday olan bireylerin fiziksel çevrenin evrimi ve kültürel çevre konusunda bilinçlenmeleri. |
---|---|
Dersin İçeriği | Ders, Antropoloji ve Yerleşmelerin Evrimi olmak üzere, iki bilim alanının kesişme noktası şeklinde ele alınmaktadır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrencilerin kavramlar aracılığıyla bireyin sosyo-kültürel evrimi hakkında bilgilemesi sağlanacaktır.
- Öğrencilerin Antropoloji, Yerleşmeler Tarihi, Arkeoloji bilimler aracılığıyla gerçekleştirerek bu bilim alanları hakkında planlama kültürü edinilmesini sağlanacaktır.
- Öğrenciler bu bilgilenmeye koşut olarak yerleşme sürecinin coğrafi, ekonomik, politik, demografik, teknolojik boyutları hakkında öğreti geliştirme becerisi kazanacaklardır.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı. Antropolojiye giriş; Antropolojinin tarihçesi, dalları, sosyal bilimler içindeki yeri. | NA |
2 | Yerleşmelerin evriminin öğrenilmesinden amaç; bu öğretinin planlama ile ilişkisi. Fiziki Antropoloji, Jeolojik evreler, Dünyada yaşam. | Dersten beklentiler |
3 | İnsanoğlunun varlığı ve evrimi. Paleolitik, Mezolitik, Neolitik çağlar; Neandertal İnsandan Modern İnsana gelişme. | Ders Notu İlgili yayınlar |
4 | Neolitik (Tarım) Devrimi, Tarım Devriminin Dünyada yayılması, tarım merkezleri. İlk yerleşmelerin ortaya çıkışı, özellikleri; fiziksel biçimin gelişmesi. | ‘Yerleşme’ tanımı araştırma ödevi |
5 | Neolitik topluluklar, Neolitik yerleşmeler, yerleşme ve tarımın bağlantısı. İlk yerleşme fizyonomilerinin tipolojisi / Yerleşmeler Bilimi. | Ders Notu İlgili yayınlar |
6 | Kuru ve sulu tarım, yerleşmeler bazında karşılaştırma. Yerleşmelerin evrimi ile ilgili kuramlar. | ‘kuram’ kavramı üzerine araştırma |
7 | Yıliçi Sınavı | NA |
8 | Anadolu’da Neolitik yerleşmeler, Neolitik topluluk yaşamının kentsel toplumlardan farkı. Sulu tarımla beraber kentleşmenin gelişmesi, Çatalhöyük örneği. | Dönem ödevi açıklaması |
9 | Kentleşmenin getirdiği sosyal olgular. | Ders Notu İlgili yayınlar |
10 | İlkçağ uygarlığı, Antik Devir kentleri; Mezopotamya, Nil Vadisi, İndus Vadisi… uygarlıklarında yerleşmeler ve özellikleri. | Bir Antik kentin çizim araştırması ve 10 hafta boyunca öğrenilenler doğrultusunda yorumlanması |
11 | Kültür, kültür farklılaşmaları, kültürleri evrimi; Kültür ve aile yapısı. | İlgili yayınlar |
12 | Karşılaştırmalı Kültür Kavramları, Kültürel ve Toplumsal Değişim Kuramları | Ders Notu İlgili yayınlar |
13 | Yunan ve Ege uygarlıklarında yerleşmeler ve özellikleri. Klasik Antik Devir kentleri: Yunan, Helen, Roma uygarlıklarında yerleşmeler. | İlgili yayınlar |
14 | Ortaçağ kenti, Ortaçağ yerleşmelerinde evreler; Ortaçağ kentinin özellikleri, işlevsel açıdan farklılaşmalar. | İlgili yayınlar |
15 | Neo-Klasik kent, koloni gelişmeler; Rönesans ve Barok akımlarının kentlerdeki yansımaları. | İlgili yayınlar |
16 | Sanayi Devrimi Öncesi Yerleşmelerinin genel değerlendirmesi. Ödev değerlendirme ve tartışma; dersin değerlendirilmesi. | NA |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | 1 | 10 |
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 4 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | 1 | 24 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 2 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 10 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 1 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 1 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|