Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Tasarım İlkeleri ve İfade TeknikleriSBP102125120
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimŞehir ve Bölge Planlama Bölümü
Dersin KoordinatörüEsin Özlem Aktuğlu Aktan
Dersi Veren(ler)İclal Dinçer
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıÇevreyi duyarlı biçimde gözlemleme, algılama ve tepki gösterme, Ayırt etme ve yargılamayı öğrenme, Görsel ifade gücünü geliştirme
Dersin İçeriğiPlanlama 1 dersi koşutunda yaratıcı düşüncenin geliştirilmesini amaçlayan bir derstir. Kapsamı; soyut düşünme, soyut düşünmenin geliştirilmesi ve ifade edilmesi, tasarım süreci ve tasarlananın farklı tekniklerde ifade edilmesi, şehir ve bölge planlama eğitimi çerçevesinde kentsel mekan ile ilgili çalışmalarda grafik anlatım ve sunuş teknikleri, bu tekniklerin öğretilmesi, örneklenmesi ve kullanımıdır.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Bevlin, Marjorie Elliott, (1994), Design Through Discovery, The Elements and Principles, 2nd ed., (1985), Harcourt Brace College Publishers, Orlando/USA.
  • Ching, Francis, (2003), Çizim, YEM Yayın – 89, İstanbul.
  • Denel, Bilgi, (1981), Temel Tasarım ve Yaratıcılık, ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ankara
  • Doruk, Birsen, (1980), Temel Dizayn, İTÜ Mimarlık Fakültesi Basımı, İstanbul.
  • Gürer, Latife, (1990), Perspektif ve Gölge, 2. baskı, İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi, İstanbul.
  • Hotan, Harbi, (1978), Mimari Perspektif-Perspektif Gölge, Oktaş Yayın, Ankara.
  • Kılıç, Levend, (2003), Görüntü Estetiği, 4.baskı, (1994), İnkılap Yayınları, İstanbul.
  • Hedgecoe, John, (2003), Her Yönüyle Fotoğraf Sanatı, 5.basım, (1995), Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Morçöl, Yılmaz, (1979), Perspektifte Deformasyon, DGSA Yayın no:66, İstanbul.
  • Onat, Esen, (1995), Mimarlık, Form ve Geometri, 2. baskı, YEM Yayın, İstanbul.
  • Porter, Tom ve Greenstreet, Bob, (1980), Manual of Graphic Techniques 1, Butterworth Architecture, Great Britan.
  • Rasmussen, Steen Eiler, (1994), Yaşanan Mimari, Ö. Erduran, çev., Remzi Kitapevi, Çağaloğlu, İstanbul.
  • Şahinler, Orhan, (1982), Artistik Perspektiv, İDGSA Yayın, No:87, İstanbul. TÜBİTAK, (1987), Türkiye’de Kentsel Dış Mekanların Düzenlenmesi, Ankara.
  • Vandyke, Scott, From Line to Design, 2nd ed., PDA Publishers Corporation, USA
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenci çevreyi algılayabilme ve görsel olarak ifade edebilme becerisi edinir
  2. Öğrenci yapılan işleri süreç içinde gösterebilme, bir tema ile bütünleştirip sunabilme becerisi kazanır
  3. Öğrenci soyut kavramları ifade teknikleri kullanarak somutlaştırma becerisi kazanır

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Giriş Dersi: amaç, yöntem, kapsam ve içerik / Görme, görsel düşünme ve görsel kayıt / Uygulama; Serbest El Çalışma Görsel kayıt çalışması, / Soyutlama serisi
2Nokta, Çizgi / Uygulama: - Nokta ile ilgili Kara Kalem Tekniğinde Çalışma / - Çizgi ile ilgili Karakalem ÇalışmaNokta ve çizgi ile ilgili karakalem kompozisyon çalışması / Eskiz / modelleme çalışması
3Üç-Boyutlu Modelleme ve Soyutlama / Uygulama: Soyutlama Eskiz / Modelleme ÇalışmasıSoyutlama eskiz / Modelleme çalışması
4ARA SINAV - uygulama NA
5Yazı Karakterleri / Uygulama: Yazı Karakterleri ile ilgili Çalışma Önceki öğrenilenlerde dikkate alınarak yazı karakterleri ile ilgili çalışma
6Tipografi / Uygulama: Tipografi kullanımı (yatay, düşey dizilim) ve kompozisyon çalışmasıTipografi çalışması
7ARA SINAV - uygulama NA
8Tasarımda Temel elemanlar: nokta, çizgi, düzlem, hacim, Basit şekiller: daire, üçgen, kare, ..., Basit hacimler: küb, küre, silindir, koni, piramit, ..., / Yüzey - Doku / Uygulama: Farklı Geometrik Biçimler ile Siyah-Beyaz ve İki-Boyutlu ÇalışmalarDeğişik elemanlar / biçimler kullanarak 2-B ve 3-B çalışmalar
9Renk / Uygulama: Renk ÇalışmasıGri skalası ve renk / ton skalası ile çalışmalar
10Doku / şekil-zemin2-Boyutlu çalışmalar
11Simetri - AsimetriAsimetrik doku çalışması
123 Boyutlu çalışma3 Boyutlu çalışma
133 Boyutlu çalışma3 Boyutlu çalışma
14FİNAL – 3 Boyutlu çalışma teslimNA
15Yarıyılın DeğerlendirilmesiNA
16Yılsonu SınavıNA

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım165
Laboratuar
Uygulama815
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev1015
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop95
Ara Sınavlar220
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati164
Laboratuar
Uygulama82
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması93
Derse Özgü Staj
Ödev102
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer93
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)23
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)13
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarPlanlama 1 dersi ile birlikte grup olarak eşzamanlı verilmek üzere kurgulanmıştır