Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Sanat Kuramları | SAN6201 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli @ Sanat ve Tasarım ASD Sanatta Yeterlik Doktora Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Sanat Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Rıfat ŞAHİNER |
Dersi Veren(ler) | İlhan ÖZKEÇECİ |
Asistan(lar)ı | Orton AKINCI |
Dersin Amacı | Modern ve Postmodern dönemde ortaya çıkan sanat yapıtlarını irdelerken, bu yapıtların kavramsal arka planını kavramak, 20.yüzyılda ortaya atılan felsefi sorunsallar ekseninde günümüz sanat yapıtlarını irdelemek. |
---|---|
Dersin İçeriği | Özellikle 1960 sonrası ortaya çıkan kavramsal temelli sunumlarla ‘Metin’ ile sıkı bir bağlantı içine giren sanat nesnesi, felsefe ile her zamankinden daha çok iç içe görünmektedir. Günümüz sanat nesnesini çözümlerken Lyotard, Deleuze, Foucault, Derrida, Baudrillard gibi düşünürlerin savlarından haberdar olmak gerekmektedir. Sanat Kuramları dersinde, günümüz sanatının doğasını anlamak adına Modernizm ve Postmodernizm olguları kuramsal ve estetik tezahürleri açısından irdelenerek, sanat yapıtları, içerisinde yer aldıkları tarihsel süreç ve felsefi olgular kapsamında ele alınacaktır. Özellikle düşünsel akımların sanatsal üretime altlık oluşturan yanı, teori ve pratik arasındaki etkileşim, sanat nesnesini oluşturan düşünsel katmanlar farklı yönleriyle irdelenecektir.. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Sanat yapıtlarını teorik açıdan analiz edebilmek.
- Çağımızın önemli filozoflarının argümanlarından hareketle sanat yapıtlarının ontik/ontolojik temellerini bulgulayabilmek.
- Sanat yapıtları teorileri ile ilgili sunum yapabilmek.
- Değerlendirme ve analizlere göre kritik yazabilmek.
- Güncel sanat yapıtlarını değerlendirebilmek.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bergsonculuk:Zaman-Hareket-Mekan:Bergson’un felsefesi ışığında Eşzamansalcılık (simultanity) | Bergson’un Madde ve Bellek adlı önemli çalışmasının incelenmesi |
2 | Soyutlama ve Özdeşleyim/Empati (Einflung), Wilhelm Worringer, Benedite Croce ve Sezgi | Worringer’in Soyutlama ve Özdeşleyim adlı çalışması ve Croce Estetiği hakkında bilgi edinilmesi |
3 | Avangardizm ve Neo-avagardizm: Peter Bürger’in Avangard Kuramı, Avangardizm-Neo-avangardizm, Estetik ve Politik Bir Anlatım Olarak Montaj, Yeni | Peter Bürger ve Renato Poggioli’nin Avangard Kuramı çalışmaları incelenecek |
4 | Modern Paradigma ve Sanat: Clement Greenberg ve Harold Rosenberg’in kuramları, Tinsellik, Yücelik, Mistisizm, Kitsch ve Sanat | Greenberg’in Avangard ve Kiç, Modernist Resim çaışmaları incelenecek. |
5 | Frankfurt Okulu ve Sanat: Theodor Adorno, Walter Benjamin, Ernst Bloch, Georg Lukacs ve Horkheimer’ın kuramları ışığında sanat yapıtı | Frankfurt Okulu düşünürlerinin kuramlarıyla ilgili kitap ve makaleler incelenecek. |
6 | Baudrillard ve Simülasyon Kuramı/Simulacrum: Baudrillard ve simulasyon, Re-cycle, Hiper-Real, | Jean Baudrillard’ın kitapları ve yazarla ilgili makaleler |
7 | Vize Sınavı | NA |
8 | Freud ve Lacan Okumaları: Bilinçaltı, Otomatizm, Freudiyen ve Lacancı Okumalar ışığında Gerçeküstücü Eğilimler, Sanat ve Bilinçaltı, Bilinç akışı, Otomatizm, Lacan ve Ayna Evresi, Lacan (Şizofrenikleşme), Freud/Anlatımcı Sanat Kuramı, Psikoanaliz ve Sanat, Ham Sanat (Art Brut) | Freud ve Psikoanalitik yaklaşımları, Lacan’ın kuramlarıyla ilgili kitap ve metinler incelenecek. |
9 | Foucault’da İktidar ve Özne, Beden Politikaları ve Sanat: Foucault’nun kuramları ışığında beden, uzam ve sanat nesnesinin pozisyonu, İktidar-Özne ve Direnme Odakları, Pan-Optik | Michel Foucault’un temel metinleri ve kitapları incelenecek. |
10 | Yapısalcılık/Post-yapısalcılık Ekseninde Sanat: Levi Strauss, Roland Barthes:/Müellif Sorunu | Müellif Nedir? ve Müellifin Ölümü metinleri incelenecek. |
11 | Temsil Olarak Beden ve Sınırları Julia Kristeva, Judith Butler ve Feminist Çıkışlar: Helene Cıxous, Luce Irigaray ve Julia Kristeva’nın yapısalcılık sonrası çıkışları, | Julia Kristeva, İrigeray, Cixouis’in kuramsal metinleri kitapları irdelenecek. |
12 | Queer Kuramı: Judith Butler(Cinsiyet Sorunu: Feminizm ve Kimlik Bozulması) , eşcinsellik, temsil politikaları ve sanat. Queer Kuramı, Act Up, Pink Panters, Drug, LGBT. | Queer Kuram ile ilgili metin ve kitaplar iredelenmeli. |
13 | Fredric Jameson’un Postmodern döneme ilişkin önermeleri: Fredric Jameson’un savları bağlamında Postmodern Sanat Nesnesi, Eklektisizm, Parodi-Pastiş (pastiche), | Jameson’un kitapları ve Postmodernizme ilişkin görüşlri irdelenmeli. |
14 | Francois Lyotard, Deleuze & Guattari’nin kuramları; Kök-sap, Yersiz Yurdsuzlaşma, Organsız Beden, Şizoanaliz, Antiödip | Deleuze ve Guattari’nin belli başlı kitapları ve temel metinleri irdelenmeli. |
15 | Derrida, Yapısökümü ve Sanat: | Derrida’nın temel kitapları ve metinleri irdelenecek. |
16 | FİNAL SINAVI | NA |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 14 | 10 |
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | 1 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | ||
Final | 1 | 30 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 57 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 2 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 2 | 1 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|