Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Önleyici Koruma SAN510837.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Sanat ve Tasarım ASD Müzecilik Yüksek Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimSanat Bölümü
Dersin KoordinatörüHale ÖZKASIM
Dersi Veren(ler)İlhan ÖZKEÇECİ
Asistan(lar)ıSaliha Nesli GÜL
Dersin AmacıMüzeciliğin temel işlevlerinden biri olan koruma konusunda genel bilgiler aktarmak; önleyici koruma konusunda bilgi sahibi olan arkeolog, sanat tarihçi, tarihçi gibi müze uzmanları ve kütüphaneciler yetiştirmek.
Dersin İçeriğiRestorasyon, konservasyon ve önleyici koruma kavramlarının tanımlanması; koleksiyon malzemelerinin yapısı ve bozulmaları; fiziki ortamın koleksiyonlara etkileri; bağıl nem, sıcaklık, aydınlık düzeyi ölçümleri ve kaydı; biyolojik etkinliğin meydana getirdiği zararlar ve koleksiyonların bunlardan korunması; sergileme-depolama mobilya ve malzemelerinin koleksiyonlara olumsuz etkileri; sağlıklı sergileme ve depolama koşulları; farklı malzemeli koleksiyonlara envanter numarası yazılırken uygun malzemelerin seçimi.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Eğitmen tarafından hazırlanan ders notları
  • İstanbul Restorasyon ve Konservasyon Merkez Laboratuarı. Müzelerde Koruma: Çevresel Koşulların Denetimi. İstanbul: TC. Kültür ve Turizm Bakanlığı Eski Eserler ve Müzeler Genel Müdürlüğü, 1987.
  • Cass, R. Glenn, James R. Druzik, Daniel Grosjean, William W. Nazaroff, Paul M. Whitmore, Cynthia L. Wittman. 1989. Protection Of Works Of Art From Atmospheric Ozone. Marina del Rey, CA: The Getty Conservation Institute.
  • Selwitz, Charles, Shin Maekava. 1998. Inert Gases In The Control Of Museum Insect Pests. Los Angeles, CA: The Getty Conservation Institute.
  • Nazaroff, William W., Mary P. Ligocki, Lynn G. Salmon, Glen R. Cass, Theresa Fall, Michael C. Jones, Harvey I. H. Liu, Timothy Ma. 1993. Airborne Particles in Museums. California: The Getty Conservation Institute.
  • Uğuryol, Mehmet. 2012. “Müzelerde Kirlilik Denetimi”. Müze Bilimin ABC’si. ed. Nevra Ertürk ve Hanzade Uralman. İstanbul: Ege Yayınları, ss. 115-133.
  • Uğuryol, Mehmet. 2012. “Müzelerde İklim Denetimi”. Müze Bilimin ABC’si. ed. Nevra Ertürk ve Hanzade Uralman. İstanbul: Ege Yayınları, ss. 97-114.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Müzebilimle ilişkili terminolojiye ve temel kavramsal bilgiye sahip olurlar
  2. Müzeciliğin ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrarlar
  3. Müzebilimin kuramsal ve uygulamalı çalışmaları hakkında bilgi birikimine sahip olur ve bu bilgiyi sorgulayıcı ve üretici bir yaklaşımla değerlendirebilirler
  4. Müzecilikle ilgili sorunları tespit eder, tanımlar ve çözüm önerileri geliştirebilirler
  5. Müzecilikle ilgili sorunları bireysel ve ekip olarak çözebilir ve sorumluluk yüklenirler
  6. Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip ederler
  7. Edindiği bilgi ve becerileri (hem) yazılı ve (hem de) sözlü olarak aktarabilirler
  8. Çalışmalarında kültürel bilimsel ve etik değerlere uygun hareket ederler
  9. Yaşamboyu öğrenmeye yatkındırlar
  10. Müzecilikle ilgili projeler geliştirip, yürütebilirler
  11. Müzeciliğe ilişkin araştırmalar yürütebilir ve ilgili konferans ve dergilerde makaleler yayınlayabilir
  12. Edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilirler
  13. Akademik çalışma ortamında bilgiyi paylaşabilir, ortak çalışabilir ve eleştirel yaklaşımları değerlendirebilirler
  14. Alanının gerektirdiği düzeyde teknolojiyi kullanabilirler
  15. Alanında edindiği bilgi ve becerileri uluslararası düzeydeki çalışmalarda kullanabilir.
  16. Malzemeye göre koleksiyonları koruma yöntemlerine karar verebilir.
  17. Bağıl nem ve zararlı ışınımlarını ölçebilir ve bunlara karşı önlem alabilir.
  18. Koleksiyon malzemesinde oluşabilecek bozulmaları gözlemleyebilir.
  19. Koruma uzmanları ile koordineli çalışabilir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Restorasyon, konservasyon ve önleyici koruma kavramlarıNA
2Organik, inorganik, bileşik malzemeli koleksiyonların tanımlanması ve bozulma nedenlerine girişNA
3Nemin koleksiyonlara bozucu etkisi. Bağıl nemi ölçme yöntemleri ve denetimiNA
4Vitrin içinde nemin denetimiNA
5Müzelerde koleksiyonlarının bozulmasında ısı etkisiNA
6Işığın zararlı etkileriNA
7Görünür ve görünmeyen zararlı ışınımların denetimiNA
8Havadaki gaz ve parçacık kirliliğinin koleksiyonlara bozucu etkisi ve önlemler.NA
9Müze koleksiyonlarının bozulmasında biyolojik etkenler ve önleyici uygulamalarNA
10Müze koleksiyonlarının bozulmasında biyolojik etkenler ve önleyici uygulamalarNA
11Organik malzemelerdeki biyolojik etkinliğe karşı müzelerde kullanılan tedavi yöntemleri. NA
12Vitrin ve raf malzemesinin koleksiyonlara bozucu etkisi, envanter numarası yazılırken kullanılan sağlıklı malzemelerNA
13Çeşitli koleksiyon malzemelerinin depolanmasıNA
14Koleksiyonların doğal afet riskine karşı korunmasıNA
15Koleksiyonların güvenliğiNA
16FinalNA

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev230
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati163
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması208
Derse Özgü Staj
Ödev28
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)12
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)12
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok