| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Önleyici Koruma | SAN5108 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Sanat ve Tasarım ASD Müzecilik Yüksek Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Sanat Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Hale ÖZKASIM |
| Dersi Veren(ler) | İlhan ÖZKEÇECİ |
| Asistan(lar)ı | Saliha Nesli GÜL |
| Dersin Amacı | Müzeciliğin temel işlevlerinden biri olan koruma konusunda genel bilgiler aktarmak; önleyici koruma konusunda bilgi sahibi olan arkeolog, sanat tarihçi, tarihçi gibi müze uzmanları ve kütüphaneciler yetiştirmek. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Restorasyon, konservasyon ve önleyici koruma kavramlarının tanımlanması; koleksiyon malzemelerinin yapısı ve bozulmaları; fiziki ortamın koleksiyonlara etkileri; bağıl nem, sıcaklık, aydınlık düzeyi ölçümleri ve kaydı; biyolojik etkinliğin meydana getirdiği zararlar ve koleksiyonların bunlardan korunması; sergileme-depolama mobilya ve malzemelerinin koleksiyonlara olumsuz etkileri; sağlıklı sergileme ve depolama koşulları; farklı malzemeli koleksiyonlara envanter numarası yazılırken uygun malzemelerin seçimi. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Müzebilimle ilişkili terminolojiye ve temel kavramsal bilgiye sahip olurlar
- Müzeciliğin ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrarlar
- Müzebilimin kuramsal ve uygulamalı çalışmaları hakkında bilgi birikimine sahip olur ve bu bilgiyi sorgulayıcı ve üretici bir yaklaşımla değerlendirebilirler
- Müzecilikle ilgili sorunları tespit eder, tanımlar ve çözüm önerileri geliştirebilirler
- Müzecilikle ilgili sorunları bireysel ve ekip olarak çözebilir ve sorumluluk yüklenirler
- Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip ederler
- Edindiği bilgi ve becerileri (hem) yazılı ve (hem de) sözlü olarak aktarabilirler
- Çalışmalarında kültürel bilimsel ve etik değerlere uygun hareket ederler
- Yaşamboyu öğrenmeye yatkındırlar
- Müzecilikle ilgili projeler geliştirip, yürütebilirler
- Müzeciliğe ilişkin araştırmalar yürütebilir ve ilgili konferans ve dergilerde makaleler yayınlayabilir
- Edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilirler
- Akademik çalışma ortamında bilgiyi paylaşabilir, ortak çalışabilir ve eleştirel yaklaşımları değerlendirebilirler
- Alanının gerektirdiği düzeyde teknolojiyi kullanabilirler
- Alanında edindiği bilgi ve becerileri uluslararası düzeydeki çalışmalarda kullanabilir.
- Malzemeye göre koleksiyonları koruma yöntemlerine karar verebilir.
- Bağıl nem ve zararlı ışınımlarını ölçebilir ve bunlara karşı önlem alabilir.
- Koleksiyon malzemesinde oluşabilecek bozulmaları gözlemleyebilir.
- Koruma uzmanları ile koordineli çalışabilir.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Restorasyon, konservasyon ve önleyici koruma kavramları | NA |
| 2 | Organik, inorganik, bileşik malzemeli koleksiyonların tanımlanması ve bozulma nedenlerine giriş | NA |
| 3 | Nemin koleksiyonlara bozucu etkisi. Bağıl nemi ölçme yöntemleri ve denetimi | NA |
| 4 | Vitrin içinde nemin denetimi | NA |
| 5 | Müzelerde koleksiyonlarının bozulmasında ısı etkisi | NA |
| 6 | Işığın zararlı etkileri | NA |
| 7 | Görünür ve görünmeyen zararlı ışınımların denetimi | NA |
| 8 | Havadaki gaz ve parçacık kirliliğinin koleksiyonlara bozucu etkisi ve önlemler. | NA |
| 9 | Müze koleksiyonlarının bozulmasında biyolojik etkenler ve önleyici uygulamalar | NA |
| 10 | Müze koleksiyonlarının bozulmasında biyolojik etkenler ve önleyici uygulamalar | NA |
| 11 | Organik malzemelerdeki biyolojik etkinliğe karşı müzelerde kullanılan tedavi yöntemleri. | NA |
| 12 | Vitrin ve raf malzemesinin koleksiyonlara bozucu etkisi, envanter numarası yazılırken kullanılan sağlıklı malzemeler | NA |
| 13 | Çeşitli koleksiyon malzemelerinin depolanması | NA |
| 14 | Koleksiyonların doğal afet riskine karşı korunması | NA |
| 15 | Koleksiyonların güvenliği | NA |
| 16 | Final | NA |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 2 | 30 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 20 | 8 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 2 | 8 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 2 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 2 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|