Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Dil Kullanımı ve İletişim ILT391123200
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ İletişim Tasarımı Lisans Programı
Ders KategorisiGenel Kültür Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİletişim Tasarımı Bölümü
Dersin KoordinatörüEsra Bacaksız
Dersi Veren(ler)İlhan ÖZKEÇECİ
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıGenel olarak, iletişim alanında çalışacak kişilere bir yandan dile ve dil kullanımına ilişkin en temel bilgileri edindirmek, öte yandan, dili bilimsel yöntemlerle incelemek üzere 20. yüzyılın başında kurulan çağdaş dilbilimin temel kavram ve ilkelerini iletişim olgusu açısından değerlendirmek
Dersin İçeriğiDilbilimin Temel Kavramları, dilbilimin Dalları, dilbilim Akımları, dil ve Söz’ün İletişimdeki yeri, dil aileleri, dil düzeyleri
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • . Berke Vardar, Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, Ankara, TDK yayınları: 492,1982 . Sündüz Öztürk Kasar, “Sözceleme Dilbilimi ve Özne Göstergebilimi”, Söylem, Göstergebilim ve Çeviri, Doğumunun 100. yılında Emile Benveniste’i Anma Kitabı, İstanbul, Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları, 2003 . Sündüz Öztürk Kasar,”Açıklamalı ve Birleşimsel Çağdaş Türkçe Sözlüğü”, Hasan-Ali Yücel Anma Kitabı, İstanbul, Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları,1997 . Sündüz Öztürk Kasar,”Hedef Kitle Olarak Çocukları Alan Yazılı Basında Dil Kullanımı”, Kitle İletişim Araçlarında Dil Kullanımı, Ankara, Dil Derneği, 1995.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Temel dilbilim kavramlarını kullanabilir.
  2. Dil bilinci ve dil duygusu konularında yeterli bilgiye sahip olur.
  3. Doğru ve özenli dil kullanımı yapabilir.
  4. Anlam çözümlemesi yapabilir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Dilin tanımı ve iletişim olgusu içindeki yeri. Doğal diller- Yapay diller. Doğal dillerin sınıflandırılmasıNA
2Tarih boyunca dil incelemeleri. Çağdaş dilbilimin kuruluşu ve gelişmesi.Dilbilim OkullarıNA
3Dilyetisi. Dil -Söz ayrımı. NA
4Gösterge ve türleri. Dil göstergesi: gösteren – gösterilen, gönderge, östergebilimNA
5İletişim ve dilsel işlevlerNA
6İletişimde dil ve dünya görüşü. İnsanın evrensel/ toplumsal / bireysel yönleri ve dil. İnsan aklının evrenselliği: dilsel tümeller. İletişimde ekinsel öğelerin yarattığı sorunlar.NA
7Arasınav 1 NA
8İletişimde anlam ve dilin anlamlandırma işlevi; düzanlam-yananlam. Anlamın dilsel ve dildışı boyutları; anlam aktarımının koşulları; söylem ve parametreleri ;sözceleme ve sözceNA
9Sözceleme dilbilimi ve özne göstergebilimi; nesne göstergebilimi - Özne göstergebilimiNA
10Dil düzeyleri; sözlü dil - yazılı dil: işleyiş düzenekleri ve kurallarıNA
11Anlam-betik dilbilimi ve sözlüksel işlevler. NA
12Arasınav 2NA
13Dil politikası ve dilsel düzenleme; uzmanlık alanlarında terim üst kurulları kurulması.NA
14Dilin gelişiminde kitle iletişim araçlarının rolü NA
15Madalyonun ters yüzü: Dil kirlenmesinde kitle iletişim araçlarının payı NA
16Çok özel yasaları olan bir dil: reklâm dili; reklâm metinlerinde ileti ve anlam NA

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev220
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar240
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati162
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması162
Derse Özgü Staj
Ödev62
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)22
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)12
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok