| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı Makam Analizi 2 | DTP4692 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Duysal (Ses) Sanatları Tasarımı Lisans Programı Seçmeli @ Müzik Toplulukları Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Müzik ve Sahne Sanatları Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Özer Özel |
| Dersi Veren(ler) | Turan Sağer |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Türk müziği ses sistemi ve makam müziğinin algılama ögelerinin incelenmesi. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Irak perdesinde Segâh’lı karar eden makamlar / CD, Kaset icraları dinleyerek analiz ve algılama, Nota üzerinde analiz / Kürdilihicazkâr, Kürdi, Muhayyer-Kürdi, Acem-Kürdi, Saba-Kürdi, Makam Dizileri, Seyir, icra edilmiş makamların analizleri Bestecileri eserleri, icra edenler hakkında bilgiler, benzer makamlar arasındaki farklılıklar / Önceki dönemlere ait bilgilerin yeniden gözden geçirilmesi / Rast, Nişaburek ve Mahur makamlarının uygulamalı analizi / Deşifre, dikte, seyir uygulamaları.Bir önceki dönemlere ait bilgilerin yeniden gözden geçirilmesi / Dügâh – Segâh, Saba – Çargâh, Hicazkâr – Sûzidil, Basit Sûz’nâk – Zirgüleli Sûz’nâk, Pesendide – Sûzidilârâ, Sûzidilârâ – Rehavi, Rehavi – Yegâh, Şevkefza – Şevkutarab, Şehnaz – Hicazkâr, karşılaştırmalı analiz ve CD, Kaset, Nota üzerinde analiz / Öğrencilere verilecek makam ödevleri ile sunum hazırlamaları, araştırma, inceleme, analiz konularında değerlendirme. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler Türk Müziği ses sistemini duyarak algılayabilirler.
- Benzer makamları birbirinden ayrıştırabilirler.
- Makam bilgilerini geliştirebilirler.
- Makam müziği ile ilgili arşiv/diskotür araştırması yapabilirler.
- Öğrendikleri makamları analiz edebilirler.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kısa sınav. Irak perdesinde Segâh’lı karar eden makamlar | NA |
| 2 | Irak, Eviç, Rahatü’l Ervah, Dilkeşhaveran, Bestenigâr, Makam Dizileri, Seyir, icra edilmiş makamların analizleri Bestecileri eserleri, icra edenler hakkında bilgiler, benzer makamlar arasındaki farklılıklar. | NA |
| 3 | CD, Kaset icraları dinleyerek analiz ve algılama, Nota üzerinde analiz. Kısa sınav. | NA |
| 4 | Kürdilihicazkâr, Kürdi, Muhayyer-Kürdi, Acem-Kürdi, Saba-Kürdi, Makam Dizileri, Seyir, icra edilmiş makamların analizleri Bestecileri eserleri, icra edenler hakkında bilgiler, benzer makamlar arasındaki farklılıklar. | NA |
| 5 | CD, Kaset icraları dinleyerek analiz ve algılama, Nota üzerinde analiz. Kısa sınav. | NA |
| 6 | Önceki dönemlere ait bilgilerin yeniden gözden geçirilmesi, tavsiyeler. CD, Kaset ve canlı icraları dinleyerek analiz ve algılama, Nota üzerinde analiz | NA |
| 7 | Rast, Nişaburek ve Mahur makamlarının uygulamalı analizi. De-şifre, dikte, seyir uygulamaları | NA |
| 8 | Dügâh Makamı – Segâh Makamı, Makam Dizileri, Seyir, icra edilmiş makamların analizleri Bestecileri eserleri, icra edenler hakkında bilgiler, benzer makamlar arasındaki farklılıklar. | NA |
| 9 | Vize. CD, Kaset icraları dinleyerek analiz ve algılama, Nota üzerinde analiz. | NA |
| 10 | Saba Makamı – Çargâh Makamı, karşılaştırmalı analiz ve CD, Kaset, Nota üzerinde analiz | NA |
| 11 | Hicazkâr Makamı – Sûzidil Makamı, karşılaştırmalı analiz ve CD, Kaset, Nota üzerinde analiz | NA |
| 12 | Basit Sûz’nâk Makamı – Zirgüleli Sûz’nâk Makamı, karşılaştırmalı analiz ve CD, Kaset, Nota üzerinde analiz. PesendideMakamı – Sûzidilârâ Makamı, karşılaştırmalı analiz ve CD, Kaset, Nota üzerinde analiz | NA |
| 13 | Sûzidilârâ Makamı – Rehavi Makamı, karşılaştırmalı analiz ve CD, Kaset, Nota üzerinde analiz. Rehavi Makamı – Yegâh Makamı, karşılaştırmalı analiz ve CD, Kaset, Nota üzerinde analiz. | NA |
| 14 | Şevkefza Makamı – Şevkutarab Makamı, karşılaştırmalı analiz ve CD, Kaset, Nota üzerinde analiz Şehnaz Makamı – Hicazkâr makamı, karşılaştırmalı analiz ve CD, Kaset, Nota üzerinde analiz | NA |
| 15 | Öğrencilere verilecek makam ödevleri ile sunum hazırlamaları, araştırma, inceleme, analiz konularında değerlendirme. Kısa sınav. | NA |
| 16 | Final | NA |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 16 | 20 |
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 20 |
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 20 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 2 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 4 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 2 | |
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 4 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 4 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|