Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Müzik Tarihi Ulusal | MTP4151 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Duysal (Ses) Sanatları Tasarımı Lisans Programı Zorunlu @ Müzik Toplulukları Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Müzik ve Sahne Sanatları Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Perisima Dinçsoy |
Dersi Veren(ler) | Turan Sağer |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Açıklanan dönemler içerisinde, kuram, organoloji, besteciler, icrâcılar ve formlar çerçevesinde Türk makam müziği geleneği irdelenecektir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Makam kavramı, coğrafya, dönem, dönemin politikası ve müziğe etkisi, çalgılar, makam müziği formları, besteciler, icrâcılar, kuramsal temel, kuram-uygulama farklılığı Makam kavramı, coğrafya, dönem, dönemin politikası ve müziğe etkisi, çalgılar, makam müziği formları, besteciler, icrâcılar, kuramsal temel, kuram-uygulama farklılığı |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci, işlenilen tarihsel dönemlerdeki politik ve kültürel şartları özümseyerek tartışabilecektir.
- Makam müziğinin özelliklerini öğrenerek değerlendirebilecektir.
- Makam müziğinin gelişimini sosyolojik açıdan karşılaştırmalı olarak değerlendirebilecektir.
- Geleneksel eğitim, gelişim ve aktarım konularında karşılaştırma yapabilecektir.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fârâbi (870-950), Sultan Veled (1226-1312), Safiyüddin Urmevi ve EBCED notasyonu, II. Murad (1421-1451) Dönemi Makam Müziği Kuramcıları [Hızır Bin Abdullah (Edvar), Bedr-i Dilşad (Muradname), Abdülkâdir Merâgi (Kenz’ül Edvar), Ladikli Mehmet Çelebi(Fethiye ve Zeyn’ül Edvar)] vd. ve günümüzde bu yazmaların irdelendiği yayınlar… | NA |
2 | I.Selim (1512-1520) ile I. Ahmet (1603-1617) dönemleri arası Osmanlı Devleti’nde sosyo-politik ve müzik özelinde kültürel durum, besteciliğin gelişimi, kuramdaki katkıların sınırlı olması. Bu dönemin eseri olup, günümüze ulaşan Beste-i Kâdim Üç Mevlevi Âyini. | NA |
3 | I. Ahmet (1603-1617) ile IV. Mehmet (1648-1687) dönemleri arası Osmanlı Devleti’nde sosyo-politik ve müzik özelinde kültürel durum,. Besteci ve kuramcı Ali Ufkî (Mecmua-i Saz u Söz-1650) ve alana katkıları. | NA |
4 | IV. Mehmet (1648-1687) ile III. Ahmet (1703-1730) dönemleri arası Osmanlı Devleti’nde sosyo-politik ve müzik özelinde kültürel durum. Besteci ve kuramcı Dimitri Kantemir (1673-1723) ve II. Ahmet’e sunulan eseri Kitab-ı İlm’ül Mûsikî alâ Vech’ül Hurufat’ın ve Kevserî Mecmuası (XVIII.yy.)’nın incelenmesi. | NA |
5 | I.Mahmut (1730-1754) ile II. Mahmut (1808-1839)dönemleri arası Osmanlı Devleti’nde sosyo-politik ve müzik özelinde kültürel durum. Itrî’den (1640-1712) Hammâmîzâde İsmail Dede Efendi’ye (1778-1846) kadar besteciler ile Sultan besteciler ve özellikle III. Selim (1789-1807) ve dönemi irdelenecek. Kuram alanından örnekler olarak Abdülbâki Nâsır Dede Tahririye adlı yazması ile Hampartsum Limoncuyan ise geliştirdiği notasyon ile incelenecektir. | NA |
6 | 1. Vize | NA |
7 | I.Abdülmecit (1839-1861)-VI. Mehmet (1918-1922) dönemleri arası Osmanlı Devleti’nde sosyo-politik ve müzik özelinde kültürel durum. Batılılaşma hareketinin müzikteki yansımaları ele alınacaktır. Müzikay-ı Hümâyun bünyesinde Saray Orkestrası’nın kurulması, şef olarak Avrupa’dan Donizetti Paşa’nın getirilmesi. Batı müziği öğretiminde, Avrupa’dan eğitmen getirilmesi ve Osmanlı tebaasından müzisyenlerin Avrupa’ya okumaya gönderilmeleri. 1908 II. Meşrutiyet ile birlikte yabancı müzisyenlerin ülkede | NA |
8 | " | NA |
9 | Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulması ve Atatürk ve İnönü dönemi müzik özelinde kültür ve sanat politikaları. Makam müziğinin eğitimde yer bulamayışı, 1934-1936 yılları arasında radyo yayınlarından kaldırılması, Osmanlı ile özdeşleştirilmesi ve destek konusunda devlet tarafından ikircikli bir tavır takınılması. | NA |
10 | Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulması ve Atatürk ve İnönü dönemi müzik özelinde kültür ve sanat politikaları. Makam müziğinin eğitimde yer bulamayışı, 1934-1936 yılları arasında radyo yayınlarından kaldırılması, Osmanlı ile özdeşleştirilmesi ve destek konusunda ikircikli bir tavır takınılması. Dönemin makam müziği kuramcıları, bestecileri, icrâcıları ve repertuara eklenen eserler. Rauf Yekta Bey, Sadettin Arel ve Subhi Ezgi ve makam müziği kuramına katkıları. | NA |
11 | Menderes Dönemi müzik özelinde kültür sanat politikaları ve makam müziğinin görünümü. Köyden kente göç kavramı, Radyo bünyesinde ve eğitim kurumlarında makam müziğine verilen yer. Dönemin makam müziği kuramcıları, bestecileri, icrâcıları ve repertuara eklenen eserler. | NA |
12 | 2. Vize | NA |
13 | Kurumsal çatıda yer bulan makam müzikçiler, icrâ stilleri ile kentsel eğlence müziğinde çalışan makam müzikçiler ve icrâ biçimleri arasındaki farklar. | NA |
14 | Çoksesli müzik alanında eser üreten Türk besteciler, Türk Beşleri, vd. devletin desteği ile icrâ ve eğitimde yer bulan çok sesli müziğin gelişimi. | NA |
15 | Çoksesli müzik alanında eser üreten Türk besteciler, Türk Beşleri, vd. devletin desteği ile icrâ ve eğitimde yer bulan çok sesli müziğin gelişimi. | NA |
16 | Final sınavı | NA |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 16 | 10 |
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 2 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 4 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 10 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 5 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 5 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|