Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
İleri Makam Okumaları ve Paleografya | SAN5313 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Sanat ve Tasarım ASD Sanat ve Tasarım Yüksek Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Genel Kültür Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Müzik ve Sahne Sanatları Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Aslıhan Eruzun Özel |
Dersi Veren(ler) | Turan Sağer |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Müzik yazısı kavramını algılamak. Batı ve Türk Müziğinde farklı dönemlerde ve farklı yapılarda karşımıza çıkan müzik yazılarını öğrenmek ve günümüz notasına çevirmek. Müzik yazıları ve ait oldukları toplum ve dönemlerdeki müzik yapısı ile ilişki kurmak ve değerlendirme yapmak. |
---|---|
Dersin İçeriği | Müzik yazısı ve tarih içerisinde gelişimi. Farklı uygarlıklardaki müzik yazılarına örnekler. Mezopotamya’da ilk müzik yazısı örnekleri. Eski Yunan ve Bizans’ta müzik yazısı. Günümüz porteli notasının kökenini teşkil eden neumalar. Avrupa’da notasyon. Türk Müziğinde müzik yazıları: Ebced müzik yazısı. Ali Ufkî Notası. Kantemiroğlu müzik yazısı. Hamparsum müzik yazısı. Türk Müziğinde kullanılan porteli batı notası. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Müzik yazısının tarihsel süreç içerisindeki yerini kavrar.
- Farklı uygarlıklara ait müzik yazılarını kültürel çizgide inceler ve tanır.
- Türk Müziğinde kullanılan Ebced, Ali Ufki, Kantemiroğlu, Hamparsum müzik yazılarını tanır ve farklı örnekler inceleyerek transkripsiyonlarını yapabilir.
- Avrupa notasyonunun tarihsel sürecinde günümüz Batı Notasına temel oluşturan neuma notasını tanır.
- Günümüzde kullanılan batı notası yazım sistemini değerlendirir.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Müzik yazımının tarih içerisinde gelişimi, farklı uygarlıklarda rastlanan müzik yazılarına ait örnekler. | NA |
2 | Mezopotamya’da ilk müzik yazısı örnekleri. Antik Yunan’da müzik yazısı. | NA |
3 | Batı notasının kökenini teşkil eden neumalar ve Avrupa’da notasyon. | NA |
4 | Bizans müzik yazıları. | NA |
5 | Türk makam müziğinde kullanılmış çeşitli müzik yazıları. Ebced Müzik Yazısı ve çözümlemesi. | NA |
6 | Ali Ufkî müzik yazısı ve çözümlemesi. | NA |
7 | Nayi Osman Dede müzik yazısı ve çözümlemesi. | NA |
8 | Ara sınav. | NA |
9 | Kantemiroğlu müzik yazısı ve çözümlemesi 1 | NA |
10 | Kantemiroğlu müzik yazısı ve çözümlemesi 2 | NA |
11 | Kantemiroğlu ve Kevseri Mecmuası üzerine karşılaştırmalı çözümlemeler. | NA |
12 | Abdülbaki Nasır Dede müzik yazısı ve çözümlemesi. | NA |
13 | Hamparsum müzik yazısı ve çözümlemesi 1 | NA |
14 | Hamparsum müzik yazısı ve çözümlemesi 2 | NA |
15 | Müzik yazıları üzerine genel karşılaştırmalar ve dönem ödevlerinin sunumu. | NA |
16 | Final. | NA |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 2 | 20 |
Sunum/Jüri | 1 | 10 |
Projeler | 1 | 20 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 10 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 20 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | 1 | 20 | |
Sunum / Seminer | 1 | 20 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|