Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Sözlü Tarih ve TartışmalarSBU263134300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Lisans Programı
Seçmeli @ İktisat Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimSiyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü
Dersin KoordinatörüEsra Danacıoğlu Tamur
Dersi Veren(ler)Kenan Aydın
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu derste sözlü tarihin amacı, metodu ve ürünleri incelenecektir. Ders, proje geliştirmek, görüşme çerçevesini oluşturmak, ders sırasında öğretilen görüşmek tekniklerini kullanmak gibi alan çalışmasına yönelik uygulamaları da içermektedir.
Dersin İçeriğiSözlü tarih yöntem ve teorisi, sözlü tarihin gelişimi, Türkiye’de sözlü tarih, proje geliştirme ve uygulama
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Esra DANACIOĞLU, Geçmişin İzleri, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2009, (2.basım) Paul THOMPSON, Geçmişin Sesi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul,1999
  • Paul THOMPSON, “21.Yüzyılda Sözlü Tarih için Potansiyeller ve Meydan Okumalar, ”Kuşaklar, Deneyimler, Tanıklıklar: Türkiye’de Sözlü Tarih Çalışmaları Konferansı 26-27 Eylül 2003 İstanbul, (Yay.Hazırlayan Aynur İlyasoğlu-Gülay Kayacan), Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul, 2006
  • George G. IGGERS, Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2000 (1.basım), s.1-48
  • Alistair THOMPSON, “Four Paradigm Transformations in Oral History”, The Oral History Review, Cilt:34, Sayi:1 (2006), s.49-70,
  • Jerrold HIRSCH, “Before Columbia: The FWP and American Oral History Research” The Oral History Review, Cilt:32, Sayı:2,(2007) s.1-16
  • Evi KAPOLI, « Archive of Oral Tradition of the Centre for Asia Minor Studies: Its Formation and Its Contribution to Research », Ateliers du LESC [En ligne], 32 | 2008, mis en ligne le 21 août 2008, Consulté le 16 octobre 2010. URL : http://ateliers.revues.org/1143
  • Penelope PAPAILIAS, “Mülteci Belleği veya Bir Yunan Kurumu Üzerine Notlar”, Hatırladıkları ve Unuttuklarıyla Türkiye’nin Toplumsal Hafızası, (Ed.Esra Özyürek), İletişim Yayınları, İstanbul, 2001, s. 267-297
  • Etienne COPEAUX, “Türk Kimlik Söyleminin Topografyası ve Kronografisi”,Tarih Eğitimi ve Tarihte “Öteki” Sorunu,Tarih Vakfı Yurt yayınları, İstanbul, 1998 s.70-85
  • Aynur İLYASOĞLU, “Yakın Dönemde Tarihe İlginin Farklılaşması Sürecinde Sözlü Tarih Alanının Türkiye’deki Gelişimine Bir Bakış”, Kuşaklar, Deneyimler, Tanıklıklar: Türkiye’de Sözlü Tarih Çalışmaları Konferansı 26-27 Eylül 2003 İstanbul, (Yay.Hazırlayan Aynur İlayasoğlu-Gülay Kayacan), Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul, 2006, s.15-22-37
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Sözlü tarihin doğası ile ilgili temel tartışma ve bilgilere sahip olur
  2. Sözlü tarihin ilkeleri, metotları ve standartlarını kullanarak iki görüşmeyi gerçekleştirir, yorumlar ve arşivler
  3. Sözlü tarih görüşmelerini kendi tarihsel çerçevelerinde analiz eder.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Dersin Kapsamı: Tarih, Sözellik, Sözlü Gelenek, Sözlü Tarih/P. THOMPSON, “21.Yüzyılda Sözlü Tarih için Potansiyeller ve Meydan Okumalar”, Kuşaklar, Deneyimler, Tanıklıklar…. P. THOMPSON, Geçmişin Sesi, s. 1-18
219.Yüzyıldan 20.Yüzyıla Tarihyazımı IGGERS, Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı, s.1-48
3Sözlü Tarihin GelişimiP. THOMPSON Geçmişin Sesi, s.19-64 (Bölüm I)A. THOMPSON, “Four Paradigm Transformations in Oral History”, The Oral History Review, Cilt:34, Sayi:1 (2006), s.49-70,
4İki Arşiv İki Proje: Federal Yazarlar Projesi ve Küçük Asya Araştırmaları Merkezi/HIRSCH, "Before Columbia...", KAPOLI, « Archive of Oral Tradtion of the Centre for Asia Minor Studies… «, PAPAILIAS, “Mülteci Belleği veya Bir Yunan Kurumu Üzerine Notlar”, Hatırladıkları ve Unuttuklarıyla
5Sözlü Tarihte Güncel TemalarTHOMPSON, Geçmişin Sesi, s.64-89 (Bölüm:III Sözlü Tarihin Başardıkları)
6Türkiye’de Tarih ve Sözlü Tarih I COPEAUX, “Türk Kimlik Söyleminin Topografyası ve Kronografisi”, DANACIOĞLU, Geçmişin İzleri, s.1-30
7Türkiye'de Tarih ve Sözlü Tarih IIİLYASOĞLU, “Yakın Dönemde Tarihe İlginin Farklılaşması Sürecinde …” Kuşaklar, Deneyimler, Tanıklıklar
8Yöntem: Sözlü Tarih Projesini Hazırlamak DANACIOĞLU, Geçmişin İzleri, s.135-170, THOMPSON, Geçmişin Sesi, s.147-172 (Bölüm:VI Projeler)
9Yöntem II Görüşme, Tasnif etmeDANACIOĞLU, Geçmişin İzleri, s.135-170, THOMPSON, Geçmişin Sesi, s.173-190, (Bölüm:VII Görüşme)
10Sözlü Tarih Projesi (1) Teslimi
11Öğrenci Projelerinin Hazırlanması: Tematik Görüşme Çerçevelerri I
12Öğrenci Projelerinin Hazırlanması: Tematik Görüşme Çerçeveleri II
13Öğrenci Proje-Görüşmelerinin Değerlendirilmesi I
14Öğrenci Proje-Görüşmelerinin Değerlendirilmesi II
15Sözlü Tarih Projesi (2) Teslimi
16Sınav

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama0
Arazi Çalışması0
Derse Özgü Staj0
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği0
Ödev
Sunum/Jüri110
Projeler150
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati163
Laboratuar00
Uygulama00
Arazi Çalışması00
Sınıf Dışı Ders Çalışması102
Derse Özgü Staj00
Ödev00
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği00
Projeler130
Sunum / Seminer11
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok