| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Türkiye Siyasetinde Güncel Konular | SBU4502 | 3 | 4 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Lisans Programı Seçmeli @ Sosyal Bilgiler Eğitimi Lisans Programı Seçmeli @ İktisat Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | Kenan Aydın |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Öğrenciyi Türkiye siyasetinin temel ve güncel konularında metodolojik analiz yapmayı sağlayacak bilgi ve kuramsal araçlarla donatmak. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Türkiye siyasetinin ''ordu-siyaset ilişkisi'', ''siyasi islam'', ''sosyal hareketler'', ''Kürt sorunu'' ve ''Avrupa Birliği ile bütünleşme'' vb. gibi temel ve güncel konularının tarihsel perspektif içinde incelenmesi. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci, Türkiye siyasetinin temel konuları üzerine bilgi sahibi olur.
- Öğrenci, güncel siyaseti tarihsel bir perspektifle kavrama yeteneğini geliştirir.
- Öğrenci, güncel Türkiye siyasetine ilişkin eleştirel ve analitik düşünme becerisini geliştirir.
- Öğrenci, düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak ifade yeteneğini geliştirir.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin Sunumu | Ders Planı |
| 2 | Demokrasi | ''Demokrasi'', Siyaset Felsefesi Sözlüğü (P. Raynaud S. Rials), İletişim2003, s. 187-195; Eric Hobsbawm, ‘’The Politics of Democracy’’, The Age of Empire: 1875-1914, Chapter IV, Vintage, 1989; Harry Shutt, Yeni Bir Demokrasi, Kitap Yayınevi, 2003, s. 142-156. |
| 3 | Ordu ve Siyaset I | Doğan Akyaz, Askeri Müdahalelerin Orduya Etkisi, İletişim Yayınları, 2002, s. 235-434; Ergun Aydınoğlu, Türkiye Solu 1960-1980, s. 45-52; 241-251; 399-405. |
| 4 | Ordu ve Siyaset II | Ümit Cizre, “Egemen İdeoloji ve Türk Silahlı Kuvvetleri: Kavramsal ve İlişkisel Bir Analiz”, Ahmet İnsel-Ali Bayramoğlu (der.), Bir Zümre, Bir Parti. Türkiye’de Ordu, Birikim Yayınları, İstanbul, 2004, s. 135-162; Ayşegül Altınay, ''Tabulaşan Ordu Yok Sayılan Militarizm'', Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce Cilt 9: Dönemler ve Zihniyetler, s. 1245-1257. |
| 5 | Ordu ve Siyaset III | Levent Ünsaldı, Türkiye'de Asker ve Siyaset, Kitap Yayınevi, 2008, 123-256. |
| 6 | Siyasi İslam I | Gilles Kepel: Cihad, Doğan yayınları, 2002, 383-418; Stathis N. Kalyvas, The Rise of Christian Democracy in Euorope, Cornell Uni. Press, 1996 (''Introduction''). |
| 7 | Siyasi İslam II | Hakan Yavuz, Modernleşen Müslümanlar, Kitap yayınevi, 2007, s. 204-369. |
| 8 | Siyasi İslam III | Haldun Gülalp, ‘‘Küreselleşme ve Siyasal İslam: Refah Partisinin Toplumsal Tabanı’’, Kimlikler Siyaseti, Metis Yayınları, 2005, s. 75-184. |
| 9 | ''Kürt Sorunu'' I | Hamit Bozarslan, ‘‘Kürd Milliyetçiliği ve Kürd Hareketi (1898-2000), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt 4 – Milliyetçilik, s. 840-870; Hamit Bozarslan, ‘‘Kürt Solu’’, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt 8- Sol, s. 1169-1207. |
| 10 | ''Kürt Sorunu'' II | Ahmet Yıldız, Kürt Ulusal Hareketinin Üç Tarz-ı Siyaseti: Kemalizm, İslamcılık ve Sol, Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce, Cilt: 9, Dönemler ve Zihniyetler; s. 545-558; Handan Çağlayan, Analar, Yoldaşlar, Tanrıçalar – Kürt Hareketinde Kadınlar ve Kadın - Kimliğinin Oluşumu, İleşitim, 2007, s. 125-164; Mesut Yeğen, ''Türkiye Solu ve Kürt Sorunu'', Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt 8- Sol, s. 1208-1236. |
| 11 | Türkiye'de Sosyal Hareketler ve Siyaset I | M.Şeyhmus Güzel, Türkiye'de İşçi Hareketi 1908-1984, Kaynak Yayınları, İstanbul, 1996. |
| 12 | Türkiye'de Sosyal Hareketler ve Siyaset II | Ergun Aydınoğlu, ''Türkiye Sosyalist Solunun Mak`us Talihi: Bir Yorumlama Denemesi'' , Burak Ülman - İsmet Akça, İktisat, Siyaset ve Devlet Üzerine Yazılar, Prof. Dr. Kemali Saybaşılı'ya Armağan içinde, s. 313-336; Türkiye'de Sol (1960-1980) : Hangi Sınıfın Solu?'', Türkiye'yi Sınıf Gerçeğiyle Anlamak, Türkiye Sınıf Araştırmaları Merkezi 2. Sınıf Çalışmaları Sempozyumu (19-20 Kasım 2005) Bildirileri, Sosyal Araştırmalar Vakfı Yayınları, İstanbul, 2006, s. 218-224. |
| 13 | İç Siyaset Konusu Olarak Avrupa Birliği'ne Entegrasyon I | Yves Lacoste, Büyük Oyunu Anlamak, NTV Yayınları, 2008, s. 86-129; Ergun Aydınoğlu, ''The European Union and Turkey'', Italia Turchia: Un Lungo Incontro Una Comune Scommessa, Esra Danacıoğlu Tamur / Fabio L. Grassi (eds.), Edizioni Nuova Cultura, Roma, 2009, s. 185-194. |
| 14 | İç Siyaset Konusu Olarak Avrupa Birliği'ne Entegrasyon II | Mehmet Ali Birand, Türkiye’nin Büyük Avrupa Kavgası, Doğan Kitap, 2008, s. 293-494. |
| 15 | ''Yukarıdan'' Yasa Dışı Siyaset (''Derin Devlet'') | Ecevit Kılıç, Özel Harp Dairesi, Turkuaz yayınları, 2007. |
| 16 | Sonuç | Kaynakçadan seçilmiş okumalar. |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 16 | 20 |
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 50 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 4 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 11 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|