Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I | ATA1031 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Kimya Mühendisliği Lisans Programı (İngilizce) Zorunlu @ Çevre Mühendisliği Lisans Programı Zorunlu @ İnşaat Mühendisliği Lisans Programı (İngilizce) |
Ders Kategorisi | Genel Kültür Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Ercan Karakoç |
Dersi Veren(ler) | Ercan Karakoç |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | 1923 yılında Lozan Antlaşması’nın imzalanması ile sona eren tarihsel dönemin siyasal,ekonomik,sosyal ve kültürel olguları ve bu olguların Osmanlı devletine dek uzanan arkaplanı hakkında öğrencileri bilgilendirmek - Öğrencilerin tarihsel olaylara çok yönlü bir şekilde bakabilmesini sağlamak-disiplinler arası bir yaklaşım etrafında, öğrencileri,başta tarih olmak üzere farklı Sosyal Bilimlerin temel kuramsal kavramları, tartışmaları ve düşünce yöntemleri ile tanıştırmak. |
---|---|
Dersin İçeriği | Osmanlı devletinin klasik çağından başlayarak 1923 yılında Lozan Antlaşması’nın imzalanması ile sona eren tarihsel dönemin başlıca siyasal,ekonomik,sosyal ve kültürel olguları ve bunlar üzerine temel akademik yorumlar. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, tarih araştırmalarının anlam ve yararını öğrenecek.
- Öğrenciler, modernleşme öncesi Osmanlı tarihini genel hatlarıyla öğrenecek.
- Öğrenciler, modernleşme sürecini Avrupa tarihi içinde görüp Osmanlı tarihi ile karşılaştırarak değerlendirebilecek.
- Öğrenciler, 19. yüzyıl Osmanlı tarihini ıslahat çabaları bağlamında değerlendirebilcek.
- Öğrenciler, günümüzü, Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye Cumhuriyeti tarihiyle ilişkili olarak anlayıp değerlendirebilecek.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş : Tarihin imkân ve sınırları: temel kavramlar | Georg Iggers, “Giriş”, Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı içinde, s. 1-21 Donald Quateert, “Osmanlı Tarihini incelemek Neden Gereklidir ?”, Osmanlı İmparatorluğu içinde, s. 25-41 Eric Jan Zürcher, “Giriş: Dönemleme, Kuram ve Yöntem”, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi içinde, s. 11-20. |
2 | Modernleşme çabaları öncesi Osmanlı devlet ve toplum yapısı, 16. İlâ 18. Yüzyıllar | Eric Jan Zürcher, “Onsekizinci Yüzyıl Sonunda Osmanlı İmparatorluğu”, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi içinde,s 23-38 |
3 | Modernleşme çabaları öncesi Osmanlı devlet ve toplum yapısında dönüşümler, 18. yüzyıl | Niyazi Berkes, “İç ve Dış Engeller”, Türkiye’de Çağdaşlaşma içinde,s. 65-80 |
4 | Modernleşmenin anlamı ve Modern Devletin Oluşumu Osmanlı devletinde modernleşme çabalarının başlangıcı: Uzun 19. Yüzyıl başlarken | Peter Burke, Tarih ve Toplumsal Kuram, s. 129-137 Eric Jan Zürcher, “Gelenek ve Bid’at Arasında”, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi içinde, s. 39-77 |
5 | Tanzimat dönemi (1839-1876): merkezi devletin yeniden yapılandırılması | Şerif Mardin, “Tanzimat Fermanı’nın Manası”, Türkiye’de Toplum ve Siyaset içinde, İstanbul: İletişim Yayınları, s. 288-310. İlber Ortaylı, “Osmanlı Tarihinde Bab-ı Ali Asrı”, İmparatorluğun en Uzun Yüzyılı içinde, s. 77-107 |
6 | Abdülhamid dönemi (1876-1908): Savunmacı Modernleşme | Eric Jan Zürcher, “1873-1878 Bunalımı ve Sonuçları” ve “Gerici İstibdat ya da Islahatların Doruğu ? Sultan II. Abdülhamit Saltanatı”, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi içinde, s. 109-136 |
7 | II. Meşrutiyet dönemi : Kamusal alanda çoğulculuk | Eric Jan Zürcher, “İkinci Meşrutiyet Dönemi”, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi içinde, s. 139-186 Zafer Toprak, “Milli İktisat”, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Ansiklopedisi içinde, s. 740-747. |
8 | Vize | |
9 | II. Meşrutiyet dönemi : Kamusal alanda çoğulculuk | Eric Jan Zürcher, “İdeolojik Tartışmalar”, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi içinde, s. 186-193 |
10 | I. Dünya Savaşı: “Topyekün” savaş ve milliyetçiliğin yükselişi | Gökçen-Faruk Alpkaya, “I. Dünya Savaşı”, 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi içinde, s. 71-79. |
11 | I.Dünya Savaşı Sonrasında Dünyada ve Osmanlı Devletinde Genel Sosyal ve Siyasal Durum | Eric Jan Zürcher, “Bağımsızlık Savaşı”, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi içinde, s 194-196 |
12 | Bağımsızlık Savaşı I: Siyasal Gelişmeler | Toktamış Ateş, “Savaş Dönemi”, Türk Devrim Tarihi içinde, s. 71-159 |
13 | Bağımsızlık Savaşı II: Askerî Gelişmeler | Taner Timur, “Milli Kurtuluş Savaşı”, Türk Devrimi ve Sonrası içinde, Ankara: İmge Yayınevi, s. 13-61 |
14 | Lozan Antlaşması’nın Oluşumu ve İçeriği | Ahmet Mumcu, ‘Kurtuluş Savaşı’nın Bitişi (Mudanya Ateşkes Antlaşması / Saltanatın Kaldırılması / Lozan Antlaşması), Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I içinde, Eskişehir: Açıköğretim Fak. Yay., s. 212-233. |
15 | Genel Tartışma ve Değerlendirme | |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 2 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 2 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 2 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 4 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|