| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Türkiye’de Kültür ve Siyaset | ATA5105 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Atatürk İlk. ve İnk. Tar. ABD Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans Programı Seçmeli @ Atatürk İlk. ve İnk. Tar. ABD Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Doktora Programı |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | Ercan Karakoç |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Türkiye’nin modernleşme sürecinde kat edilen evrelerin her birinin, toplumsal, kültürel ve siyasal açılardan tartışılması amaçlanmaktadır. Araştırma ve tartışma süreçlerinde ele alınacak olan örnek durumların, temel alınan çerçeveyi derinleştirmesi hedeflenmektedir. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Osmanlı İmparatorluğu’nun Tanzimat Dönemi’nden başlayarak günümüze kadar ilerleyen süreç içinde, kültür ve sanat alanlarında gözlemlenen dönüşümler ve bunlara eşlik eden politikalar, örnek gelişmeler üzerinden ayrıntılı olarak incelenecek; her yeni oluşum veya gelişme, ortaya çıktığı dönemin siyasal ve toplumsal yapılarıyla ilişkileri açısından çözümlenecektir. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, Türkiye’nin modernleşme deneyimini, kültür-sanat alanından hareketle gözden geçirecek;
- Öğrenciler, bu sürecin temel dönemlerini ve kırılma noktalarını kavramayı kolaylaştıracak karakteristik kişileri, olayları ve akımları tanıyacak;
- Öğrenciler, Türkiye’deki modernleşme sürecini, çeşitli alt evreleriyle birlikte tarihselleştirebilecek;
- Öğrenciler, genel olarak kültür politikaları hakkında bilgi sahibi olacak
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Derse giriş | |
| 2 | Temel kavramlar; kültür ve siyaset ilişkisine dair başlangıç çerçevesinin oluşturulması. | Ders Kitabı |
| 3 | Türkiye tarihinde kültür ve sanat hayatındaki dönüşümlerden hareketle temel alt evrelerin ve bunların genel özelliklerinin tartışılması. | Ders Kitabı |
| 4 | Osmanlı İmparatorluğunun son dönemi, modernleşme süreci ve bunun kültür politikalarına yansıması. | Ders Kitabı |
| 5 | “Modern Tiyatronun” kurulması ve Afife Jale – Bedia Muvahhit örnekleri. Halkbilimi ve “Milli Dans” mefhumunun oluşması ve Selim Sırrı Tarcan örneği. | Ders Kitabı |
| 6 | Türkiye’de tek parti döneminin kültürel çalışmalarına örnek olarak, a) Halkevleri ve derleme gezilerinin; b) Muhsin Ertuğrul tiyatrosunun incelenmesi. | Ders Kitabı |
| 7 | Türkiye’de tek parti döneminin kültürel çalışmalarına örnek olarak a) sinemadaki “tiyatrocular dönemi”nin; b) geleneksel dansların sahneye çıkışının incelenmesi. | Ders Kitabı |
| 8 | Ara sınav | Ders Kitabı |
| 9 | Türkiye’de çok partili döneme geçişin kültürel alandaki yansımaları. | Ders Kitabı |
| 10 | Türkiye’de 1960-1980 dönemi: Toplumun siyasallaşması ve kültürel hayatın çeşitlenmesi. | Ders Kitabı |
| 11 | 1960-1980 dönemi kültürel çeşitlilik örnekleri: a) Batılı formlar ile geleneksel malzemenin buluşması sonucunda popüler müzik alanının genişlemesi ve bunun içinde “Anadolu Pop” örneği. b) Özel Tiyatroların sahne alışı ve siyasal tiyatro örnekleri. Sunumlar | Ders Kitabı |
| 12 | 1960-1980 dönemi kültürel çeşitlilik örnekleri: a) Halk oyunlarının üniversitelerde yaygınlaşması; “halk oyunları piyasası”nın oluşması; b) Kentleşme süreci ve Arabesk olgusunun ortaya çıkışı (müziksel ve sinemasal ölçekteki örnekler tartışılacaktır) Sunumlar | Ders Kitabı |
| 13 | Türkiye’de 1980 sonrası “Küreselleşme” süreçleri ve tüketim alışkanlıklarının değişiminin kültür dünyasına etkileri. a) 1980 sonrası deneysellikten popülerliğe kayış: Grup Müziği deneyimleri; b) 1980 sonrası değişimin hızı ve pop-arabesk müziğin iktidar savaşı. Sunumlar | Ders Kitabı |
| 14 | a) Türkiye’de 1980 sonrası “küreselleşme” süreçleri ve sinemada kültür ve aidiyet tartışmalarının yer bulması. b) 2000’li yıllarda gelişen yeni kültürel “eğilimler”:Dansın Sultanları örneği ve küreselleşen dünyada popüler formların ulusal veçheleri. Sunumlar | Ders Kitabı |
| 15 | Dönem boyunca incelenen örneklerden ve belirlenen temel kırılma noktalarından hareketle Türkiye’nin modernleşme sürecinde ortaya çıktığı saptanan alt dönemlerin yeniden ve kültür-siyaset ilişkisi bağlamında gözden geçirilmesi. Sunumlar | Ders Kitabı |
| 16 | Final | Ders Kitabı |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 8 | 16 |
| Sunum/Jüri | 1 | 20 |
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 24 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 8 | 3 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | 1 | 35 | |
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 35 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 40 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|