Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Sözlü Tarih | ATA5109 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli @ Atatürk İlk. ve İnk. Tar. ABD Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Doktora Programı Seçmeli @ Atatürk İlk. ve İnk. Tar. ABD Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Veren(ler) | Ercan Karakoç |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Tarihsel analiz ve araştırma alanını genişletecek; aynı zamanda, Türkiye tarihine ait meselelerin gözden geçirilmesi ve çözümlenmesi için yeni araçlar kazandıracaktır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Bu ders, sözlü tarih kuramına ve yöntemine odaklanmakta; genel olarak tarihyazımı ve tarih araştırmaları alanına katkıda bulunmaktadır. Sözlü tarih görüşme yöntemleri, anlatı, yaşam öyküsü ve sözlü tarihte etik meselesi incelenecek konular arasındadır. Dönem boyunca, yürütülen farklı sözlü tarih projeleri de incelenecektir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, Türkiye tarihinde yaşanan süreçleri daha zengin tarihsel yöntemler ve kaynaklarla inceleyecek
- Öğrenciler, tarihyazımının diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini anlayacak
- Öğrenciler, sözlü tarih görüşmelerinin nasıl yapılacağı hakkında bilgi edinecek
- Öğrenciler, sözlü tarih görüşmelerini farklı analiz etme yöntemlerini ve söylem analizi yapmayı öğrenecek
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş | |
2 | Tarihyazımı ve Sözlü Tarih | Paul Thompson. 1999. “Tarih ve Topluluklar,” Geçmişin Sesi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, s. 1-18. Esra Danacıoğlu. 2007 (2001). Geçmişin İzleri. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. I. Bölüm: Tarih Ülkesinde Kısa Bir Gezinti, s. 1-10 ve VII. Bölüm: Sözlü Tarih, s. 135-152. |
3 | Kuramsal Arkaplan | Joanna Bornat ve Arzu Öztürkmen. 2009. “Oral History,” Encyclopedia of Women's Folklore and Folklife, Liz Locke, Theresa A. Vaughan, Pauline Greenhill (ed.). Abingdon, OX: Greenwood Publishing Group, s. 433-435. Alessandro Portelli. 1991. The Death of Luigi Trastulli and Other Stories: Form and Meaning in Oral History. Albany: SUNY Press, s.1-26. |
4 | Araştırma Temaları; Örnek Olaylar | Çeşitli Örnek Metinler |
5 | Sözlü Tarihe Dönük Meydan Okumalar | Ruth Finnegan. 1996 (1970). “A Note on Oral Tradition and Historical Evidence,” Oral History: An Interdisciplinary Anthology. David K. Dunaway ve Willa K. Baum (ed.). London: Alta Mira Press, s.126-134. Alice Hoffman. 1996 (1974). “Reliability and Validity in Oral History,” Oral History: An Interdisciplinary Anthology. David K. Dunaway ve Willa K. Baum (ed.). London: Alta Mira Press, s. 87-93. Trevor Lummis. 1998 (1983). “Structure and Validity in Oral Evidence,” The Oral History Reader. Robe |
6 | Türkiye’de Sözlü Tarih | Arzu Öztürkmen. 2002. “Sözlü Tarih: Yeni Bir Disiplinin Cazibesi,” Toplum ve Bilim 91, s. 115-121. Esra Danacıoğlu. 2007 (2001). Geçmişin İzleri. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. II. Bölüm: Türkiye’nin Tarih Ülkesinde Yanıbaşımızdaki Tarih, s. 11-28. Leyla Neyzi. 2004. “Gülümser’in Öyküsü,” Ben Kimim? Türkiye’de Sözlü Tarih, Kimlik ve Öznellik. İstanbul: İletişim Yayınları, s. 169-193. |
7 | Görüşmeler ve Yaşam Öyküleri: Yöntem ve Etik Üzerine | Paul Thompson. 1999. “Görüşme,” Geçmişin Sesi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, s.173-190. Kathryn Anderson ve Dana C. Jack. 1991. “Learning to Listen: Interview Techniques and Analyses,” Women's Words: The Feminist Practice of Oral History. Sherna Berger Gluck ve Daphne Patai (ed.). London: Routledge, s.11-26. Gabriele Rosenthal. 1993. “Reconstruction of Life Stories: Principles of Selection in Generating Stories for Narrative Biographical Interviews,” The Narrative Study of Lives. R |
8 | Ara sınav | Ders Kitabı |
9 | Bellek | Daniel L. Schacter. 2010. Belleğin İzinde. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Bölüm I: Hatırlama Üzerine, s. 33-64. Paul Thompson. 1999. “Bellek ve Benlik,” Geçmişin Sesi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, s. 132-146. Marianne Hirsch. 1997. Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory. Cambridge: Harvard University Press, s. 1-40. Pierre Nora. 1989. “Between Memory and History: Les Lieux de Memoire,” Representations 26, Special Issue: Memory and Counter-Memory, s. 7-25. |
10 | Yorumlama Süreçleri ve Tarih Yazma | Paul Thompson. 1999. “Yorum: Tarihi Yazmak,” Geçmişin Sesi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, s. 206-233. James Clifford. 1986. “On Ethnographic Allegory,” Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography. James Clifford ve George E. Marcus (ed.). Berkeley: University of California Press, s. 98-121. |
11 | Yerel Tarih | Larry Danielson. 1996 (1980). “The Folklorist, the Oral Historian and Local History,” Oral History: An Interdisciplinary Anthology. David K. Dunaway ve Willa K. Baum (ed.). London: Alta Mira Press, s.187-198. Maggie Ronayne (2010). “Bakım Kültürü ve Bu Kültürün Ortadoğu’da Yok Edilişi,” Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar, Sayı: 10. Aynur İlyasoğlu, Ebru Soytemel. 2006. |
12 | Kadın Tarihi ve Aile Tarihi | Joanna Bornat ve Hanna Diamond. Şubat 2007. “Women’s History and Oral History: developments and debates,” Women’s History Review. Vol. 16, No. 1, s. 19–39. Sherna Gluck. 1996 (1977). “What’s So Special About Women? Women’s Oral History,” Oral History: An Interdisciplinary Anthology. David K. Dunaway ve Willa K. Baum (ed.). London: Alta Mira Press, s. 215-230. |
13 | Sunumlar | |
14 | Sunumlar | |
15 | Sunumlar | |
16 | Final | Ders Kitabı |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 8 | 16 |
Sunum/Jüri | 1 | 20 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 24 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 8 | 3 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 1 | 35 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 35 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 40 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|