Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Sözlü TarihATA510937.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli @ Atatürk İlk. ve İnk. Tar. ABD Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Doktora Programı
Seçmeli @ Atatürk İlk. ve İnk. Tar. ABD Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimAtatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bölümü
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)Ercan Karakoç
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıTarihsel analiz ve araştırma alanını genişletecek; aynı zamanda, Türkiye tarihine ait meselelerin gözden geçirilmesi ve çözümlenmesi için yeni araçlar kazandıracaktır.
Dersin İçeriğiBu ders, sözlü tarih kuramına ve yöntemine odaklanmakta; genel olarak tarihyazımı ve tarih araştırmaları alanına katkıda bulunmaktadır. Sözlü tarih görüşme yöntemleri, anlatı, yaşam öyküsü ve sözlü tarihte etik meselesi incelenecek konular arasındadır. Dönem boyunca, yürütülen farklı sözlü tarih projeleri de incelenecektir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Böke, Pelin, İzmir 1919-1922-Tanıklıklar (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2006)
  • Çakır, Serpil ve Necla Akgökçe (der.), Kadın Araştırmalarında Yöntem (İstanbul: Sel Yayınları, 1995)
  • Caunce, Stephen, Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2008)
  • Çelebi, Funda (der.), Yerel Tarihçilik, Kent, Sivil Girişim (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2001)
  • Danacıoğlu, Esra, Geçmişin İzleri (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, Aralık 2007)
  • Dunaway, David K., Willa K. Baum (der.), Oral History: An Interdisciplinary Anthology (London: Alta Mira Press, 1996)
  • Göğüş Tan, Mine, Ö. Şahin, M. Sever, A. Bora, Cumhuriyet’te Çocuktular (İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2007)
  • Hamilton, Paula, Linda Shopes, (der.) Oral History and Public Memories (Philadelphia: Temple University Press, 2008)
  • Hoopes, James, Oral History: An Introduction for Students (Chapel Hill: The University of North Carolina Press, 1979)
  • Iggers, Georg G., Yirminci Yüzyılda Tarih Yazımı (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2000)
  • İlyasoğlu, Aynur, Gülay Kayacan (der.), Kuşaklar, Deneyimler, Tanıklıklar Türkiye'de Sözlü Tarih Çalışmaları Konferansı (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2006)
  • Kadın Eserleri Kütüphanesi ve Bilgi Merkezi Vakfı, Kadınların Belleği (İstanbul: Metis Yayınları, 1992)
  • Kızılyaprak, Zeynel Abidin (der.), Tarih Yazımında Yeni Yaklaşımlar-Küreselleşme ve Yerelleşme (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, Aralık 2000)
  • Kyving, David, Myron A. Marty, Yanıbaşımızdaki Tarih (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2000)
  • Neyzi, Leyla, “Ben Kimim?” Türkiye’de Sözlü Tarih, Kimlik ve Öznellik (İstanbul: İletişim Yayınları, 2004)
  • Neyzi, Leyla, İstanbul’de Hatırlamak ve Unutmak: Birey, Bellek ve Aidiyet (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1999)
  • Perks, Robert, Alistair Thomson (der.), The Oral History Reader (London: Routledge, 1998)
  • Portelli, Alessandro, The Death of Luigi Trastulli and Other Stories: Form and Meaning in Oral History (Albany: SUNY Press, 1991)
  • Thompson, Paul, Geçmişin Sesi (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1999)
  • Tosh, John, Tarihin Peşinde (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1997)
  • Vilanova, Mercedes, Dördüncü Dünya: Baltimore Öyküleri, 1990 (İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2005)
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler, Türkiye tarihinde yaşanan süreçleri daha zengin tarihsel yöntemler ve kaynaklarla inceleyecek
  2. Öğrenciler, tarihyazımının diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini anlayacak
  3. Öğrenciler, sözlü tarih görüşmelerinin nasıl yapılacağı hakkında bilgi edinecek
  4. Öğrenciler, sözlü tarih görüşmelerini farklı analiz etme yöntemlerini ve söylem analizi yapmayı öğrenecek

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Derse Giriş
2Tarihyazımı ve Sözlü TarihPaul Thompson. 1999. “Tarih ve Topluluklar,” Geçmişin Sesi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, s. 1-18. Esra Danacıoğlu. 2007 (2001). Geçmişin İzleri. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. I. Bölüm: Tarih Ülkesinde Kısa Bir Gezinti, s. 1-10 ve VII. Bölüm: Sözlü Tarih, s. 135-152.
3Kuramsal ArkaplanJoanna Bornat ve Arzu Öztürkmen. 2009. “Oral History,” Encyclopedia of Women's Folklore and Folklife, Liz Locke, Theresa A. Vaughan, Pauline Greenhill (ed.). Abingdon, OX: Greenwood Publishing Group, s. 433-435. Alessandro Portelli. 1991. The Death of Luigi Trastulli and Other Stories: Form and Meaning in Oral History. Albany: SUNY Press, s.1-26.
4Araştırma Temaları; Örnek OlaylarÇeşitli Örnek Metinler
5Sözlü Tarihe Dönük Meydan OkumalarRuth Finnegan. 1996 (1970). “A Note on Oral Tradition and Historical Evidence,” Oral History: An Interdisciplinary Anthology. David K. Dunaway ve Willa K. Baum (ed.). London: Alta Mira Press, s.126-134. Alice Hoffman. 1996 (1974). “Reliability and Validity in Oral History,” Oral History: An Interdisciplinary Anthology. David K. Dunaway ve Willa K. Baum (ed.). London: Alta Mira Press, s. 87-93. Trevor Lummis. 1998 (1983). “Structure and Validity in Oral Evidence,” The Oral History Reader. Robe
6Türkiye’de Sözlü Tarih Arzu Öztürkmen. 2002. “Sözlü Tarih: Yeni Bir Disiplinin Cazibesi,” Toplum ve Bilim 91, s. 115-121. Esra Danacıoğlu. 2007 (2001). Geçmişin İzleri. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. II. Bölüm: Türkiye’nin Tarih Ülkesinde Yanıbaşımızdaki Tarih, s. 11-28. Leyla Neyzi. 2004. “Gülümser’in Öyküsü,” Ben Kimim? Türkiye’de Sözlü Tarih, Kimlik ve Öznellik. İstanbul: İletişim Yayınları, s. 169-193.
7Görüşmeler ve Yaşam Öyküleri: Yöntem ve Etik ÜzerinePaul Thompson. 1999. “Görüşme,” Geçmişin Sesi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, s.173-190. Kathryn Anderson ve Dana C. Jack. 1991. “Learning to Listen: Interview Techniques and Analyses,” Women's Words: The Feminist Practice of Oral History. Sherna Berger Gluck ve Daphne Patai (ed.). London: Routledge, s.11-26. Gabriele Rosenthal. 1993. “Reconstruction of Life Stories: Principles of Selection in Generating Stories for Narrative Biographical Interviews,” The Narrative Study of Lives. R
8Ara sınavDers Kitabı
9BellekDaniel L. Schacter. 2010. Belleğin İzinde. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Bölüm I: Hatırlama Üzerine, s. 33-64. Paul Thompson. 1999. “Bellek ve Benlik,” Geçmişin Sesi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, s. 132-146. Marianne Hirsch. 1997. Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory. Cambridge: Harvard University Press, s. 1-40. Pierre Nora. 1989. “Between Memory and History: Les Lieux de Memoire,” Representations 26, Special Issue: Memory and Counter-Memory, s. 7-25.
10Yorumlama Süreçleri ve Tarih YazmaPaul Thompson. 1999. “Yorum: Tarihi Yazmak,” Geçmişin Sesi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, s. 206-233. James Clifford. 1986. “On Ethnographic Allegory,” Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography. James Clifford ve George E. Marcus (ed.). Berkeley: University of California Press, s. 98-121.
11Yerel TarihLarry Danielson. 1996 (1980). “The Folklorist, the Oral Historian and Local History,” Oral History: An Interdisciplinary Anthology. David K. Dunaway ve Willa K. Baum (ed.). London: Alta Mira Press, s.187-198. Maggie Ronayne (2010). “Bakım Kültürü ve Bu Kültürün Ortadoğu’da Yok Edilişi,” Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar, Sayı: 10. Aynur İlyasoğlu, Ebru Soytemel. 2006.
12Kadın Tarihi ve Aile TarihiJoanna Bornat ve Hanna Diamond. Şubat 2007. “Women’s History and Oral History: developments and debates,” Women’s History Review. Vol. 16, No. 1, s. 19–39. Sherna Gluck. 1996 (1977). “What’s So Special About Women? Women’s Oral History,” Oral History: An Interdisciplinary Anthology. David K. Dunaway ve Willa K. Baum (ed.). London: Alta Mira Press, s. 215-230.
13Sunumlar
14Sunumlar
15Sunumlar
16FinalDers Kitabı

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev816
Sunum/Jüri120
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar124
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati163
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev83
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer135
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)135
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok