Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Türk Eğitim Düşüncesinin TemelleriEGT610737.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitim Programları ve Öğretim Doktora Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüMustafa Gündüz
Dersi Veren(ler)İbrahim KOCABAŞ
Asistan(lar)ıBelkıs KARABIYIK
Dersin AmacıBu derste söz konusu makro eğitim teorileri ve Türk eğitim tarihinin yakın dönemindeki özgün örnekleri ve siyasal biçimlenişi üzerinde durulacaktır. Bu süreçte, eğitimin bir siyasal araç olarak nasıl kullanıldığı ve bu doğrultuca nasıl ders programlarının hazırlandığı örnekler üzerinden tartışılacaktır
Dersin İçeriğiTürkiye’de eğitimde modernleşme hareketleri Tanzimat dönemi açılan yeni okullar ile başlamıştır. Çok farklı alanlarda ve deneme yanılma yöntemiyle, zaman zamanda Avrupa’dan taklit şeklinde açılan bu okullar için zaman içinde çok farklı programlar hazırlanmıştır. Bu programlar zamanın, mekanın ve siyasal durumların etkisi ile zaman derin ara sıra da yüzeysel değişimler göstermiştir. Bu derste, Tanzimat’tan bu yana faaliyet göstermiş, öğretmen yetiştirme ile ilgili okulların farklı ders ve uygulamaları için üretmiş olduğu programlar teori ve sosyolojik bağlamda incelenecektir. Buradan hareketle Türk eğitim tarihinin geleneksel sorunlarına dikkat çekilecek ve program hazırlıklarında tarihsel mirasın imkanına bakılacaktır.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Mustafa GÜNDÜZ, Osmanlı Mirası Cumhuriyet’in İnşası, Modernleşme, Eğitim Kültür ve Aydınlar, (2010)
  • Mustafa GÜNDÜZ, Sultan Abdülhamid-i Sâni’nin Hatıra Defteri, “Bir Abdülhamid Müdafaanâmesi (Süleyman Nazif'ten Çevrim Yazı ve Yayına Hazırlama), (2008)
  • Osman KAFADAR, Türk Eğitim Düşüncesinde Batılılaşma, Ankara Vadi Yayınları (1998)
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenci eğitim tarihi araştırması yapar.
  2. Öğrenci geleneksel eğitim tarihini bilir.
  3. Öğrenci Modern eğitim tarihini bilir.
  4. Öğrenci Cumhuriyet öncesi eğitim tarihinin özelliklerini açıklar.
  5. Öğrenci Cumhuriyet dönemi eğitim tarihini bilir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Temel amaçlar, kaynaklar, konular ve sorumluluklarİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
2Eğitim tarihi nasıl ele alınır ve incelenirİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
3Eğitim tarihi araştırmalarında yöntemİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
4Eğitim tarihi araştırmalarında kullanılan temel araçlarİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
5vizeİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
6Geleneksel eğitim: kişi kurum ve yöntemler (Avrupa da)İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
7Geleneksel eğitim: kişi kurum ve yöntemler (Türkiye de)İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
8Modern eğitimin doğuşunda Rönesans reform ve aydınlanma düşünürleriİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
9Modern eğitimin doğuşu, tanzimat dönemindeki kişi ve kurumlarıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
10vizeİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
112. meşrutiyet dönemi eğitim yönetim iktidarİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
12Erken cumhuriyet döneminde eğitim çok partili dönemden günümüze temel eğitim sorunlarıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
132. Abdülhamit dönemi eğitiminin temel özelliklerİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
14Cumhuriyet döneminin önde gelen eğitimcileriİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
15Cumhuriyet döneminin önde gelen eğitimcileriİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
16Final Sınavı

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri220
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar240
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati163
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması1410
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer29
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)24
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)18
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok