Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Eğitimde Kalite UygulamalarıEGT6407 37.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin Türü
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüMithat KORUMAZ
Dersi Veren(ler)İbrahim KOCABAŞ
Asistan(lar)ıMithat KORUMAZ
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilerin dünyada ve ülkemizde, eğitim sistemini bütün olarak ya da kısmen, öğrencilerin öğrenme süreçlerinin bir kısmını ya da tamamını etkileyen ve daha iyi bir eğitim veya öğretim sağladığı düşünülen modelleri ve uygulamaları gözden geçirmektir.
Dersin İçeriği• Eğitimde Kalite Kavramının Kullanılmasına Yol Açan Gelişmeler • Eğitimde Kalitenin Boyutları ve Özellikleri • Girdi, Süreç, Çıktı, Değer, Katma Değer Kalitesi • Yönetim ve İşletmede Kalite Kavramı • Hizmet Kesiminde Kalite • Eğitimde Kalitenin Kullanılması • Eğitimde Kaliteyi (Niteliği) Artırmaya Yönelen Modeller ve Uygulamalar Olarak Çeşitli Ülkelerde Eğitimi Geliştirmeye Yönelik Uygulama ve Yaklaşımlar • Toplam Kalite Yönetimi ve Eğitim Kurumları • Kalite Okulları (Glasser) • Davetkar / Çekici Okul Modeli • Eleştirel/ Özgürlükçü Eğitim Yaklaşımları (Dewey, Rousseau, Makarenko, Freire vd) • Summerhill (A.S. Neill) • Gorki Topluluğu (Makarenko) • Etkili Okul • Ev Okulu • Sözleşmeli Okullar • Okuldan Yönetim Yaklaşımı • Değerlendirme Merkezli Modeller • İçerik merkezli Modeller • Okullarda Gönüllüler Desteği • Uzatılmış Okul Saatleri ve Günleri • Yatılı Okullar • Ödüllendirme (Personel- yönetici -okul-öğrenci) • Eğitimde Teknoloji Kullanımı • Öğretmen Yetiştirme Maliyet- Etkililik ve Eğitim Finansmanı- Eğitimde Nitelik İlişkisi
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • BALCI, A. (1998). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yönetimi, Sayı:5, Yaz, ss: 319-334, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • BURSALIOĞLU, Z. (1994). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Pegem Yayınları, Ankara.
  • GALLOWAY, P. L. (1998). Determination of Quality Perception in Educational
  • PAUL, J. (1996).Total Quality Management. Prentice Hall Europe Compuss no:400, London.
  • RICHE, M. L. (1999). Quality Management for Educational Technology, Association for Educational Communication and Technology. Washington D.C.
  • MEB - Millî Eğitim Bakanlığı Toplam Kalite Yönetimi Uygulama Yönergesi (meb.gov.tr/ erişim Nisan 2007)
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Eğitimde Kalite Kavramının Kullanılmasına Yol Açan Gelişmeleri bilir
  2. Eğitimde Kalitenin Boyutları ve Özelliklerini bilir
  3. Girdi, Süreç, Çıktı, Değer, Katma Değer Kalitesini bilir
  4. Yönetim ve İşletmede Kalite Kavramı, Hizmet Kesiminde Kalite, Eğitimde Kalitenin Kullanılmasını bilir
  5. Eğitimde Kaliteyi (Niteliği) Artırmaya Yönelen Modeller ve Uygulamalar Olarak Çeşitli Ülkelerde Eğitimi Geliştirmeye Yönelik Uygulama ve Yaklaşımlar , Toplam Kalite Yönetimi ve Eğitim Kurumlarını bilir
  6. Kalite Okulları (Glasser), Davetkar / Çekici Okul Modeli, Eleştirel/ Özgürlükçü Eğitim Yaklaşımlarını (Dewey, Rousseau, Makarenko, Freire vd) bilir
  7. Summerhill (A.S. Neill), Gorki Topluluğu (Makarenko), Etkili Okul, Ev Okulu Summerhill (A.S. Neill)ni bilir
  8. Sözleşmeli Okullar, Okuldan Yönetim Yaklaşımı, Değerlendirme Merkezli Modelleri bilir

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Eğitimde Kalite Kavramının Kullanılmasına Yol Açan Gelişmeler
2Eğitimde Kalitenin Boyutları ve Özellikleri
3Girdi, Süreç, Çıktı, Değer, Katma Değer Kalitesi
4Yönetim ve İşletmede Kalite Kavramı, Hizmet Kesiminde Kalite, Eğitimde Kalitenin Kullanılması
5Eğitimde Kaliteyi (Niteliği) Artırmaya Yönelen Modeller ve Uygulamalar Olarak Çeşitli Ülkelerde Eğitimi Geliştirmeye Yönelik Uygulama ve Yaklaşımlar , Toplam Kalite Yönetimi ve Eğitim Kurumları
6Kalite Okulları (Glasser), Davetkar / Çekici Okul Modeli, Eleştirel/ Özgürlükçü Eğitim Yaklaşmları (Dewey, Rousseau, Makarenko, Freire vd)
7Ara sınav
8Summerhill (A.S. Neill), Gorki Topluluğu (Makarenko), Etkili Okul, Ev Okulu Summerhill (A.S. Neill),
9Sözleşmeli Okullar, Okuldan Yönetim Yaklaşımı, Değerlendirme Merkezli Modeller
10İçerik merkezli Modeller, Okullarda Gönüllüler Desteği
11Uzatılmış Okul Saatleri ve Günleri, Yatılı Okullar
12Ödüllendirme (Personel- yönetici -okul-öğrenci)
13Ödüllendirme (Personel- yönetici -okul-öğrenci)
14Maliyet- Etkililik ve Eğitim Finansmanı- Eğitimde Nitelik İlişkisi
15Maliyet- Etkililik ve Eğitim Finansmanı- Eğitimde Nitelik İlişkisi
16Dönem sonu sınavı

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler130
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati153
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması155
Derse Özgü Staj
Ödev154
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok