Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
İleri Bireyle Psikolojik Danışma ve UygulamaPDR610837.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliNot set
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Doktora Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüFulya YÜKSEL ŞAHİN
Dersi Veren(ler)İbrahim KOCABAŞ
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu ders, öğrencilerin bireyle psikolojik danışma oturumları yürütebilmelerini ve uygun terapötik tedavi ve müdahaleleri uygulayabilmelerini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiPsikolojik danışma sürecinin başlatma. Danışanların kendilerini keşfetmelerine yardımcı olan stratejiler, bazı yanlış sayıltılar, önemli konular; psikolojik danışman’ın kendini tanıması, psikolojik danışma müdahalelerinin kısaca incelenmesi; psikolojik yardım mesleği; psikolojik yardım ilişkisi; danışana dikkati verme; iletişim örüntülerinin farkında olma; psikolojik danışma oturumunu yürütme; bilişsel müdahalelerde bulunma; duygusal müdahalelerde bulunma; konuları kavramlaştırma, amaç oluşturma; bütünleştirilmiş psikolojik danışma stratejilerini ve müdahalelerini kullanma; psikolojik danışman adaylarının karşılaştıkları güçlükler; süpervizyon altında en az 30 oturum uygun müdahale, kuram ve teknikleri kullanarak bireyle psikolojik danışma yapma.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Carnevale, J. P. (2001). Danışmanlık incileri: Uygulayıcı için düşünceler. (D. Albayrak-Kaymak, Çev.). İstanbul: Anahtar Kitaplar.
  • Cormier, S. & Hackney, H. (2005). Counseling strategies and interventions (6th Ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Meier, S.T., & Davis, S.R. (2007). Psikolojik Danışma: Temel öğeler [The elements of counseling] (Çev.: Doğan, S., Bektaş, D.Y., Kocabaş Özeke, E., & Denizli, S.). Ankara: Pegem.
  • Akkoyun, F. (1994). Yardım becerileri (Temel eğitim programı) (2. Baskı). Ankara: Form Ofset.
  • Carkhuff, R. (1986). The art of helping (5th Ed.). Ambers: Human Resource Development Press, Publishers of Human Technology.
  • Egan, G. (1998). The skilled helper: A problem-management approach to helping. (6th ed.) Pacific Groove: Brooks/Cole.
  • Hill, C. E. & O’Brien, K.M. (1999). Helping skills: Facilitating exploration, insight and action. Washington, DC: American Psychological Association
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler danışanla uygun psikolojik danışma ilişkisi kurabilecektir.
  2. öğrenciler bireyle psikolojik danışma oturumlarını başlatabilecektir.
  3. öğrenciler bireyle psikolojik danışma oturumlarını sürdürebilecektir.
  4. öğrenciler uygun terapötik strateji ve müdahaleleri uygulayabilecektir.
  5. öğrenciler bireyle psikolojik danışma oturumlarını sonlandırabilecektir.
  6. öğrenciler farklı psikolojik sorunları (özellikleri) olan danışanlarla çalışabilecektir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Ders öğretim planı.Bir öğrencinin konuyu sunması, tüm öğrencilerin ders konularını okumaları, öğrencilerin yaptıkları bireyle psikolojik danışma uygulamalarının videosunun izlenmesi ve dersin öğretim elemanından süpervizyon alınması.
2Psikolojik danışma sürecinin başlatma.Bir öğrencinin konuyu sunması, tüm öğrencilerin ders konularını okumaları, öğrencilerin yaptıkları bireyle psikolojik danışma uygulamalarının videosunun izlenmesi ve dersin öğretim elemanından süpervizyon alınması.
3Danışanların kendilerini keşfetmelerine yardımcı olan stratejiler, bazı yanlış sayıltılar, önemli konular.Bir öğrencinin konuyu sunması, tüm öğrencilerin ders konularını okumaları, öğrencilerin yaptıkları bireyle psikolojik danışma uygulamalarının videosunun izlenmesi ve dersin öğretim elemanından süpervizyon alınması.
4Psikolojik danışman’ın kendini tanıması, psikolojik danışma müdahalelerinin kısaca incelenmesi.Bir öğrencinin konuyu sunması, tüm öğrencilerin ders konularını okumaları, öğrencilerin yaptıkları bireyle psikolojik danışma uygulamalarının videosunun izlenmesi ve dersin öğretim elemanından süpervizyon alınması.
5Psikolojik yardım mesleği.Bir öğrencinin konuyu sunması, tüm öğrencilerin ders konularını okumaları, öğrencilerin yaptıkları bireyle psikolojik danışma uygulamalarının videosunun izlenmesi ve dersin öğretim elemanından süpervizyon alınması.
6Psikolojik yardım ilişkisi.Bir öğrencinin konuyu sunması, tüm öğrencilerin ders konularını okumaları, öğrencilerin yaptıkları bireyle psikolojik danışma uygulamalarının videosunun izlenmesi ve dersin öğretim elemanından süpervizyon alınması.
7Danışana dikkati verme.Bir öğrencinin konuyu sunması, tüm öğrencilerin ders konularını okumaları, öğrencilerin yaptıkları bireyle psikolojik danışma uygulamalarının videosunun izlenmesi ve dersin öğretim elemanından süpervizyon alınması.
8ara sınav
9Psikolojik danışma oturumunu yürütme.Bir öğrencinin konuyu sunması, tüm öğrencilerin ders konularını okumaları, öğrencilerin yaptıkları bireyle psikolojik danışma uygulamalarının videosunun izlenmesi ve dersin öğretim elemanından süpervizyon alınması.
10Bilişsel müdahalelerde bulunabilme.Bir öğrencinin konuyu sunması, tüm öğrencilerin ders konularını okumaları, öğrencilerin yaptıkları bireyle psikolojik danışma uygulamalarının videosunun izlenmesi ve dersin öğretim elemanından süpervizyon alınması.
11Duygusal müdahalelerde bulunabilme.Bir öğrencinin konuyu sunması, tüm öğrencilerin ders konularını okumaları, öğrencilerin yaptıkları bireyle psikolojik danışma uygulamalarının videosunun izlenmesi ve dersin öğretim elemanından süpervizyon alınması.
12Konuları kavramlaştırma, amaç oluşturma.Bir öğrencinin konuyu sunması, tüm öğrencilerin ders konularını okumaları, öğrencilerin yaptıkları bireyle psikolojik danışma uygulamalarının videosunun izlenmesi ve dersin öğretim elemanından süpervizyon alınması.
13Bütünleştirilmiş psikolojik danışma stratejilerini ve müdahalelerini kullanma.Bir öğrencinin konuyu sunması, tüm öğrencilerin ders konularını okumaları, öğrencilerin yaptıkları bireyle psikolojik danışma uygulamalarının videosunun izlenmesi ve dersin öğretim elemanından süpervizyon alınması.
14Psikolojik danışman adaylarının karşılaştıkları güçlükler.Bir öğrencinin konuyu sunması, tüm öğrencilerin ders konularını okumaları, öğrencilerin yaptıkları bireyle psikolojik danışma uygulamalarının videosunun izlenmesi ve dersin öğretim elemanından süpervizyon alınması.
15Dersin değerlendirilmesi.Bir öğrencinin konuyu sunması, tüm öğrencilerin ders konularını okumaları, öğrencilerin yaptıkları bireyle psikolojik danışma uygulamalarının videosunun izlenmesi ve dersin öğretim elemanından süpervizyon alınması.
16Final sınavı.

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım1630
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati163
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması320
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)180
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok