Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
İleri Bilimsel Araştırma Yöntemleri | PDR6110 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Not set |
---|---|
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Doktora Programı |
Ders Kategorisi | Genel Kültür Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Eğitim Bilimleri Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Veren(ler) | İbrahim KOCABAŞ |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Psikolojik Danışma biliminde araştırma sistematiği ve bilimsel yaklaşım kazındırarak, bilimsel tutum geliştirmek, araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgi kazandırarak, araştırmada kullanma, uygulama ve yorumlama becerisi kazandırmak, tek başına bir bilimsel araştırmayı planlayarak yürütebilme, sonuçlandırma ve raporlaştırama konusunda donanım kazanmak. |
---|---|
Dersin İçeriği | Bilimsel araştırmanın doğası, Bilim ve felsefe İlişkisi, Araştırma problemi, Araştırma etiği,Değişkenler ve hipotezler, Alan yazın tarama, Örnekleme, Veri toplama araçları, Veri çözümleme yöntemleri,Araştırmalarda iç geçerlik, Deneysel desenler, Korelasyonel araştırmalar,Nedensel karşılaştırma araştırmaları, APA standartları,Araştırma öneri yazma ve raporlaştırma |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler Bilimsel araştırmaların doğasını kavrayabilecektir
- Öğrenciler Bilim ve bilgi felsefesini içselleştirebilecektir.
- Öğrenciler Bilimsel bilginin üretilmesi ve kullanılmasına istekli olur.
- Öğrenciler Bilimsel yöntemin aşamalarını uygulamaya istekli olur.
- Öğrenciler İyi bir araştırma probleminde bulunması gereken özelliklere uygun olarak özgün bir araştırma problemi yazar.
- Öğrenciler Araştırmalarda etik ilkelere bağlılığı içselleştirebilir.
- Öğrenciler Değişkenlere bağlı olarak kurallarına uygun özgün hipotezler üretebililir.
- Öğrenciler Bir araştırma için alan yazını tarayarak elde edilen bilgileri kullanabilir.
- Öğrenciler Bir araştırma için evren, çalışma evreni ya da çalışma grubunu doğru olarak tanımlayabilir.
- Öğrenciler Tasarladığı bir araştırma için örneklem çekebilir.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama. Bilim ve bilimsel araştırmanın doğası. | İlgili kaynakların okunması |
2 | Bilim ve felsefe İlişkisi: Epistomoloji, bilimsel bilgi, bilimin neliği, bilimsel kanıt, bilimsel bilginin doğruluğu ve filozofların farklı bakış açıları ve yaklaşımlar | İlgili kaynakların okunması |
3 | Araştırma problemi: Araştırma problemi nedir? İiyi bir araştırma probleminin (sorusunun) özellikleri nelerdir? | İlgili kaynakların okunması |
4 | Araştırma ve etik: Araştırmalarda genel etik ilkeler, çocuklarla ve yetişkinlerele yapılan çalışmalarda etik, yayın yapmayla ilgili etik konular. | İlgili kaynakların okunması |
5 | Değişkenler ve hipotezler: Değişkenlerin araştırmadaki önemi, null hipotezi ve hipotezlerin araştırmadaki önemi. | İlgili kaynakların okunması |
6 | Alan yazın taraması: Alan yazın taraması için kaynaklar, alan yazın taramada aşamalar, alan yazın taramasının raporlaştırılması. | İlgili kaynakların okunması |
7 | Yıl içi çalışmaların gözden geçirilmesi, geçmiş konuların özetlenmesi. | İlgili kaynakların okunması |
8 | ara sınav | |
9 | Örnekleme: Evren, çalışma evreni, çalışma grubu, yansız ve yansız olmayan örnekleme türleri, örnek büyüklüğünün belirlenmesi ve örneklem çekme. | İlgili kaynakların okunması |
10 | Veri toplama araçları: Ölçek ve türleri, veriler ve özellikleri, ölçüt dayanaklı ya da norm dayanaklı ölçme araçları, puan ve türleri, geçerlik, güvenirlik verilerin analize uygun hale getirilmesi. | İlgili kaynakların okunması |
11 | Veri çözümleme yöntemleri: Betimleyici istatistikler ve anlam çıkartıcı istatistikler. | İlgili kaynakların okunması |
12 | Araştırmalarda iç geçerlik: İç geçerlik tehditleri, iç geçerşlik tehditlerini azaltma yolları. | İlgili kaynakların okunması |
13 | Deneysel araştırmalar: Çok denekli ve tek denekli desenler. | İlgili kaynakların okunması |
14 | Korelasyonel araştırmalar ve nedensel karşılaştırma araştırmaları | İlgili kaynakların okunması |
15 | APA standartları | İlgili kaynakların okunması |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 60 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | |||
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | |||
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 60 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 60 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 100 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|