Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Cümle Bilgisi Uygulamalari | TRO4221 | 2 | 5 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Türkçe Eğitimi Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Hasan Mesut Meral |
Dersi Veren(ler) | Ali Fuat Arıcı |
Asistan(lar)ı | Selim Tiryakioğlu |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı karmaşık tümce yapısından birleşik cümle yapılarına, tümce içi işlevsel ilişkilerden şekilsel bağlılıklara, Türkçe söz dizimin özel konuları hakkında bilgi vermek, öğrenciye ilgili konularda donanım sağlamaktır. Türkçenin tümce yapısı Noam Chomsky'nin Yalınlayıcı Program kuramı çerçevesinde tartışılacaktır. |
---|---|
Dersin İçeriği | tümce yapısı, işlevsel ve sözlüksel alanlar, karmaşık tümce türetimi ve yan tümce oluşumu, yüklemlerin katılan yapısı, tümce içi göderge ilişkileri |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci Türkçenin karmaşık cümle yapısının farklı metinlerde nasıl ortaya çıktığını gözlemleyebilir.
- Öğrenci tümcedeki dilbilgisel ilişkiler konusunda detaylı bilgi sahibi olur.
- Öğrenci şekil ve işlev açısından bir tümceyi ve tümce içeriğini değerlendirebilir.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öbek yapısına giriş | Birleşme kavramı üzerine okumalar |
2 | İşlevsel vs. sözcüksel kategoriler | Cümlede işlevler konusu hakkında okumalar |
3 | Ağaç yapıları | Ağaç çizimi üzerine pratik yapma |
4 | Ağaç yapıları | Ağaç çizimi üzerine pratik yapma |
5 | İsimleştirme-I: Şekilsel özellikler | isimleştirme hakkında okumalar |
6 | İsimleştirme-II: İşlevsel özellikler | isimleştirme hakkında okumalar |
7 | Cumlenin tanimi ve nitelikleri | isimleştirme hakkında okumalar |
8 | Arasınav | ders notları çalışma |
9 | Özne üzerine uygulamalar | Türkçe ortaçlama ilkeleri üzerine okuma |
10 | Zarf işlevli yan tümceler | Türkçe zarf işlevleri üzerine okuma |
11 | Özne üzerine uygulamalar | Öznenin şekilsel özellikleri üzerine uygulama yapma |
12 | Nesne üzerine uygulamalar | Nesnenin şekilsel özellikleri üzerine uygulama yapma |
13 | Ek bileşenler üzerine uygulamalar | Ek bileşenlerin şekilsel özellikleri üzerine uygulama yapma |
14 | Tümce yapısı üzerine uygulamalar | Tümce içindeki şekilsel ve işlevsel bağlılıkları tanımlama üzerine çalışma yapma |
15 | Tümce yapısı üzerine uygulamalar | Tümce içindeki şekilsel ve işlevsel bağlılıkları tanımlama üzerine çalışma yapma |
16 | Final sinavi | classnotes |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 16 | 10 |
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 2 | 20 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 15 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|