Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Sinema ve Edebiyat | TRO4362 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Türkçe Eğitimi Lisans Programı Seçmeli @ İktisat Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Genel Kültür Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Talat Aytan |
Dersi Veren(ler) | Ali Fuat Arıcı |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, yazınsal metinlerin başka bir anlatım platformu olan sinema ve televizyona aktarım sürecinin nasıl gerçekleştiğini, konunun teorik çerçevesini de dikkate alarak açıklamaktır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Anlatı formu olarak sinema kuramı çerçevesinde, edebiyat eserlerinden romanın sinema ve televizyona uyarlanması ve bu süreçte değişen anlatım dili gibi konular dikkati çekmektedir. hatta çoğu kaynaklarda sinema için "tüm sanatların bileşkesi" denilmektedir. sinemanın kendini hissettirmeye başladığı zamanlardan bugüne en güçlü ve kesintisiz birlikteliği şüphesiz edebiyatla olmuştur. öyle ki ne sinema edebiyatsız ne de edebiyat sinemasız kalabilmiştir yıllar boyu.İki alan arasındaki farkın kaynağı öncelikli olarak dilleridir. Sinema metinleri, söz dizilerinden değil, görüntü dizilerinden oluşur. Bu nedenle sinema ve edebiyat, anlatı dilleri bakımından ayrılmaktadır. Shakespeare’in “sahnemizin kısa, iki saatlik trafiği” dediği, gerçek zaman kesitiyle sınırlanmıştır film. Yazınsal metinler ise okuyucunun sonlandırıp sonlandırmama isteğine göre bitmektedir. Daha kısa süreli bir anlatımla sınırlı olmasına karşın film doğasında edebiyatın sahip olmadığı resimsel olanakları taşır. Yazıya aktarılamayan şeyler görüntüyle verilebilir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Ogrenciler dunya sinema tarihi hakkinda bilgi edinir
- Ogrenciler dunya sinema orneklerini karsilastirir
- Öğrenciler Türk sinemasını yakından tanıyarak, edebiyat uyarlamaları örnekleri hakkında bilgi sahibi olurlar.
- Türk sinemasında uyarlama çalışmaları ve örnekleri hakkında bilgi edinir
- Klasik edebiyat ürünlerinden yapılmış olan uyarlama örneklerini bilir.
- Sinemaya etki eden toplumcu edebiyat hakkında kavramsal bilgi edinir.
- Sinemada 1970'li yıllar (EDEBİYAT UYARLAMALARI) çerçevesinde tarihsel bilgi edinir.
- Orhan Kemal ve sinema tanımlamaları hakkında bil edinir.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sinemada Edebiyat-Edebiyatta Sinema: Edebiyatın ve Sinemanın Birbirine Etkisi, Edebiyat ve Sinema Arasındaki Farklar. | ders notları, önerilen kaynaklar. |
2 | Sinemada uyarlama işlemleri ve sorunları TÜRK SİNEMASINDA UYARLAMA ÇALIŞMALARI ve ÖRNEKLERİ Öncü uyarlamalar: Cumhuriyet Dönemi Edebiyat Uyarlamaları | Vurun Kahpeye: Üç Farklı Dönem Üç Farklı Uyarlama |
3 | 1950'ler ve uyarlama örnekleri | Popüler Edebiyatın Prototipi: Hıçkırık Ağlatan Romanlardan, Aldatan Kadınlara: Kadın Severse |
4 | KLASİK EDEBİYAT ÜRÜNLERİNDEN UYARLAMA ÖRNEKLERİ: Fuzuli'nin Yorumundan Sinemanın Yorumuna: Leyla ile Mecnun. | Leylanın kervanına mecnunun yaklaşmasını anlatan minyatür üzerinde sınıf içi tartışmacı anlatım yapılacaktır. |
5 | SİNEMAYA ETKİ EDEN TOPLUMCU EDEBİYAT: 1960’LAR Sinema ve Edebiyatta köyde ve köyün dışında kalanlar. Yılanların Öcü (Köy Romanlarından Bir Uyarlama). Filmin tanıtımı için yapılan görselin incelenmesi. | Referans olarak sıklıkla edebiyattan yararlanan sinema, 1950’li yıllardan başlayarak çekilen film sayısındaki artışla birlikte, popüler romanlara yönelmistir. Bu tür romanların sinemaya aktarımı, yani yüzünü topluma dönen, sinemayı hayata yaklastıran sinemacıların varlığı olgusu irdelenecektir. Bu bağlamda Kerime Nadir, Esat Mahmut Karakurt, Muazzez Tahsin Berkant gibi yazarların piyasa Romanları dışında da işleyen ayrı bir edebiyatın oldugu durumuna dikkat çekilecek ve sinema tarihimizin iyi fi |
6 | Erksan'ın Köye Geri Dönüşü | Susuz Yaz |
7 | Sinemada 1970'li yıllar (EDEBİYAT UYARLAMALARI): Orhan Kemal ve Sinema. | Murtaza. İşcileşen Köylü |
8 | Kriz yılları ve sinemada gözlemlenen etkileri | kadınları anlatan romanlarda bir artıs olmuştur. Dolayısıyla da kadın yazarların sayısında (Sevgi Soysal, Pınar Kür vb.). bu bakımdan özellikle 1980 sonrası kadını anlatan filmlerle beraber uyarlanan romanlar incelenecektir. Yine bu yıllarda köy edebiyatı yaklaşımına tepki gösteren ve bu edebiyatın çok şematik olduğunu ifade eden Vüs’at O. Bener, Yusuf Atılgan, Ferit Edgü, Demir Özlü vb. bazı yazarlar edebiyatta bireyi öne çıkarmaya, bireyin varolus sorunlarını hikâye ve romanlarında islemeye ba |
9 | İnsan psikolojisini işleyen sinema örneği | Anayurt Oteli: Yusuf Atılgan 1973 yılında yazdıgı “Anayurt Oteli”nde, Zebercet adlı bir adamın toplumdan kaçmak için sıgındıgı otelinde onu intihara kadar götüren 26 günü anlatmaktadır. Kitap hastalıklı bir kafaya sahip olan Zebercet’i ve onu bu hale getiren iktidarı-toplumu sorgulamaktadır. Kavur uyarlamayı kitabın yapısına zarar vermeden gerçeklestirmis, çok da basarılı sayılmıştır. Ayrıca Ömer Kavur’un bu filmde bekleyiş olgusu çerçevesinde sunduğu kurgusal yapı izlerinin onun diger iki fil |
10 | 1980’lerin Başı TRT etkisi TRT için Metin Erksan Uyarlamaları | Sazlık, Bir İntihar, Geçmiş zaman elbiseleri, Müthiş bir tren |
11 | Ömer Lütfü Akad’ın TRT filmleri | Ömer Seyfettin hikayeleri UYARLAMALARI |
12 | Aşk-ı Memnu: Uşaklıgilden Halit Refiğe uzanan çizgide tekrarlayan döngü Halit Refiğ sinemasında edebiyattan etkiler ve modernleşme kuramı | Türk modernleşme süreci ile ilgileri açısından Halit Refiğ Filmleri: Teyzem,Yorgun Savaşcı, Haremde Dört Kadın. Bu çerçevede Halit Refiğin düşünce yapısında ve filmlerinde yazar Kemal Tahir ile olan ilişkisi irdelenecektir. Yönetmenin bu üç filmine yönelik çözümlemeler ortaya konulacaktır. |
13 | 1980 sonrası postmodern edebiyatın sinemada gözlemlenen etkileri | Kadının Adı Yok |
14 | Bir Yönetmen Bir Başyapıt: Ingmar Bergman’ın sineması. Dünya sinemasının başyapıtlarından: KİESLOWSKİ SİNEMASI | “Winter Light- Kış Işığı” |
15 | Yazgı’da Kişiselleşen sinema: Yabancıdan Yazgı’ya | ders notları, önerilen kaynaklar. |
16 | Final Sınavı | KİESLOWSKİ SİNEMASI ve DEKALOG: Roman Polanski, Zanussi, Wajda, Munk, gibi büyük yönetmenler yetiştirmiş Polonya sineması ekolünden gelen Krzysztof Kieslowski, dünya sinemasına çok önemli başyapıtlar kazandırmış bir yönetmendir. “Weronika’nın Çifte Hayatı”, “Üç Renk (Mavi, Beyaz, Kırmızı)” ve “Dekalog” en çok bilinen eserleridir. |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | 2 | 20 |
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 2 | 20 |
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | 16 | 2 | |
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 10 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 5 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|