Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Anlama Teknikleri | TEB5100 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Türkçe Eğitimi ABD Türkçe Eğitimi Yüksek Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Veren(ler) | Ali Fuat Arıcı |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Okuma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaştırılması için yapılması gerekenler ve okuma becerisine yönelik tekniklerin incelenmesi, okuma çeşitleri ve amaca bağlı olarak okuma çeşidinin seçilmesi, eleştirel okuma çalışmaları yapılması |
---|---|
Dersin İçeriği | Okuma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması. Toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenler ve okuma becerisine yönelik tekniklerin incelenmesi. Okuma çeşitleri ve amaca bağlı olarak okuma çeşidinin seçimi. Türkçe eğitiminde okuma becerisini geliştirme çalışmaları. ‘Eleştirel okuma’ kavramını metinlerden yola çıkarak örnekleme, eleştirel okuma çalışmaları ve alıştırmaları yapma. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Okumanın zihinsel ve fiziksel unsurlarını bir bütün olarak kavrayabilecek ve tanımlayabileceklerdir
- Toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenleri tanımlayabilecek ve okuma becerisine yönelik tekniklerini inceleyebileceklerdir
- Türkçe eğitiminde okuma becerisini geliştirmenin farklı yolları üzerinde değerlendirmeler yapabilecek ve bu değerlendirmeleri tartışabileceklerdir
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Okuma sürecinin temel kavramları: Okuma-Yazar-Okur. | |
2 | Okumanın iletişimsel boyutları; amaç, metin ve iletişim konumu. | |
3 | Öğretici nitelikli metinleri okuma; konuyu araştırma, konuya bakış açısını belirleme. | |
4 | Öğretici nitelikli metinleri okuma; iletiyi bulma, iletiyi açma ve geliştirme yollarını tanıma. | |
5 | Dil örüntüsünü değerlendirme (Sözcüklerin anlamsal özellikleri, cümle nitelikleri) | |
6 | Anlatım biçimini belirleme. | |
7 | Öğretici nitelikli metinleri okuma. | |
8 | Ara sınav | |
9 | Yansıyan ve yansıtılan öğretici nitelikli metinleri okuma; olay akışı ve olay örgüsü. | |
10 | İleti ve düşünsel boyut | |
11 | Yazınsal eserlerde insan ögesini değerlendirme; tipler ve karakterler | |
12 | Yazınsal eserlerde uzam ve zaman ögeleri, anlatıcı ve anlatı açısını belirleme, anlatım | |
13 | Türkçe öğretiminde okuduğunu anlamanın önemi | |
14 | Türkçe öğretiminde okuduğunu anlamanın önemi | |
15 | Türkçe öğretiminde okuduğunu anlamanın önemi | |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum/Jüri | 1 | 20 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 40 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 1 | 40 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 19 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 30 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|