| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) | 
|---|---|---|---|---|---|---|
| İMALATTA DENEYSEL TASARIM VE OPTİMİZASYON | MAK5304 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 | 
| Önkoşullar | Yok | 
|---|
| Yarıyıl | Bahar | 
|---|
| Dersin Dili | Türkçe | 
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli @ Makine Mühendisliği ABD İmal Usulleri Yüksek Lisans Programı Seçmeli @ Makine Mühendisliği ABD İmal Usulleri Doktora Programı | 
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri | 
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze | 
| Dersi Sunan Akademik Birim | Makine Mühendisliği Bölümü | 
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Mihrigül ALTAN | 
| Dersi Veren(ler) | Ş.Özgür ATAYILMAZ | 
| Asistan(lar)ı | 
| Dersin Amacı | İmalatta deneysel tasarımın esaslarını anlamak ve uygulamak, imalat proseslerindeki en etkin parametreyi belirlemek, çoklu parametreli sistemlerde parametrelerin optimizasyonunu yapmak ve bunlarla ilgili araçları kullanmak. Denenmemiş/uygulanmamış proses şartlarının çıktılarını Yapay Sinir Ağı (YSA) metodu ile tahmin etmek ve deneme yanılma süresini kısaltıp ideal sonuca kısa sürede ulaşmak. | 
|---|---|
| Dersin İçeriği | Deneysel Tasarımın Önemi, Deneysel Tasarımın İmalat Proseslerindeki Yeri ve Kullanılabilirliği, Optimizasyonun Tanımı ve İmalatta Optimizasyon, Deneysel Tasarımda Taguchi Metodu, Faktör Seçimi, Faktör Seviyeleri, Ortogonal Dizi Seçimi, Sinyal/Gürültü Oranı, Etkin Parametre Tayini ,Yanıt Yüzey Metodu, İdeal Proses Şartlarının Belirlenmesi ve Optimizasyonu, Tek Yönlü ve Çok Yönlü Varyans Analiz Metodu, F-Test, Güç Analizi ve Etki Oranı.Yapay Sinir Ağı Yönteminin Genel Tanımı, Ağ Tipleri, Geri Yayılımlı Öğrenme, İmalat Problemlerinde YSA’ nın Kullanımı. Optimizasyon Metotlarının Genel Tanımı ve İmalat Problemlerinde Kullanımı. | 
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 
 | 
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok | 
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler çoklu parametreli imalat proseslerinde işlem parametrelerinin etkinlik oranını matematiksel olarak belirleyebilecektir.
- En az etkili ve en çok etkili parametreyi matematiksel olarak tayin edip, gerekiyorsa etkinliği en az olan parametre(ler)i ihmal edebilecektir.
- En iyi (optimum) sonucu veren proses parametreleri kombinasyonunu belirleyebilecektir.
- Deneysel olarak uygulanmamış parametre çıktılarını oldukça yüksek bir yaklaşımla matematiksel olarak tahmin edebilecektir.
- Sonuçlara bağlı olarak deney şartlarını optimize edebilecektir.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Deneysel Tasarımın Esasları | Ders kitabı (1) Konu1 | 
| 2 | İmalatta Deneysel Tasarımın ve Optimizasyonun Önemi, Uygulanabilirliği | Ders kitabı (1) Konu 2 | 
| 3 | Deneysel Tasarımda Ortogonal Dizi Seçimi | Ders kitabı (1) Konu 3 | 
| 4 | Deneysel Tasarımda Sinyal Gürültü Oranı Tespiti ve İdeal Deney Şartı Tayini | Ders kitabı (1) Konu 3-4 | 
| 5 | Varyans Analiz Metodu (ANOVA) /Tek yönlü ANOVA/Çok Yönlü ANOVA | Ders Notları | 
| 6 | ANOVA/ F-test/ Güç Analizi/Etki boyutu | Ders Notları | 
| 7 | ANOVA Yönteminin İmalatta Kullanımı ve Uygulama Örnekleri | Ders Notları | 
| 8 | Yapay Sinir Ağı Modeli (YSA) / Öğrenme/Çok katmanlı Öğrenme(Geri Yayılımlı)/ Ağın Eğitilmesi | Ders kitabı (2) Konu 1-3 | 
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Yapay Sinir Ağı/Katsayıların Belirlenmesi/Test Etme/Değerlendirme | Ders kitabı (2) Konu 4-5 | 
| 11 | İmalat Problemlerinde YSA Kullanımı | Ders Notları | 
| 12 | İmalat problemlerinde kullanılabilecek alternatif optimizasyon yöntemlerinin tanıtılması | Ders Notları | 
| 13 | İmalat problemlerinde kullanılabilecek alternatif optimizasyon yöntemlerinin tanıtılması | Ders Notları | 
| 14 | Öğrenci ödev sunumları ve tartışma | |
| 15 | Öğrenci ödev sunumları ve tartışma | |
| 16 | Final Sınavı | 
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı | 
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 4 | 10 | 
| Sunum/Jüri | 2 | 20 | 
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 | 
| Final | 1 | 40 | 
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü | 
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 4 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 4 | 15 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | 2 | 12 | |
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok | 
|---|
 
                 
                        
                         
                        
                         
                 
                