Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
TAŞIT TİTREŞİMLERİNİN AKTİF KONTROLÜMAK552037.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Makine Mühendisliği ABD Makine Teorisi ve Kontrol Yüksek Lisans Programı
Seçmeli @ Makine Mühendisliği ABD Makine Teorisi ve Kontrol Doktora Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMakine Mühendisliği Bölümü
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)Ş.Özgür ATAYILMAZ
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıTaşıt titreşimleri ve süspansiyon sistemlerinin analizi mühendislikte önemli bir konudur. Taşıt süspansiyon sistemlerinin modellenmesi ve kontrolü güvenli bir sürüşten konfora kadar önem arzetmektedir. Pasif süspansiyon sistemleri taşıtlarda geniş bir şekilde kullanılmakla birlikte taşıt titreşimlerini efektif bir şekilde azaltamamaktadırlar. Diğer taraftan, aktif ve yarı-aktif süspansiyon sistemleri daha elastik ve etkin olduklarından daha güvenli bir sürüş ve konfor sağlayabilmektedirler. Bu dersin amacı taşıt titreşimlerinin ve aktif, yarı-aktif süspansiyon sistemlerinin araştırılmasıdır.
Dersin İçeriğiTaşıt titreşimlerinin sebepleri ve sonuçlarının incelenmesi / Pasif süspansiyon sistemleri / yarı aktif ve aktif süspansiyon sistemlerinin incelenmesi. / Taşıt titreşimlerin değerlendirilmesi ( konfor, konstrüksiyon ve dinamik tekerlek basıncı ) /. Süspansiyon sistemlerine muhtelif kontrol yöntemlerinin uygulanması (PID, Sliding mode control, LQR,LQG vs).
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • 1- Taşıt titreşimlerinin optimizasyonu (Doktora tezi - Dr. İsmail YÜKSEK ) 2- Yagız,N., and Yuksek,I.,"Robust Control of Active Suspensions Using Sliding Modes Technique" Turkish Journal of Engineering and Environmental and Sciences, 25,(2001),79-87 3- Yagız, N., Yuksek, I., Sivrioglu S., “ Robust Control of Active Suspension for a Full Vehicle Model Using Sliding Mode Control “ JSME International Journal Series C, Vol.43, No:2, 2000. 4- Yagız, N., Yuksek, I.,“ Sliding Mode Control of Active Suspension for a full Vehicle Model “ International Journal of Vehicle Design, Vol.26, Nos.2/3, 2001. 5- Yuksek, I., Yagız, N., Sivrioglu, S., “ An Evaluation of Sliding Mode Control for Vehicle Suspensions “ Journal of Robotics and Mechatoronics, vol.14,no:4, 2002, Japan 6- Yağız, N., Yuksek, İ., Yuksek, K., Guclu, R., Kikushima, Y., “Analysis of Viaduct Road Vibrations Using Cluster Filtering and Actuation” Turkish Journal of Engineering and Environmental Sciences, Volume :27, pp.213-219., 2003. 7- Ozgur DEMIR, Ilknur KESKIN, Saban CETIN, "Modeling and control of a nonlinear half-vehicle suspension system: a hybrid fuzzy logic approach", Nonlinear Dynamics, Vol. 67, Issue 3, pp. 2139-2151, (2012)
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler taşıt süspansiyon sistemlerini modelleyebilmeyi öğrenecektir
  2. Pasif yöntemler kullanarak taşıt titreşimlerini azaltabilmeyi öğrenecektir
  3. Yarı aktif yöntemler kullanarak taşıt titreşimlerini azaltabilmeyi öğrenecektir
  4. Aktif yöntemler kullanarak taşıt titreşimlerini azaltabilmeyi öğrenecektir
  5. Değişik kontrol metodları kullanarak titreşimlerin azaltılmasını öğrenecektir

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Taşıt titreşimlerinin sebep ve sonuçlarının değerlendirilmesiDers notları
2Taşıt süspansiyon sistemlerinin değerlendirilmesiDers notları
3Taşıt titreşim ve seyir konforu ilişkisiDers notları
4Taşıt süspansiyon sistemlerinin modellenmesiDers notları
5Pasif süspansiyon sistemleriDers notları
6Yarı-aktif süspansiyon sistemleriDers notları
7Aktif süspansiyon sistemleriDers notları
81.Vize
9Aktif süspansiyon sistemleriDers notları
10Aktif süspansiyon sistemleriDers notları
11Süspansiyon sistemlerine muhtelif kontrol yöntemlerinin uygulanması (PID, Sliding mode control, LQR,LQG vs).Ders notları
12Süspansiyon sistemlerine muhtelif kontrol yöntemlerinin uygulanması (PID, Sliding mode control, LQR,LQG vs).Ders notları
13Süspansiyon sistemlerine muhtelif kontrol yöntemlerinin uygulanması (PID, Sliding mode control, LQR,LQG vs).Ders notları
14Sunumlar
15Sunumlar
16Final Sınavı

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev110
Sunum/Jüri120
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması145
Derse Özgü Staj
Ödev120
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer125
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)130
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)135
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok